Noteer het in je agenda want de aarde gaat op 13 en 14 december door een grote hoeveelheid puin heen wat afkomstig is van de uitgestorven komeet 3200 Phaethon. Volgens voorspellers en waarnemers zou 2009 het beste jaar ooit zijn. Voorspellers verwachten dat er meer dan 140 meteoren te zien zullen zijn bij een heldere hemel.
©onweer-online
/ben een leek..
kijk es op het plaatje hierboven, en dan zie je daar het sterrenbeeld orion. Deze is erg duidelijk te zien
Als je die kant op kijkt, en een stukje naar links, dan moet je ze zeker zien
Als je die kant op kijkt, en een stukje naar links, dan moet je ze zeker zien
Ja oké.. dat snapte ik nog, maar op 1 of andere manier kan ik die sterrenbeelden nooit vinden
Weet je wat ik doe ik ga deze pagina wel ff uitprinte ofzo.. succes verzekerd
Thnx anyway
Weet je wat ik doe ik ga deze pagina wel ff uitprinte ofzo.. succes verzekerd
Thnx anyway
zie mijn bijlage, screenshot van een programma dat ik gebruik, je ziet duidelijk orion richting zuiden staat, gemini staat iets meer naar het oosten, maar tevens ook hoger (en dat is beter ivm strooilicht dat je meestal aan de grond hebt )
heb de software ingesteld op 13-12-2009 00:00
Als het onbewolkt is, zijn het komende weekeinde zonder telescoop goed vallende sterren te zien. Dat komt doordat de aarde door de baan van de uitgedoofde komeet Phaeton trekt. Hierdoor verschijnen er elk jaar medio december meer vallende sterren aan de hemel dan normaal. Dat stelt de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS) donderdag. Het hoogtepunt vindt plaats in de nacht van 13 op 14 december. Dan verschijnen er wel honderd vallende sterren per uur aan de hemel.
Een vallende ster of meteoor is een stofdeeltje of stukje gruis uit de ruimte dat de dampkring van de aarde binnenkomt. Het botst met hoge snelheid tegen moleculen in de lucht die daardoor even oplichten. Zo is op aarde een lichtflitsje aan de hemel te zien.
©De Pers
Elk jaar verschijnen er medio december meer vallende sterren dan normaal. Deze meteoren horen bij de Geminiden-meteorenzwerm die in de nacht van zondag op maandag zijn hoogtepunt bereikt. Dit jaar is er 's nachts geen storend maanlicht, waardoor de vallende sterren goed te zien zijn. Bij een heldere donkere hemel verschijnen er tot wel honderd per uur. In de eerste helft van december trekt de aarde door de baan van de uitgedoofde komeet Phaeton. Dan verschijnen er veel meteoren die uit het sterrenbeeld Tweelingen lijken te komen.
Deze meteoren heten Geminiden naar de Latijnse naam voor Tweelingen. Geminiden zijn te zien van 7 tot en met 17 december, met het hoogtepunt in de nacht van 13 op 14 december. Dan zijn er bij helder weer vele tientallen meteoren per uur te zien. Dit jaar zijn de omstandigheden van de Geminiden gunstig.
Er staat 's nachts namelijk geen maan aan de hemel, waardoor het extra donker is. Ook zwakke meteoren zijn dan goed te zien. De meeste verschijnen na middernacht, maar ook vóór middernacht is het zeker de moeite waard om te kijken.
Let wel op de weerberichten!
© astronieuws.nl
The Sky 6 Professional, is nuttiger voor mij omdat het veel en veel meer opties heeft als starry night.
De sterren en objecten database is ook groter als die van starry night, maar dat merk je ook gelijk aan je pc als je het programma draait
gewoon richting het zuiden kijken, dan hoort het te lukken.
ik heb je vraag gelezen, als jij het zuiden kan vinden, hoort dat genoeg te zijn.
de meteoren komen vanuit zuid/zuidoost en omdat ze uit die richting komen zullen ze in dat gebied te zien zijn.
Je ken anders je woon gegevens even invullen op de maps.google.com en dan streetview modus, dan kan je kijken waar het noorden ligt. | Gewijzigd: 12 december 2009, 22:25 uur, door Bronk
gewoon kijken rond middernacht, ik ga dat ook doen, met een flesje rum een stuk chocola en een psp kom je aardig de uren even door mocht het bewolkt worden | Gewijzigd: 13 december 2009, 18:44 uur, door GraphicNizor
Festival Weerman --> www.weerbewaking.nl
Bedrijfsfotografie -->> www.pxpro.nl