Onlangs berichte ik jullie al van de schade die de wilde zwijnen,hier veroorzaken.
Staat er in eens een cameraploeg op de stoep, om opname's te maken van de problematiek die de zwijnen hier in Epe en elders op de Veluwe aanrichten.
Ik samen met een jachtopzichter en een verslaggever + cameraman,hier het terrein rond.
Wanneer de reportage wordt uitgezonden is nog niet bekend, maar ik hou jullie op de hoogte.
Tis in ieder geval van Netwerk (nederland 2).
gr. Jan
marianne thieme. is niet ter sprake gekomen.
Ben ook niet voor afschot van die beessies, maar ook niet voor de schade die ze aanrichten.
Geschatte schade op dit moment rond de 5000 euro,
Maatregelen treffen tegen verder schade.......omheining/wildrooster en/of schrikdraad tussen de 50 en 100.000 euro
gr. Jan
Burgemeester wil leger inzetten om everzwijnen uit te roeien
Burgemeester Marcel Mondelaers (CD&V) van Beringen wil het Belgische leger inzetten om de everzwijnenplaag in Limburg aan te pakken. Hij is teleurgesteld in de Limburgse jagers, 'omdat die in twee jaar amper twee zeugen geschoten hebben'.
Er moet iets aan de everzwijnenplaag gedaan worden omdat de dieren ziektes kunnen overdragen op het vee, dat ze wandelaars kunnen verwonden, dat ze schade kunnen toebrengen aan gewassen en dat ze verkeersongevallen kunnen veroorzaken.
In het gebied tussen Beringen, Leopoldsburg, Hechtel, Houthalen, de E314 en het Albertkanaal zitten al 120everzwijnen. Burgemeester Marcel Mondelaers (CD&V) van Beringen wijt dat aan twee zaken: veel jachtgebied dat verloren gegaan is en jagers die hun best niet doen.
'Boswachters hebben het niet gekund, jagers hebben het ook niet gedaan. De enige instantie die nog iets kan doen aan de plaag is het leger. Ik reken dan ook op de militairen om de beesten uit te roeien. Dan zijn we ervan af.'
'In steeds minder gebieden mag ook gejaagd worden. Zo ging er de voorbije jaren zo'n 3.000 van de 9.000hectare jachtgebied verloren. En elke jachtinstantie haalt een excuus naar boven om de mindere jachtcijfers te verklaren. Zo zijn er de strikte richtlijnen, jeugdverenigingen die in het gebied kamperen, militaire operaties en noem maar op. De Limburgers zullen alleen nog van de everzwijnen afraken als iedereen bereid is om ze uit te roeien.'
Secretaris Johan Craeghs van Wildbeheerseenheid (WBE) De Zwarte Beek is het grotendeels eens met de visie van de burgemeester, maar vindt dat de jagers hun best gedaan hebben: 'Akkoord, we hebben maar twee volwassen zeugen geschoten, maar wel nog twaalf andere vrouwelijke everzwijnen, verdeeld over diverse leeftijdsgroepen. Een klopjacht is niet evident in gebieden met veel recreatie en everzwijnen zijn slimmer dan je denkt. Bovendien zijn we een derde van ons jachtdomein kwijt.'
bron : Het Nieuwsblad | Gewijzigd: 17 september 2009, 00:36 uur, door talkyr86