In het zuiden van Frankrijk heeft het hevig geonweerd en fel geregend, waardoor rivieren buiten hun oevers traden en er modderstromen ontstonden. Daarbij raakten enkele mensen lichtgewond en werd het openbaar vervoer danig verstoord. Ook zitten er vijf Vlamingen vast in de getroffen regio, meldde Marc Van Damme van de mobiliteitsclub VAB zaterdagnamiddag.
Vrijdagavond deed de hevige regenval in het zuidoosten bepaalde rivieren in de omgeving van Sainte-Maxime buiten hun oevers treden. Auto’s werden door het water meegevoerd, talrijke gebouwen werden beschadigd en 40 mensen moesten de nacht elders doorbrengen. Volgens de brandweer steeg het water tot een meter. Zodra het onweer voorbij was, zakte het waterpeil meteen. Ook de stad Fréjus werd getroffen, maar in mindere mate.
In de streek van Marseille verstoorden regenvlagen het SNCF-verkeer, na een ongeval veroorzaakt door een modderverschuiving vrijdagavond. Daarbij raakten zes treinpassagiers lichtgewond. Het treinverkeer liep daardoor aanzienlijke vertragingen op tussen Nice en Bordeaux.
©Nieuwsblad | Gewijzigd: 10 februari 2017, 11:02 uur, door Joyce.s
In het zuiden van Frankrijk veroorzaakten wolkbreuken in de nacht van vrijdag op zaterdag zware overstromingen. Ook Vlaamse toeristen moesten toekijken hoe de regen hun vakantie vergalde. 'Mijn auto is gewoon verzopen', vertelt Daniël Goris uit Gavere. Zwaar onweer trof vrijdag eerst de Franse Pyreneeën. Bayonne, Biarritz en Saint-Jean-de-Luz liepen onder, met veel schade tot gevolg. Vervolgens werd de Var, veel oostelijker in de richting van Saint-Tropez getroffen door een zondvloed. Sainte-Maxime en Fréjus aan de Franse Rivièra werden het zwaarst getroffen door zeer hevige en zeer plotse overstromingen.
'40 centimeter water in wagen'
Danël Goris (46) uit het Oost-Vlaamse Boechaute (Gavere) zat samen met zijn partner net een weekje op vakantie in Sainte-Maxime. 'We kwamen naar hier om nog vlug wat zon mee te pakken. Dat pakte anders uit. Vrijdag regende het de hele dag. Vanaf zes uur ging het steeds heviger en heviger regenen. Rond middernacht overstroomde de buurt waarin ons appartement staat, op wandelafstand van het centrum.'
Dat gebeurt om de zoveel jaar wel eens. Sainte-Maxime wordt omringd door heuvels die het dorp afschermen tegen de mistral, maar het stadje tegelijk kwetsbaar maken voor overstromingen tijdens hevige onweders. De auto van Goris stond geparkeerd aan de overkant van de straat, op een afgesloten parking waarlangs een afvoerkanaal liep. 'Ik had mijn wagen uit voorzorg zo hoog mogelijk geparkeerd. Maar het heeft niet mogen baten, want uiteindelijk stond het water één meter twintig hoog op die parking. Pas tegen de ochtend trok het water weg. Al die auto's hebben zware schade. In mijn wagen stond er minstens 40 centimeter water.'
Complete villa's leeg gespoeld
Vanwege het slechte weer had Goris besloten om zaterdagochtend zo vroeg mogelijk de terugweg aan te vatten. Dat is vanzelfsprekend niet gelukt. Want de auto start niet meer. De takeldienst zette hem daarnet op transport naar België, en wij zitten misschien zondag (vandaag, nvdr) op de TGV naar huis, op kosten van de verzekering. De autoclub VAB meldt dat er minstens vijf Vlamingen vast zitten in de getroffen regio, maar het zijn er vermoedelijk veel meer. Alleen al in Sainte-Maxime spoelden 300 auto's weg. Goris: 'In ons appartementsblok zitten nog drie of vier Belgen die ons lot ondergingen.' De materiële schade is immens: complete villa's werden leeg gespoeld op de hellingen.
Ik heb niets meer, huilde een slachtoffer voor de tv-camera's. Minister van Binnenlandse Zaken Brice Hortefeux bezocht gisteren het rampgebied. Goris: De brandweer was tot lang in de namiddag kelders aan het leegpompen. Het is onvoorstelbaar wat er aan smurrie in de straten achterblijft.
©Nieuwsblad