Bestaat er ook zoiets voor Belgische gemeenten?
op wereldweer
en dan op zoek
Dank je Niels!!! Wereldweer had ik niet aan gedacht, lijkt zo ver weg hé.
Het ziet er voor ons volgende week dus ook wel brrr koud uit met sneeuwdagen. Had ik niet verwacht.
Maar... van mij mag het helemaal losbarsten die winter. Als het maar echt vriest, er sneeuw ligt en de zon schijnt. Heerlijk, dát zijn pas winters! | Gewijzigd: 7 december 2009, 20:38 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
plaatje
plaatje
Ja en volgens de volgende kaarten wordt het misschien weer nog kouder. Oftewel, er is op het moment geen touw aan vast te knopen. Het beste wat je nu kan doen is meerdere kaarten bekijken en je mening niet baseren op 1 model/run.
En ook nu we dichterbij komen, bieden de weerkaarten potentie. Sterker nog, een flink aantal berekeningen in de afgelopen dagen op deze plek al aangehaalde pluimgrafiek (klik hier) liet deze maandagochtend voor volgende week winterkoude ontwikkelingen zien.
Voorlopig blijft het voor de winterliefhebbers zeer spannend, want het is zeker geen uitgemaakte zaak. De kans dat het zacht blijft is namelijk zeker net zo groot. De hoofdberekeningen van maandagochtend van het belangrijkste weermodel ECMWF liet bijvoorbeeld juist een veel zachtere ontwikkeling zien.
De voor aanstaande vrijdag verwachte luchtdrukverdeling volgens het ECMWF-weermodel. Aan de zuidoostzijde van een hogedrukgebied stroomt koude lucht zuidwaarts af. De koudste lucht stevent daarbij af op Oost- en deels Midden-Europa.
En zo gaat het maar op en af. En dat komt ook terug in het ‘meezwabberende’ NCEP. De blauwe lijn in de grafiek toont de hoofdberekening van dat (Amerikaanse) weermodel. In de pluim van maandagochtend (afbeelding hiernaast) kwam de echte winterkou uiteindelijk wel ons land in, maar pas bijna tegen de Kerst. De bij het schrijven van dit verhaal vers binnengekomen 12 utc run van het NCEP gaat iets eerder en veel serieuzer de kou in.
De temperaturen op circa 1500 meter hoogte in de atmosfeer aankomende zaterdagmiddag volgens het ECMWF. De donkerblauwe kleuren in het oosten en deels midden van Europa staan voor temperaturen tussen -8 en -12 graden Celcius. Aan de grond vriest het er in de nachten volgens het ECMWF matig tot lokaal streng in het laagland, met maxima veelal rond het vriespunt. De hamvraag is: komt zulke koude lucht volgende week vervolgens ook naar ons land toe?
De donkerblauwe kleuren op de bijgaande kaart (NCEP, verwachting voor volgende week donderdag) staan voor waarden onder -10 graden Celcius op circa 1500 meter hoogte. Gecombineerd met een oostenwind (en dus aflandige wind) levert dat - volgens deze berekening tenminste - onvervalste vorstdagen op. Volgende week donderdag is echter nog ver weg en de overige modelberekeningen zijn nog zeer verdeeld tussen kou en zacht weer. Het kan nog alle kanten op. Spannend is het in ieder geval.
In ieder geval duikt de eerste echte kou eind deze week sowieso vanuit het noorden Oost-Europa binnen, waaronder al snel ook de Balkan. Met temperaturen op circa 1500 meter (eigenlijk hebben we het nu over het 850 hPa drukvlak) tot soms tussen -10 en min -13 graden aan toe en matige, lokaal strenge vorst in de nachten aldaar aan de grond en maxima rond het vriespunt.
Of de winterkou vervolgens ook bij ons ook toeslaat is dus de vraag. Er bestaat een kleine kans dat aanstaand weekeinde al een schampertje laat zien, maar het spannendst is het voor volgende week.
©Meteo Consult
Ik plaats alleen een update van de nieuwste run, de zin is alleen gebaseerd op de vorige run. Ik probeer namelijk steeds de updates te plaatsen en daar hoort wel wat tekst bij
Okee, sorry dan heb ik niets gezegd
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
Het voordeel is dat wij op o-o niet afgerekend worden door 16 miljoen Nederlanders en het KNMI wel Hier kan men tenminste in hartelust een discussie voeren ongeacht je er nu verstand van hebt of niet. Het wordt hier ook voor leken gewoon simpel gehouden