Heb je ooit een regenboog in het donker gezien? Het gebeurde gisteravond in Yorkshire, Engeland, waar Christopher Walker een multi-gekleurde boog fotografeerde die te zien was op het platteland.
Normaal gesproken verschijnt een regenboog als het zonlicht wordt weerkaatst door de regendruppels. Maar in dit geval was de zon niet nodig. De maan was zo helder om dit voor elkaar te krijgen. Walker zei: "De maan was zo helder dat ik het rode van de regenboog met mijn blote oog kon zien. Een 30 seconden blootstelling met mijn digitale camera onthulde het volledige scala van regenboog kleuren."
Lunar regenbogen zijn niet het enige wat je zou kunnen zien wanneer de Maan helder is. Wees alert voor Corona's om de maan, Maanringen, moondogs, en last but not least, je eigen maan schaduw.
©onweer-online
Foto: Christopher Walker
over je eigen maanschaduw... ik ben opgegroeid op het platteland ver van de lichtvervuiling van toen en zeker vele malen minder als dat het nu is, daar zag ik regelmatig m'n eigen schaduw als ik savonds de hond nog uitliet... maar heb me nooit gerealiseerd dat dat bijzonder zou zijn... nog niet eigenlijk... hij was er gewoon als het helder was... | Gewijzigd: 2 november 2009, 20:08 uur, door anirnith
over je eigen maanschaduw... ik ben opgegroeid op het platteland ver van de lichtvervuiling van toen en zeker vele malen minder als dat het nu is, daar zag ik regelmatig m'n eigen schaduw als ik savonds de hond nog uitliet... maar heb me nooit gerealiseerd dat dat bijzonder zou zijn... nog niet eigenlijk... hij was er gewoon als het helder was...
Zeg je wat, maar ik heb ook in een gebied gewoond, waar er in mindere mate licht vervuiling was. maar met volle maan. Dan had je echt een behoorlijk zicht.. Zo kan ik mij herinneren, dat ik dan in de nacht zonder licht op mijn scootertje, makkelijk naar huis kon rijden.
Deze boog staat sumbliem op de foto. Dat kreeg ik destijds niet voor elkaar.
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder