Maar helaas moet ik zeggen dat GFS wel vaker koude oplossingen voorschotelt op een termijn van 10-15 dagen. Helaas met het verstrijken van de tijd worden de oplossingen altijd kwakkelender en depressiever... en bijna nooit andersom... is daar een reden voor?
Maar helaas moet ik zeggen dat GFS wel vaker koude oplossingen voorschotelt op een termijn van 10-15 dagen. Helaas met het verstrijken van de tijd worden de oplossingen altijd kwakkelender en depressiever... en bijna nooit andersom... is daar een reden voor?
Welkom op o-o. Wat je zegt over GFS kan ik me goed in vinden en een reden daarvoor weet ik ook niet op te noemen. Het enigste wat ik kan doe is hopen voor de winterliefhebbers dat het niet of niet veel gaat veranderen
Temperaturen in de bovenlucht (850 hPa) van tussen de -15 en -20 graden, een straffe oostenwind en rechtstreekse transportkou vanuit Rusland en het Poolgebied. Zit u al te watertanden? Voor schaats- en winterliefhebbers is dit een bijna ultiem droomscenario. Het Amerikaanse GFS komt met deze diepvries kou oplossing voor de hele lange termijn en gelooft er in. Daarbij wil ik direct aantekenen: voor wat het waard is. Wel is het zo dat ik rond die tijd, (half December) een weersomslag verwacht. Eerst even wat meer over de 06 uur run van GFS.
Dit model laat op dinsdag 13 december een hogedrukgebied vanaf de Noordpool afzakken naar Scandinavië. Het fungeert als trekpaard voor een enorme hoop kou die het met zich mee zuigt naar Rusland en die kou wordt vervolgens op transport gezet richting West Europa doordat het hoog boven Scandinavië terecht komt.
Het gevolg is, althans wat deze berekening ons wil doen laten geloven een overgang naar werkelijk onvervalst winterweer vanaf halverwege december. Strenge kou valt ons land vanuit Duitsland binnen met een harde oostenwind en gevoelstemperaturen van rond de -20 graden! Zou dit uitkomen dat zouden we nog voor de 20e massaal op de schaats komen en kan er volop op natuurijs worden geschaatst.
Een dergelijks operationele oplossing wordt altijd gecontroleerd door andere potentiële oplossingen of mogelijkheden.
Deze controle run laat al zien dat deze oplossing er eentje is die haast op zich zelf staat en niet al te serieus genomen kan worden. Los nog van het feit dat het hier gaat om weerkaarten voor ze zeer lange termijn van het doorgaans vaak wat wisselvallige Amerikaanse rekenbrein GFS. De weerkaart op zich is wel zo mooi dat ik hem toch even wilde bespreken. En nogmaals: een omslag zo halverwege December zie ik nog steeds zitten. Als we slechts een beetje in de buurt komen van het hier boven geschetste scenario zullen de meeste winterliefhebbers al meer dan tevreden zijn. We houden u op de hoogte.
©Piet Paulusma
De pluim is redelijk trouwens... | Gewijzigd: 2 december 2009, 15:30 uur, door Kevin
die wegen gaan kapot door de vrieskou en pekel, dus wat je zegt is kolder.... als de temperatuur boven nul blijft is er ook minder tot geen afbraak van bitumen ( asfalt ).
en daarbij komt , als ze iets aan de wegen doen is het ook weer niet goed , want dan staan er weer files waar we over klagen..
groet,
SC