Twee vrachtschepen van de Duitse rederij Beluga Shipping zijn door de Poolzee van Zuid-Korea naar Siberië gevaren. Volgens topman Niels Stolberg van Beluga Shipping zijn het de eerste schepen van een westerse maatschappij die zonder de hulp van ijsbrekers met succes die route afleggen. De Beluga Fraternity en Beluga Foresight bereikten afgelopen week de Siberische stad Jamburg. Na het lossen van lading zijn de schepen op weg naar Rotterdam.
Door de klimaatverandering is de Noordelijke Route van Azië naar Europa beter toegankelijk dan vroeger. Het traject is 7400 kilometer korter dan de gebruikelijke route via het Suezkanaal. Volgens Beluga kan door de noordelijke route te nemen fors op de brandstofkosten worden bespaard. Ook de CO2-uitstoot is daardoor minder.
,,Russische onderzeeërs en ijsbrekers hebben de Noordelijke Route al in het verleden gebruikt'', aldus Stolberg. ,,Maar de route was niet open voor de reguliere commerciële scheepvaart.'' Pas in augustus dit jaar gaven de Russische autoriteiten Beluga Shipping toestemming voor het gebruik van de Noordelijke Route.
©AD