Helaas, een groot nadeel van het naar de winter toe kruipen van de tijd is ook dat de dagen vele malen korter worden. Althans niet in tijdsduur natuurlijk maar wel in lichtduur. De donkere dagen voor kerst worden ze ook wel genoemd. En ja nu we al in November zitten gaan we duidelijk de donkere dagen nu al merken. Eigenlijk merken we het al sinds de zomertijd overgegaan is in de wintertijd. Sindsdien is het om half6 al donker en dit zal alleen nog maar erger worden tot aan half5 zelfs. En ja dan kun je wel zeggen dat alle lichtjes zoniet kerstverlichting het gezellig zal maken. Ja we zullen wel moeten, waarom zou anders zoveel mensen juist rond deze tijd depressief raken.
Voorgaand stukje was wel erg negatief he! Als we aan deze donkere tijd denken moeten we juist ook redeneren dat de kans op sneeuwval juist alleen maar groeit, en sneeuwval bij avondlicht kan ook heel mooi zijn. Dat oplichtende sneeuw terwijl het donker is. Maar de hemel dus wel nog flink verlicht is door de pasgevallen sneeuw. Alles is dan ineens doodstil door de (geluids)isolerende werking van de sneeuw. Kreptsj kreptsj kreptsj, enkel het geprut van de sneeuw onder je voeten hoor je dan. Heerlijk!
Maar zeggen ze niet dat juist de winter gaan strengen als de dagen gaan lengen. Wanneer hebben wij nu echt een flinke decemberwinter gehad. Uit mijn hoofd was 1981 een strenge maar hoelang is dit wel niet geleden. Zowiezo hebben wij dit jaar recht op een moordende straffe noordooster welke ijzige Siberische luchten aan gaat voeren zodat wij dagenlang met strenge tot zeer strenge vorst komen te zitten en Nederland meteen aan vroeger herinneringen kan ophalen. Eentje á la ‘63’ zal mij niet verkeerd uitkomen alleen ben ik dan wel bang dat Nederland dan al snel ontregeld zal zijn.
Maar over het lichtgebeuren nogmaals, zoals jullie al eerder konden lezen ben ik duidelijk een lichtmens. Ik zit liever tot een uurtje of 9 buiten in het zonnetje. Al is er voor ons geen zon dan maar schaduw aangezien de achterzijde van deze woning naar het zuidoosten gericht is waardoor wij overdag het zonnetje hebben maar in de avond hij naar de voorzijde trekt en recht op mijn pc-beeldschermpje gaat schijnen. Dus het zal mooier zijn als we in de winter lange dagen hadden en in de zomer, euh…. Ja ook wel. Maar niet te lang want onweer in de zomer is toch mooier bij nacht. Dus elke dag mag de duisternis intreden rond 21u?
Keep on dreaming, dromen zijn bedrog maar men mag wel dromen!
P.s: Met het typen van deze column en waarschijnlijk ook voor sommige onder ons het lezen van deze column zal de datum nog 31 Oktober zijn, maar dat terzijde. Morgen gaat deze persoon in kwestie naar een fotografiebeurs in Utrecht dus zodoende word de column vandaag geplaatst.