dus als ik het goed begrepen heb, is er altijd een bui aanwezig, maar soms verscholen... een ontlading kan niet "uit het niets" plaatsvinden, zonder een bui...
lijkt me niet nee ;D uitzonderingen daar gelaten zoals vulkaanuitbarstingen,door de wrijving van de asdeeltjes kan ook bliksem ontstaan
en heel wat jaar geleden al weer heb ik en donderslag bij heldere hemel mee gemaakt er was zelfs geen onweer direkt in de buurt. de bliksem sloeg van mij uit gezien zeker 2 kilomter verder in en ik kon niet eens na gaan waar het begin punt was. het was duidelijk en horizontale bliksem.
Gisteren een dag met overwegend zon , af en toe wat bewolking waaruit in de vroege middag 0,5 mm regen valt.
Later in de namiddag zonnig met temperatuur van 23 graden.
Om 19.30 zitten wij buiten in de late avondzon te eten.in het westen was de lucht helemaal open . Het lage verre zuud-oosten liet een lichtgrijze wolkenpartij zien.
Plotseling uit het niets is er een sissende lichtflits met daarop onmiddellijk een knetterende klap. Voor ons gevoel moest dit in onze directe omgeving zijn ingeslagen.
( zoals Anita uit Eindhoven gisteravond melde " van enig onweer totaal geen sprake"
Eersel zuud-westen 15 km van Eindhoven ).
Alle 3 hadden we een zelfde reactie , naar binnen rennen en elektrisch apparatuur ontkoppelen.
Dit bleek totaal overbodig want het bleef bij die ene klap.Het was en bleef windstil droog met veel zonneschijn.
15 minuten later kleine bui waarui 0,2 mm regen valt.
2 Minuten voor het gebeuren werd mij nog de vraag gesteld of we het onweersvrij zouden houden. " ja , kijk naar de lucht totaal open ".
Ik vind het verschijnsel onweer zeer facinerend , maar dit was wel beangstigend.
Groet Joano-Jomien.
tijdje terug, jaar of 8 toen was ik met me kleine broertje buiten met een ijzeren staaf in de grond aan het porren.
maar even later gewoon aan heldere hemel, werden we gewoon achteruit gesmeten, met gevolg dat we aan het janken waren ( we waren 11 en 8 ).
nu jaren verder op de plek waar dit gebeurt is, aan de overkant van ons huis, zit waarschijnlijk zo'n negatieve plek in de aarde.
want naast die plek staat een klokkentoren van pakweg 50 meter of hoger, en hij slaat telkens in op die plek waar bij ons vroeger dat ongelukje gebeurt is.
sommige verhalen lijken mij een beetje sterk, want als je een bliksem hoort... dan is de bui in de buurt, en moet zichtbaar zijn. het lijkt me dus sterk dat je een bliksem hebt, terwijl het compleet open is.
het type bliksem, waar eigenlijk de hele tijd over word gesproken kwam toevallig in mijn cursus voor. we hebben het hier over positief geladen bliksems.
de meeste wolk- aarde bliksems zijn negatief, en beginnen met een gestapte leider, reizen af naar de grond waar zei in verbinding komen met een 'vangontlading'. wanneer deze contact maken gaan er 1 of meerdere bliksems door het kanaal heen, van beneden naar boven!! dit zijn negatief geladen bliksems. (in amerikaanse termen een -CG / cloud to ground).
een positieve ontlading* daarintegen... er begint een gestapte leider, die gaat vanuit de top van de bui, of de anvil (de bekende pannekoek die sommige buien hebben) en volgt, net als de normale 'wolk - aarde' bliksems een weg naar de grond.
eenmaal aan de grond gaat er natuurlijk weer een vangontlading omhoog. zodra deze contact maken gaat er een bliksem, van boven NAAR beneden. en waarom? omdat deze bliksems positief zijn geladen. omdat deze bliksems een zeer lange weg af te leggen hebben (helemaal van de top naar de grond) is hun spanning en stroomsterkte veel sterker als een negatieve wolk-aarde bliksem (-CG) en dat zorgt natuurlijk voor een hardere, en zwaardere dreun of knal. de dreun of knal duurt vanwege de lengte van het bliksem kanaal vaak ook langer als een negatieve wolk-aarde bliksem.
positief geladen bliksems komen wel veel minder voor. uit onderzoek is wel gebleken dat supercells en goed georganizeerde onweersbuien ze (veel) meer produceren. een typisch kenmerk van een positief geladen bliksem is het volgende. de bliksem gaat vaak eerst horizontaal vanuit de top door de lucht, en slaat dan vervolgens in op de aarde. de bliksems duren ook vaak, in vergelijking met andere bliksems erg lang.
