Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Berrien, GA.

28 Nov 2024 21:40:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Berrien, GA; Cook, GA.

28 Nov 2024 21:40:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Berrien, GA; Colquitt, GA; Cook, GA.

28 Nov 2024 21:00:33
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Pgs3000
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 maart 2008, 19:37 uur | Bericht #9923
een bliksem kan meer dan 100 kilometer ver reiken.. dan is er wel een bui, maar die kan 100 KM verderop zijn, en dus niet te zien.
Misschien is dit een verklaring voor dit feit. Wel een bui, maar niet op zichtbare afstand.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
9 maart 2008, 19:42 uur | Bericht #9924
100km? waar haal je die info vandaan man? dat kan echt niet | Gewijzigd: 9 maart 2008, 19:42 uur, door Onweergek (ZH)
Waarom deze advertentie?
Marga
Lid
9 maart 2008, 19:44 uur | Bericht #9925
Citaat van Onweergek (ZH), zondag 9 maart 2008, 18:37 uur ja, luister vooral goed naar het woord 'verhalen'. ik vind het eigenlijk gewoon grappig om te lezen... een bliksem kan niet ontstaan zonder bui, dus ook niet uit de 'restanten' van een bui, want dat zou betekenen dat de bui dus nog actief genoeg is om onweer te produceren. radarbeelden, bliksemdetectie en sateliet beelden liegen echt niet hoor. al kan ik jou dat natuurlijk niet zo snel hard maken, want je gelooft zelf zo sterk in je verhaal... dus ik ga er maar niet verder op in.

Onweerfreak: Het forum van onweer-online staat open voor iedereen. Weeramateurs in allerlei gradaties, weerprofessionals en uiteraard ook voor mensen, die graag over het weer willen leren. Het discussiëren in het forum gebeurt op basis van wederzijds respect en feedback geven mag uiteraard, maar dan wel op een positieve manier. De belangrijkste regel is van onweer-online: Houd het gezellig!

Every cloud has a silver lining
Pgs3000
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 maart 2008, 19:49 uur | Bericht #9926
Citaat van Onweergek (ZH), zondag 9 maart 2008, 18:42 uur 100km? waar haal je die info vandaan man? dat kan echt niet

http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?option=...view&id=329

bijvoorbeeld... 1 van de velen... Dingen die niet "kunnen" geloof ik niet in..
Want ik geloof dat dat wel kan..
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Annette
Lid
9 maart 2008, 21:20 uur | Bericht #9932
Citaat van Pgs3000, zondag 9 maart 2008, 19:49 uur bijvoorbeeld... 1 van de velen... Dingen die niet "kunnen" geloof ik niet in..
Want ik geloof dat dat wel kan..

Precies... de wereld was vroeger ook plat toch?
ruk
Lid
9 maart 2008, 21:39 uur | Bericht #9933
(lol) ik denk dat de overheid of de aliens er achter zitten.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
10 maart 2008, 07:47 uur | Bericht #9934
bliksemradars, zowel de nederlandse.. maar vooral de amerikaanse (die hebben ook veel langer ervaring) zijn zeer nauwkeurig en liegen niet!

het is wereld wijd bekend dat elektronica niet betrouwbaar is
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
20 februari 2009, 14:43 uur | Bericht #25352
Als ik het allemaal lees.
doet het me denken aan iemand in Florida.
die is gestorven door een blikseminslag bij heldere hemel.

