Over een afstand van meer dan 3000 kilometer wordt van 25 t/m 31 oktober in de outback van Australië de tweejaarlijkse World Solar Challenge gereden met auto’s die rijden op zonne-energie. De wedstrijd start in de noordelijke stad Darwin en eindigt in het zuidelijk gelegen Adelaide. De auto die het snelst de afstand aflegt is de winnaar van de race. Het Solar Team Twente doet dit jaar voor de derde keer op rij mee en Meteo Consult begeleidt het 18-ledige team door middel van dagelijkse weersverwachtingen voor de van dag tot dag te rijden route. Het belangrijkste weerselement is natuurlijk de inkomende straling.
De World Solar Challenge wordt in Australië gereden. Vanuit de noordelijke plaats Darwin rijden de zonneauto's naar het zuidelijk gelegen Adelaide.
De uitdaging ligt hem natuurlijk in het feit om de zonnewagen, de 21Revolution, zo snel en efficiënt mogelijk in het zuiden van het Australische continent te laten arriveren, maar er gelden diverse regels waar alle teams zich strikt aan moeten houden. Zo mag de auto maximaal 5 meter lang zijn, 1,80 meter breed en 1,60 meter hoog. De accu’s mogen een capaciteit van maximaal 5 kWh hebben en het gewicht van de accu mag niet meer zijn dan 25 kilo. Dit zijn slechts een aantal punten waar het team rekening mee moet houden, maar wat vooral ook erg belangrijk is om zo’n race zo efficiënt mogelijk te volbrengen is het weerbericht.
Het 18-ledige team van Solar Team Twente.
De 21Revolution is de auto waar de race mee gereden wordt.
Dagelijkse verwachting
Meteo Consult stelt tweemaal daags een weerbericht op. Eén die aan het einde van de dag arriveert met de verwachting voor de dag erna en de ander volgt ’s ochtends voor de start van de race. De verwachting richt zich vooral op de af te leggen route in de komende 24 uur en kijkt daarna nog even kort naar de dagen die daarna volgen. Het belangrijkste weerselement voor een auto die op zonne-energie rijdt is de straling. Want hoe meer instraling van de zon, hoe voller de accu’s van de wagen.
Straling
In de Australische outback is het over het algemeen vrij zonnig en dat is gunstig voor de hoeveelheid straling. Hangt er namelijk een dikke laag bewolking, zal dit een groot deel van de straling tegenhouden. Is de bewolking echter dunner, dan komt een deel van de straling er redelijk goed doorheen. Met een volledig heldere lucht wordt dus de grootste hoeveelheid straling door de zonnepanelen opgevangen. Deze straling wordt in de zonneauto omgezet in energie, waarmee de accu’s worden opgeladen.
De zonnepanelen worden tijdens een controlestop schoongemaakt. Foto: Gijs Versteeg.
De kracht van de 21Revolution ligt in de grote hoeveelheid energie die er op deze manier wordt binnengehaald. Een kantelend vleugelmechanisme zorgt voor een loodrechte inval van het licht en een lenzensysteem bundelt vervolgens de kracht van de zon op de onderliggende zonnecellen.
Onderweg wordt regelmatig gestopt voor een technische controle. Foto: Gijs Versteeg.
Wind
Niet alleen de hoeveelheid straling is echter belangrijk. Ook de wind wordt in zijn breedste vorm onder de loep genomen. De windsnelheid, -richting en -vlagen worden nauwkeurig in de gaten gehouden. De windrichting is bijvoorbeeld belangrijk, omdat als deze uit het oosten waait, hij dwars op de wagen komt te staan. De auto kan hierdoor gemakkelijk omver geblazen worden. Ditzelfde geldt als de windsnelheid hoog en nogal vlagerig van karakter is.
Tot zover
Het Solar Team Twente behaalde op de eerste racedag, afgelopen zondag, de vierde plaats en ook de tweede dag hielden ze hun positie in de ranglijst vast. De 21Revolution reed erg goed en ook de weersomstandigheden verbeterden. De eerste dag hadden ze nog te maken met stevige windvlagen, maar de wind ging op dag 2 liggen en de zon scheen daarbij volop. Gunstig voor de instraling zou je denken, maar door bosbranden en zandstormen die langs de snelweg woedden, was de instraling niet helemaal optimaal. De rook en het zand zorgden ervoor dat de wagen niet constant voluit kon rijden. Ondanks deze omstandigheden bereikte de zonneauto al vroeg in de middag de eerste controlestop. Daarna verliep het allemaal minder door vertraging die was opgelopen door achtereenvolgens 3 lekke banden.
Vanochtend kregen we te horen dat de wagen over de kop is geslagen. Het team werkt de hele nacht door om morgen weer te kunnen vertrekken! Wij wensen ze veel succes!
Het team behield wel zijn vierde positie, maar zojuist kregen wij het bericht binnen dat de 21Revolution op zijn derde racedag over de kop geslagen is. De auto is flink gehavend en het team is hevig geschokt, maar de coureur is gelukkig ongedeerd en het hele team werkt vannacht door om op de vierde racedag gewoon weer van start te kunnen gaan. Wel blijft dit natuurlijk tot morgenvroeg nog onzeker. Meteo Consult wenst het Solar Team Twente enorm veel succes en hopelijk zien we 21Revolution en zijn team morgenochtend gewoon weer aan de start verschijnen.
Bronnen: Solar Team Twente, Meteo Consult
Op de derde dag van het officiëuze wereldkampioenschap voor auto's op zonne-energie in Australië, is de Nederlandse Nuna5 van de derde plaats opgerukt naar de tweede, zo heeft het team van de Technische Universiteit Delft laten weten. Een andere Nederlandse wagen is over de kop geslagen.
Problemen
De Nuna5 kampt nog steeds met technische problemen, maar is erin geslaagd de wagen van Team Michigan voorbij te steken. De Nederlandse wagen, wiens vier voorgangers alle voorgaande edities hebben gewonnen, ligt nu op de tweede plaats. De leidende Japanse wagen ligt met 1 uur 31 minuten zo ver voor, dat het Nederlandse team naar eigen zeggen heeft beslist op de tweede plaats te mikken.
Crash
De auto van het Twentse team in de World Solar Challenge is gecrasht. Het op zonne-energie rijdende voertuig raakte in de buurt van de Australische plaats Alice Springs van de weg en sloeg over de kop. De 21Revolution was zwaar gehavend, maar het team van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool hoopt morgen toch weer te kunnen starten voor de vierde etappe, liet het Solar Team Twente weten.
© HLN.be
Japanse studenten hebben met hun op zonne-energie rijdende voertuig de World Solar Challenge gewonnen in Australië. Het Nederlandse team van de TU Delft rijdt in de tweede positie. Met de Nuna5 finishen ze vermoedelijk morgen in Adelaide. Op de derde positie rijdt de Infinium van Amerikaanse studenten van de Universiteit van Michigan.
De World Solar Challenge is een race van 3.010 km dwars door Australië voor auto's die uitsluitend op zonne-energie rijden. De race begon zondag en na een dag stonden de Japanners al aan kop met hun Tokai Challenger. Aan de race voor zonnewagens van Darwin naar Adelaide doen 47 studententeams mee. Het Nuon Solar Team won de afgelopen vier edities van de race.
©Hln | Gewijzigd: 25 april 2017, 10:25 uur, door Joyce.s