De zon is dood, zegt astronoom Kees de Jager uit Texel. De vermaarde deskundige op het gebied van zonne-explosies stelt dat er momenteel verontrustend weinig van zulke explosies op de zon zijn. Mogelijk wordt het daardoor kouder op aarde. Tussen 1650 en 1710 ging de temperatuur al gemiddeld iets omlaag door een gebrek aan zulke explosies op de zon. De zon heeft elke elf jaar een piek en een dal in het aantal zonne-explosies. In 2006 - 2007 was er zo'n dal.
''Inmiddels zou het aantal explosies weer moeten toenemen, op weg naar een piek rond 2011 Ã 2012. Maar tot onze verbazing werd het aantal explosies alsmaar lager en lager'', zegt De Jager.
Stille periode
Een paar weken geleden was er nog wel zo'n explosie, na lange tijd. Sommigen dachten dat de stille periode voorbij was. Maar sindsdien is de zon weer dood. Zo dood als een pier. Over de reden van de trendbreuk tast De Jager in het duister. ''Geen mens die dat weet'', zegt hij. ''Het is erg intrigerend. We hebben het er met wetenschappers voortdurend over.''
© ANP
Misschien is dat wel helemaal niet zo en is het gewoon altijd verschillend?
2012? misschien krijgen we meer dan we gevraagd hebben en gaat de zon boem doen!
Festival Weerman --> www.weerbewaking.nl
Bedrijfsfotografie -->> www.pxpro.nl
Nee hoor, het is tot ver in het verleden terug te leiden. Het is wel heel duidelijk dat de zon cycli van 11 jaar heeft.
Kortom het is boeiende materie. Alleen ongeschikt voor de wetenschappers die probroeikas zijn om dat dit hun theorie te niet doet.
volgens mij draait de aarde toch echt in 365.25 dagen om de zon
hij bedoelt de ovalige baan, in de zoveel jaar staat de aarde dan wat verder van de zon.
volgens mij was dit ook betrokken bij de vorige ijstijd.
tevens zal die ovale baan niks te maken hebben met de activiteit zon.
ik vind het tevens absurd dat een nieuwsbericht als dit geplaats is !!, vooral met die titel. (niet op o-o maar in heel NL , dus door anp )
joh dan is de zon inactiever, maar als de man die het artikel geschreven heeft eens verder gekeken had in de data had hij moeten constateren dat dit soort inactiviteit al eerder plaats heeft gevonden....... belachlijk nieuwsbericht.
volgens mij was dit ook betrokken bij de vorige ijstijd.
tevens zal die ovale baan niks te maken hebben met de activiteit zon.
ik vind het tevens absurd dat een nieuwsbericht als dit geplaats is !!, vooral met die titel. (niet op o-o maar in heel NL , dus door anp )
joh dan is de zon inactiever, maar als de man die het artikel geschreven heeft eens verder gekeken had in de data had hij moeten constateren dat dit soort inactiviteit al eerder plaats heeft gevonden....... belachlijk nieuwsbericht.
eeeehhhhhhhhhhhhh.. SORRY ZON !!!!!
In principe is het alleen maar een meevaller, zou vervelender zijn als we zouden constateren dat we de komende tijd extra zouden verhitten, wellicht scheelt ons dit enige meters zeespiegelstijging op termijn.
Een kleine ijstijd heeft wellicht voordelen, jammer voor Min Kramer dan, maar dat is dan maar even niet anders.
Nou het doet de broeikas theorie niet te niet, maar niemand geloofd ze straks meer. Juist door dit fenomeen van de zonnenvlammen, maken we het straks nog erger, wanneer er wel weer zonnenvlammen ontstaan!
Die zonnenvlammen zorgen voor een temp daling, maar dat maakt het broeikas effect niet minder, wij rustig verder stoken, krijgen we de temp alsnog omhoog zonder dat er zonnenvlammen zijn. Wacht maar totdat de zon weer gaat leven