Dat komt door Ground to Cloud lightning + (CG+)
Een zeldzame maar krachtige ontlading.
die komt helemaal van uit de bovenkant van de bui ( de anvil)
'' It's the wonder of nature baby''
20 februari 2009, 14:55 uur | Bericht #25353
even van internet geplukt.
maar dit is een CG+ ontlading | Gewijzigd: 20 februari 2009, 14:55 uur, door shelfcloud
'' It's the wonder of nature baby''
niksnut
Lid
21 februari 2009, 00:11 uur | Bericht #25410
even gegoogled omdat ik me herinnerde ooit in een boek te hebben gelezen over een hele lange bliksem.
Als je dan googled kom je op meerdere weer site's en op wikipedia geregistreerde lengte's van meer dan 100 km. of 60 mijl lang tegen. ik had ooit gelezen over een geregistreerde bliksem van 190 kilometer lang , maar dat kan ik niet meer terug vinden. Ik kan me in ierder geval een donderslag bij heldere hemel best voorstellen, maar of dat ook in ons kikker landje voor kan komen?? ik weet t niet.
Oxize
Lid
21 februari 2009, 09:19 uur | Bericht #25412
Daarvoor zijn de extremen te laag. Het zou best wel eens in de nabije toekomst kunnen gebeuren.
Oxize Photography | http://www.oxize.nl
18 maart 2009, 17:33 uur | Bericht #26399
Sint Elmusvuur zou wel kunnen, maar ook daarvoor moet t onstabiel zijn denk ik. Donderslag bij heldere hemel bestaat niet, tenzij er bergen in het spel zijn (en de bui daarachter hangt).
18 maart 2009, 17:39 uur | Bericht #26400
Idd thunderball, st. elmusvuur kan ook optreden tijdens een (onweers)bui. Verder zijn bliksems van 100km lang zeker mogelijk, maar dan wel in grote complexen (MCS).
18 maart 2009, 23:07 uur | Bericht #26414
Deze is ook mooi.
Ik vind bliksem met een heldere achtergrond behoorlijk angstaanjagend.
Het schept een soort diepte..
  | Gewijzigd: 28 februari 2017, 10:31 uur, door Joyce.s
23 maart 2009, 09:29 uur | Bericht #26538
Helemaal mee eens Mark, het geeft ook een gedachte van hoe onvoorspelbaar de natuur wel niet is. Als ik er bij na denk zou ik gewoon angstig kunnen worden, zo mooi en machtig dat de natuur is. Ik heb des tijds in de USA (Oklahoma) ook positieve ontladingen gezien (anvil naar grond). Je zag ze uit de anvil komen en vervolgens op de grond inslaan. Je zag ze dus ook een stuk door heldere (blauwe lucht) reizen. Best angstaanjagend als je bedenkt dat er waarschijnlijk ook mensen in de buurt van die inslagen wonen, die waarschijnlijk ook verrast werden (alhoewel die bui er al een hoop geproduceerd had). Dit gebeurde trouwens op 1 mei 2008, en de bui was ongeveer 30km van mij vandaan. Het was een bui van het type Supercell, die ook in Shawnee County, OK een tornado geproduceerd had. (Dat is 1 county boven mij, ik zat in Payne County, OK waar mijn ouders nu wonen).

Het is gewoon zo ontzettend gaaf om te zien hoe machtig en onvoorspelbaar de natuur is.

Koos | Gewijzigd: 23 maart 2009, 09:30 uur, door Onweergek (ZH)
33kristof
Lid
15 april 2009, 13:09 uur | Bericht #28019
Hallo,
op 14/04/09 wandelden wij in Sugny ( ardennen Belgie) op een plateau door een bos.
Het was mooi weer en de zon scheen volop . Heel in de verte waren er een aantal warmteonweders.
Plotsklaps was het alsof de lucht gespleten werd en volgde er in een fractie van een seconde een reuzachtige knal. Niet zoals een gewone donder maar veel hoger in toon ( geen geroffel).
Zonder verwittiging was dat wel serieus schrikken ( zeker voor onze hond en kinderen).
Twee dingen vielen op :
1. het was de enige donderslag in de omgeving ( buiten ver geroffel). het heeft geen druppel geregend en de zon bleef maar schijnen
2. we waren met 13 en maar enkele ( 3) hebben een flits gezien, maar zeker niet spectaculair.

Kan er mij iemand wat informatie geven? is dit uitzonderlijk? hebben we geluk gehad?
Omdat onze hond was weggelopen hebben we de omgeving niet meer kunnen verkennen. Maar volgende week gaan we terug . Het lijkt mij evident dat er sporen te vinden moeten zijn van die inslag. wat denken jullie?

Alvast bedankt

15 april 2009, 13:23 uur | Bericht #28023
Hoi 33kristof.