* = positive cloud to ground / positieve wolk - aarde bliksem (+CG).
hieronder een filmpje van positief geladen bliksems uit de anvil van een bui.
Klik hier!!
en hieronder een filmpje van een positief geladen bliksem uit de top van een bui.
Klik hier!!
groet,
koos | Gewijzigd: 9 maart 2008, 09:57 uur, door Onweergek (ZH)
dit zijn de meest voorkomende bliksems dusver.
ik heb trouwens de links werken gemaakt.
koos.
en donderslag bij heldere hemel? ik denk dat de gene die nu nee roept dit fenomeen nog nooit zelf heeft beleeft. eigenlijk ook niet verwonderlijk want hoe vaak komt het voor? te weinig om er echt en studie aan te wijden das zeker. en onbekend maakt onbemind.
het blijft en leuk onderwerp en ja wie weet komen de nee zegges er ook binnen kort nog eens een tegen. tot dan zal het altijd zo zijn dat het weerkundig onmogelijk is.
Bliksem kan soms tot op 20 a 25 meter vanaf de bui inslaan. In dit geval zat de bui achter een berg of heuvel. De bliksem komt dan uit de top van de wolk en is zeer krachtig. Tornadojagers zien dit ook regelmatig gebeuren. Een enkele keer verhaalt de media over blikseminslag bij heldere lucht. Vaak als een persoon wordt getroffen haalt dit het nieuws. In de zomer van 2007 gebeurde dit twee keer in Florida. Overigens zijn er ook verhalen bekend uit het verleden dat er geen bui in de buurt was. In dat geval werd ook een melkachtige bewolking gezien. Misschien waren dat restanten van een oude onweersbui.
Citaat Vwkweb
ik neem aan dat je 20 a 25km bedoelt. dit is inderdaad zo, en dit gebeurd ook wel is, vooral in berg gebieden, maar 25km is al bijzonder. bliksemdetectie, neerslagradars en sateliet beelden liegen niet.
ja klopt, en weetje hoe dat komt? omdat men de bui gewoon niet gezien heeft, maar hij is er wel! daarom komen dit soort dingen op het nieuws en word dan nog even lekker opgeblazen door de media.
ja, luister vooral goed naar het woord 'verhalen'. ik vind het eigenlijk gewoon grappig om te lezen... een bliksem kan niet ontstaan zonder bui, dus ook niet uit de 'restanten' van een bui, want dat zou betekenen dat de bui dus nog actief genoeg is om onweer te produceren. radarbeelden, bliksemdetectie en sateliet beelden liegen echt niet hoor. al kan ik jou dat natuurlijk niet zo snel hard maken, want je gelooft zelf zo sterk in je verhaal... dus ik ga er maar niet verder op in.
er zat dan toch echt een bui in de buurt, en die heb je moeten zien. ik weet echt niet wat jij onder melkachtige bewolking verstaat. nogmaals, een bliksem zonder bui bestaat echt niet, maar na zo'n gebeurtenis... kan ik, omdat jij die bui niet hebt gezien je dat natuurlijk niet hard maken.
aha, je spreekt dus uit ervaring? het type bliksem wat wij bespreken.... je wilt niet weten hoeveel onderzoek naar gedaan is, maar het is inmiddels allemaal wel bekend, wat het is.. en waarom...
voor meer informatie over dit type bliksem verwijs ik je naar de vorige pagina van dit topic... daar staat een post van mij met infot.. let vooral op deze quote..
de bliksems gaat dus uit de bui ja, soms slaan ze aan de achterkant, soms zijkant, soms voorkant.. op heel veel verschillende plaatsen. ik zit momenteel in cushing, oklahoma en doe een (tijdelijke) meteorologische studie, en je wilt niet weten hoeveel artikelen er over dit type bliksem zijn. (alleen word het niet vrijgegeven).
mijn conclusie is, is dat bliksem met een COMPLEET blauwe lucht complete onzin is... de bui is aanwezig, en moet gewoon te zien zijn, of in extreem bijzondere gevallen heb je zoiets als in de bergen.
bliksemradars, zowel de nederlandse.. maar vooral de amerikaanse (die hebben ook veel langer ervaring) zijn zeer nauwkeurig en liegen niet!
groet,
koos | Gewijzigd: 9 maart 2008, 18:41 uur, door Onweergek (ZH)