Ga je terug denken aan onze vorige winter dan mogen we die winter zeker niet klagen. Althans de noorderlingen wel maar ik als zuiderling hier mag ongeloofelijk tevreden zijn over de afgelopen winter. En in Ell hadden ze ruim onder de -20, bijzonder voor Nederlandse begrippen! Het ijs groeide snel en er werd op grote schaal geschaatst, iets wat nog altijd een zeldzaamheid is en zeker niet elke winter kan, maar de vorige winter dus wel en er werd zelfs al gespeculeerd over de tochten der tochten. Helaas ging deze niet door, het vroor te kort en Fryslan ligt nog altijd in het noorden van het land waar helaas de echte koude lucht niet hing.
Voor mij als 21 jarig broekkie heb ik slechts 1 elfstedentocht mee mogen maken, die van 1997. De laatste tocht. Tja en als kind nog wel, ik kan mij helaas er niet veel van herinneren. En ik vind het dus diep en diep triest dat de jeugd na 97 nog geen enkele elfstedentocht heeft kunnen meemaken en zelfs slechts sporadisch op natuurijs heeft kunnen staan. Als koudeliefhebber en vooral schaatsliefhebber kan ik mij hier echt niks bij voorstellen. Vorig jaar op een enorm meer met de schaats een rondje van 15minuten rijden is tocht heerlijk in mijn ogen. Een kwartier lang in de snijdende wind met alleen maar ijs en sneeuw om je heen.
En dan te bedenken dat ik niet echt serieus de elfstedentocht heb kunnen meemaken. Of de strenge winters van vroeger. Ik kan maar een ding zeggen en dat is: Op naar een herhaling van 1963!!!
bron
'97 was al heel commercieel en een waar volksfeest de night before. Ben benieuwd hoe 2010 of 2011 editie zou zijn, 1 groot commercieel multimediaal spektakel denk ik...
Als er nog een tocht komt komt het in 1 van de aankomende koude jaren denk ik/hoop ik. En ook ik ben een koude fan, eigenlijk meer een extreem weer fan. Dus laat maar komen die -20C of 50 cm sneeuw !! | Gewijzigd: 30 november 2009, 21:17 uur, door PolderPS
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Hoe zo een zeldzaam verschijnsel tegenwoordig.
Ik was 21 jaar toen de eerste elfstedentocht (1985)in mijn leven werd verreden er was toen 22 jaar geen elfstedentocht geweest.
als ik vanaf nu 25 jaar terugtel zijn er maar liefst 3 elfstedentochten geweest.
dus je zou het anders kunnen zien en dat er tegenwoordig veel elfstedentochten zijn
Het is maar hoe je het bekijkt
Al snap ik nu nog steeds niet waarom er in 1979 geen elfstedentocht is geweest
Is idd een terechte vraag. Ze reden dat jaar met auto's op het friese Tjeukemeer, dus ijs genoeg.
Wellicht dat er te veel sneeuw op cruciale plaatsen lag. Ook zou het elfstedentocht bestuur onder leiding van drs. J. R. Kuperus in de periode 1969-1984 erg behoudend zijn geweest en heeft wellicht kansen op de toch laten liggen. Vroeger mocht er eigenlijk niet gekluund worden. Ir Sipkema de opvolger die in '84 aantrad voelde in 1985 dan ook een enorme druk om te organiseren daar er vanuit "Holland' druk kwam op de Frysen om eventueel zelf een 'alternatieve' Elfstedentocht te organiseren op de originele route. Gevolg waren 2 kluunrijke tochten die onder Kuperus wellicht niet verreden zouden zijn. Met name 1996 was eigenlijk al kritiek het had eigenlijk een dag eerder of niet verreden moeten worden, het dooide die dag als een gek, de tourrijders moesten later op de dag enorm veel klunen omdat het ijs onder water stond. alles onder druk van de media.
Die druk zal nu alleen maar erger worden.. Het beloofd een ongelofelijk multimediaal commercieel circus te gaan worden... We wachten af en hopen op de tocht dder tochten onder barre omstandigheden !! Kortom schaatsen bij matige vorst en niet bij een smerige/natte +3 a 4. Giet it oan ?