Ik denk niet dat we in gaan sneeuwen ofzo, dus het huis uit kunnen we altijd.. Maar is er iets waarvan jullie zeggen "Dát heb je echt nodig met de aankomende koude?"
Denk gewoon dikke jas, muts op, sjaal om, handschoenen, of anders een skipak met lange latten eronder
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
dinsdag 15 december tot en met vrijdag 18 december 2009
60-70% kans op overgang naar een licht wisselvallig, winters weertype met in de nacht lichte, mogelijk matige, vorst en overdag temperaturen rond of iets boven het vriespunt.
Bron: KNMI
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
60-70% kans op overgang naar een licht wisselvallig, winters weertype met in de nacht lichte, mogelijk matige, vorst en overdag temperaturen rond of iets boven het vriespunt.
Is nog van afgelopen nacht
woensdag 09 december 2009 03.56 uur,
geldig van donderdag 10 december tot vrijdag 18 december
Synoptische ontwikkeling
Een grote depressie boven de noordelijke Atlantische Oceaan bepaalt de komende dagen het weer. Vandaag passeert een zwakke storing, waarna in het koufront een Actieve golf ontwikkelt die donderdag onze omgeving passeert. Dit gaat mogelijk gepaard met vrij veel neerslag. Na passage bouwt zich een krachtig hoog op boven de Britse Eilanden met een uitloper richting de noordelijke Noordzee en Zuid-Scandinavië. Ons land komt hierdoor geleidelijk wat dieper in de polaire lucht. In de loop van het weekeinde komt het zwaartepunt in omgeving Ierland te liggen, waardoor in de noordelijke stroming een storing kan afzakken en vervolgens passeren. Waarschijnlijk gebeurt dit in de loop van maandag/dinsdag. Daarachter stroomt met een noord tot noordoostelijke stroming koude lucht uit over ons land. Aan de oostflank van het hoog ontstaat in de loop van woensdag een actief laag west van Noorwegen, dat donderdag en vrijdag de Noordzee afzakt in de richting van ons land.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De onzekerheid zit nog steeds in de timing en ontwikkeling van de storing op donderdag. De operationele uitvoer is het meest actief, maar ook een groot aantal EPS leden berekent de nodige mm, voornamelijk over het midden en zuiden. Vanaf vrijdag lijkt een korte, meest droge periode aan te breken, maar met het wegtrekken van het hoog nemen vanaf maandag de neerslagkansen weer toe. Het inzetten van een strakke noordelijke hoogtestroming op maandag/dinsdag wordt door een overgrote meerderheid van de EPS ondersteund. Hierbij lijkt de cyclonale invloed steeds vrij groot te blijven. In de tweede helft van de volgende week zijn er aanwijzingen dat het koudere weertype standhoudt met mogelijk nog wat kouder weer. EPS komt met 30-50% kans op minimumtemperaturen beneden -5 graden. Daarbij ook dagelijks 30-50% kans op (winterse) neerslag.
Toelichting bij aanpassingen in tabel
Marges soms iets vergroot,
Samenvatting meerdaagse-periode
Overgang naar een wat droger weertype met vrij veel bewolking en temperaturen dalend naar ongeveer 5 graden. Later mogelijk lichte vorst in de nacht.
Samenvatting EPS-periode
Ga daar maar niet van uit. Het KNMI gaat van af nu in save mode.
Het is een artikel uit het AD dat Nederland eventuele winterverassingen ontwend is:
http://i46.tinypic.com/10mk16x.jpg
Maar aaargh ik wordt er nu niet meer wijzer van. Die 12 cm voor woensdag is nu ineens weer 1,5 cm.
Weerplaza lijkt wel om het uur up to dates te hebben.
We weten de werkelijkheid op Woensdag zelf En dan zien we wel of het positief of negatief is. Ik heb zo'n idee dat het Oosten wel sneeuw heeft en het westen niet en alles ertussen in 50/50.
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
In mijn geval moet ik er in de zomer 2 tot 4 graden bij doen en in de winter het zelfde er af halen. Dus voor mij betekent en gemiddelde van 3 graden en temperatuur tussen de 1 en de -1. -5 wordt dan -7 of -9. En vaak zit het hoge getal dichter bij de waarde dan het lage getal. Je moet nu voor je zelf bepalen wat die waar is op jou locatie.
je woont in nederland en dat valt met het weer altijd tegen.
ik denk gewoon een paar koude nachtjes en beetje kou overdag maar geen -10 enzo das in mijn ogen gewoon te overdreven. - 5 zit er wel in s nachts en overdag rond het vriespunt voor een weekje ofzo en dat het dan weer zachter word.
dus sorry voor de liefhebbers heb er geen hoop in wacht eerst wel even rustig af tot volgende week.
mocht ik het mis hebben mag je mij net zoals jan bij elkaar vegen met stoffer en blik.
Wordt gevolgd, Weatherservice
Wordt gevolgd, Weatherservice
GFS word inderdaad wat springerig, maar het is nu maar 1 run die ineens een stuk zachter uitpakt, dus nog geen reden tot paniek
Mocht de 18 uur run ook te zacht uitpakken, dan ga ik me meer zorgen maken, maar misschien pakt die wel weer kouder uit
Dan komt alles misschien toch nog goed
Foreca is overigens ook omhoog bijgesteld, maar ja al die sites (Weeronline, Weerplaza etc) werken met het GFS model. Dus als GFS zachter word, dan worden de voorspellingen ook zachter
...belt Duitse vrienden, ff doorgeven dat ze volgende week hard moeten blazen richting Nederland | Gewijzigd: 9 december 2009, 20:47 uur, door stratocumulus
...belt Duitse vrienden, ff doorgeven dat ze volgende week hard moeten blazen richting Nederland
Doe dat, dan bel ik Polen wel. Dan kan de kou zo naar Nederland worden doorgeblazen
Ben ik helemaal met je eens Jan
Gisteren liet het GFS precies hetzelfde beeld zien als vandaag, 00 en 06 uur run waren koud, en de 12 uur run was zacht. Dus zal morgen ook wel weer precies in dezelfde volgorde verlopen
Gisteren liet het GFS precies hetzelfde beeld zien als vandaag, 00 en 06 uur run waren koud, en de 12 uur run was zacht. Dus zal morgen ook wel weer precies in dezelfde volgorde verlopen
--logisch, dat ik daar niet eerder aan dacht, die computers staan 's nachts zeker uit ofzo, dan zijn ze 's ochtends kouder dan in de middag