Ten eerste heten wij (de crew) van onweer-online welkom op het forum en we hopen dat je een fijne tijd zult hebben. Ik heb het bericht van jou even hier bij gevoegd en misschien dat in dit topic je antwoord er tussen staat
Wolkje7
Lid
15 april 2009, 15:09 uur | Bericht #28040
Ik heb het wel eens meegemaakt, ergens begin jaren '90 bij een buitenzwembad. Donderslag terwijl de zon nog scheen (dus bij blauwe hemel), in de namiddag van een hete zomerdag. Verderop vormde zich wel steeds donkerder wordende wolken die later stevig onweer bevatte.

Iets dergelijks als de 2 foto's heb ik ook wel eens gezien met eigen ogen vanuit Arnhem, op afstand, maar dan 1 diagonale bliksem (zonder vertakking). Was tijdens de Olympische zomerspelen van 2004, waar ik naar zat te kijken, toen dat onweer van ZW naar NO richting trok.
Was toen echt warm weer ook. | Gewijzigd: 15 april 2009, 15:17 uur, door Wolkje7
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4

Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)

Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
15 april 2009, 15:52 uur | Bericht #28042
Heb zelf wel eens meegemaakt dat de lucht boven me wit was (anvil die boven me zat) en dat daaruit ook 2 ontladingen vrij kwamen. Dit gebeurde in 2006 in Oklahoma. Was best wel ff schrikken. Echter ik en mijn vader zaten al naar onweer te kijken dat op zo'n 4-5km langstrok. Je loopt toch altijd een risico hé, ook als je het niet verwacht. Daarom vind ik onweer op afstand ook niet altijd even prettig, want zoiets kan altijd gebeuren. Ook met een shelf cloud wil het nog wel eens gebeuren dat er een bliksem voor de shelf cloud in slaat.
12 mei 2009, 19:38 uur | Bericht #3856
Donderslag bij heldere hemel is met behulp van wat bergen sowieso mogelijk... Een paar jaar terug zijn er in Oostenrijk een aantal wandelaars overleden toen de bliksem insloeg op het buitenterras van een bergrestaurant. De hemel was strakblauw en niets dat wees op een onweersbui.

Uit nader onderzoek is gebleken dat in het dal ernaast (dus uit het zicht van het restaurant) een flinke onweersbui de dodelijke bliksem heeft bezorgt op het terras, waarbij de bliksem van de top van de onweesbui kwam. Het restaurant lag zo'6 km verder..

Ik heb zelf ook al mogen meemaken hoe onvoorspelbaar het onweer kan zijn in Oostenrijk. 's Avonds om een uur of 7 liep ik met een groepje vanaf ons vakantieadres het dal in. In de lucht waren slechts een paar sluierwolken te vinden. Na 15 min wandelen klonk er plots een vaag gerommel... "Was dat onweer?? Nee, dat kan toch niet, de lucht is strak blauw". Er zijn in dat gebied een aantal steengroeven te vinden waardoor we het gerommel koppelde aan een stenenlawine en we vervolgden de wandeling.

Na nog eens 20 min klonk wederom gerommel, maar dit maal een stuk harder. We zijn op dat moment zo'n 4 km van ons vakantieadres af. Na wat speurwerk langs de bergtoppen ontdekken we een wolkje dat er toch iets dikker uitziet dan de sluierbewolking. We maken ons op voor een snelle terugtocht, het begint to ons door te dringen dat het toch echt onweer is en dat het menens word. Na 15 min en ruim 2 km terug te hebben gewandeld komt de onweersbui ineens de berg overzetten en worden we omringt met bliksem en bekogelt met hagel... We lopen op dat moment in een open weiland en zetten het op een rennen naar het eerste de beste huis... Ik denk niet dat er momenten zijn geweest dat ik banger ben geweest voor het weer dan toen.

Uiteindelijk zonder kleerscheuren het huis bereikt en daar aangebeld of we mochten schuilen voor het onweer. De vrouw des huizes had een beter idee. Ze wilde ons wel even thuisbrengen met de auto, waarmee er een vroegtijdig einde kwam aan onze wandeling... Iets wat ik op dat moment totaal niet erg vond.
"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up and snow is exhilarating. There is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather."-John Ruskin
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.882 topics, welke bij elkaar 448.481 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 606 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 606, lezen 8 mensen het topic "Winter 2010 discussietopic deel 10".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden