Een onderzoeker van de Nederlandse universiteit TU Delft heeft een methode ontwikkeld die kan zorgen voor een doorbraak in de aandrijving van auto's met waterstof. Het gaat om een nieuwe opslagmethode voor de waterstof, aangezien de gascilinder die daarvoor nu nog nodig is, niet ideaal is voor personenauto's. Waterstofverbrandingsmotoren zijn de enige motoren die geen CO2 uitstoten. Het enige wat uit de uitlaat komt is waterdamp.
Geschikt metaal
Voor geconcentreerde waterstofopslag kunnen metaallegeringen worden gebruikt die een chemische binding met waterstof aangaan. Om te bepalen welke legeringen het meest geschikt zijn, ontwikkelde Bernard Dam een techniek waarmee de eigenschappen van de materialen snel in kaart kunnen worden gebracht. Hij doet dat door honderden verschillende composities van metalen, zoals nikkel, magnesium en titaan in telkens wisselende onderlinge verhoudingen te onderzoeken. Aan de hand van optische analyses zien de onderzoekers onmiddellijk welke samenstelling de beste eigenschappen heeft voor gebruik als opslagmateriaal voor waterstof.
Titaan
Deze aanpak heeft al geleid tot een interessante vondst, aldus Dam. Door een klein beetje titaan toe te voegen aan een legering van magnesium en nikkel ontstaan zogenaamde nanoclusters. Dat zijn zeer kleine en gunstige afwijkingen in de legering. "Zo ontstaan onverwacht op nanoschaal nieuwe materialen voor waterstofopslag", meldt de Delftse hoogleraar.
©Hln | Gewijzigd: 25 april 2017, 10:22 uur, door Joyce.s
Deze twee elementen worden in de brandstofcel gesplitst door elektrolyse.
Je hebt dan waterstof (H2) en zuurstof (O).
Voor de verbranding gebruik je nu, in plaats van benzine of gas, de waterstof.
Bij het volledig verbranden van waterstof zou er helemaal niets over moeten zijn wat uitgestoten wordt. Helaas is verbranding eigenlijk nooit volledig. Verder hou je natuurlijk nog zuurstof over en het lijkt me niet erg om dat uit te stoten