We hebben er lang op moeten wachten en we moeten deze week ook nog uitzingen. Maar dan lijkt het er toch een beetje van te komen. De temperatuur gaat omlaag, de winter komt een stapje dichterbij. De afgelopen periode verliep extreem zacht. Vanaf 1 november tot nu heeft het in het midden van het land, maar 1 keer een klein beetje gevroren. De temperatuur kwam vlak aan de grond misschien iets vaker net onder nul, op de officiële waarneemhoogte van 1,5 meter kwam het kwik alleen in de eerste nacht van december net onder het vriespunt. En waren de nachten zacht, overdag was het al niet anders. De eerste dagen van december kwam het kwik net niet aan 10 graden, gisteren was een uitzondering toen het maar liefst 12 graden werd. In november kwam het kwik 2 maal boven de 16 graden uit.
Maar wat gebeurd is, is gebeurd. Liefhebbers van de winter kijken reikhalzend uit naar wat er komen gaat. Deze week geeft de gebruikelijke 5-daagse verwachting eerst nog weinig hoop voor de winterfanaten. Hoge maxima, tot tegen de 10 graden, en in de nacht weinig tot geen kans op vorst. De laatste dag biedt enige hoop.
Er komen opklaringen, het wordt droger en de temperatuur komt onder de normale waarde voor de tijd van het jaar. En die hoop wordt alleen maar groter als we naar de 15-daagse verwachting kijken. Toegegeven, er is nog een flink wat onzekerheid, maar de kans is toch vrij groot dat de temperatuur verder omlaag gaat. In de 15-daagse verwachting komen zelfs kansen voor een maximumtemperatuur onder nul voor. Woensdag 15 december gooit wat dat betreft de hoogste ogen, met 30%.
De laatste dagen van deze verwachtingstermijn geven zelfs een klein beetje kans op sneeuw. En dan komen de Kerstdagen dichterbij en dan gaat het nog meer kriebelen. Een witte Kerst is toch elk jaar weer een punt van discussie. Ik laat me nog geen uitspraak ontlokken, maar: "al is het maar voor even, hoop doet leven".
©Weerplaza
Deze week geen winterweer of iets dat daar op lijkt. Vandaag hebben we te maken met een ruggetje van hogedruk. Vannacht moeten we een storing met regen verwerken. De meeste regen verwacht ik zuidelijk van de grote rivieren.
Morgen komt een Frans ruggetje van hogedruk naderbij en zal voor een droge middag zorgen.
Woensdag zien we dat genoemde kleine hogedrukgebiedje opschuiven naar Duitsland en maakt plaats voor een aanstormende storing vanaf de Oceaan. Het front lijkt enigszins tot staand te komen waardoor we rekening moeten houden met perioden met lichte regen en motregen. Al deze dagen is het zacht met temperaturen die lokaal soms de dubbele cijfers kunnen bereiken.
Donderdag zien we drukstijgingen boven Frankrijk, ons land en Scandinavië. Er volgt een botsing tussen koudere lucht wat vanuit Scandinavië dichterbij komt en de bij ons aanwezige zachte en vochtige Oceaanlucht. Gevolg: perioden met regen.
Vrijdag draait de wind naar het noorden tot noordoosten omdat de as van het hoog zich boven Scandinavië gaat vestigen. Voor winterliefhebbers een boeiende ontwikkeling. Ook in het weekend blijft dit hoog boven Scandinavië liggen, althans volgens het Duitse Offenbach. En daar ga ik voorlopig ook vanuit. In de nachten gaat het enkele graden vriezen en overdag komt het kwik niet meer boven de 5 graden uit. Wat er na het weekend gaat gebeuren is koffiedik kijken, maar de diverse lange termijn berekeningen zijn op z’n minst interessant te noemen. Diepvrieskou vanuit de Poolstreek lijkt uit te gaan breken. De vraag is vooral waar deze kou gaat komen. De Balkan maakt – net als vorig jaar – weer een goede kans, maar dat er uiteindelijk volgende week ook transportkou doordringt tot ons land is niet uitgesloten. Ik denk dat het met horten en stoten zal gaan, maar dat we vanaf het weekend toch te maken gaan krijgen met een langere periode van een kouder en meer winterser weertype. Volgens de nieuwste run van het ECMWF zal een hogedrukgebied volgende week boven de Britse Eilanden voor anker gaan. Een visie die haaks staat op de berekeningen van dit zelfde model nog geen halve dag geleden. Wat dat betreft zijn de Amerikanen concistenter. Ook in deze oplossing geen snelle overgang naar veel kou, maar kan koude lucht ons langzaam maar zeker wel gaan bereiken en zal er gaandeweg volgende week een wat duidelijkere oostelijke stroming op gang komen. Hoe dan ook: duidelijkheid is er niet. Spannend is het wel en ik houd u op de hoogte!
Bron:Piet Paulusma
Nu word het ongeveer 1 tot 3 graden, richting kerst word het dan geleidelijk kouder.
De nieuwste verwachting is ook bij weerplaza flink naar boven bijgesteld.
Aan de vooravond van kerst 2000 viel in een deel van het land sneeuw, in het noorden en oosten 6-10 cm. En de laatste officiele witte kerst was in 1981 Hieronder een klein overzichtje van de witte kerstdagen die we gehad hebben.
Maar als dat niet lukt met die dikke pakken sneeuw ben ik ook wel tevreden met een paar natte sneeuwvlokken en grijs guur weer. Als ik ergens een hekel aan heb met de kerstdagen is het wel dat 'lente-achtige' weer. Dat je 's middags na de salade nog even 'lekker de tuin in kan', een zonnetje en 12 graden, nee bah.
Nou, nu ziet het er pas lekker uit. Steenkoud en sneeuw. Als dit uitkomt dan hebben we gegarandeerd een witte kerst. Hopelijk verspringt de verwachting vanavond niet weer naar een stuk zachter weer zoals deze voorganger nog wel deed.