Ze is best geschrokken, maar vond het toch vooral een mooie ervaring. Else van Dobben de Bruyn hoort sinds kort bij de vijf procent van de mensheid die een bolbliksem heeft gezien. De 53-jarige Leidse vrouw zat vrijdag 4 september tijdens hevig noodweer naar buiten te kijken, op het grachtje De Vliet bij het Rapenburg. Opeens stonden haar haren recht overeind. 'Boven het water hing op anderhalve meter hoogte een enorme vuurbol met wit licht, ter grootte van een strandbal. Met een knal was die weg. Ik riep tegen m'n achttienjarige zoon dat hij bij het raam weg moest, zo eng zag het er uit. Mijn partner zat achter de computer en had niets gezien.'
'Ik had altijd iedereen gerustgesteld wat betreft de bliksem. Ach, we wonen midden in de stad, de Pieterskerk heeft bliksemafleiders, er kan ons niets gebeuren. Fout dus. Diezelfde middag had ik nog met mijn bootje onder een brug geschuild voor het onweer en de heftige regen, maar voortaan zal ik echt het water af gaan ...'.
Else vertelde haar verhaal velen malen. Binnenshuis vond iedereen het jammer dat ze niets hadden gezien. Maar toen ze de volgende avond op de buurtbarbecue haar verhaal deed, bleek er toch nog een getuige te zijn. 'De meeste buren hadden de bolbliksem ook gemist, maar iemand bracht me in contact met een andere buurvrouw. Die had hetzelfde gezien als ik. Alleen zij was écht geschrokken en ook bang. Voor mij is het meer een voorrecht dat ik in mijn leven een bolbliksem heb gezien.'
©Echo
Cool om mee te maken, maar kan me wel voorstellen dat het in ieder geval voor een niet onweer freak wel angstig kan zijn.
Wellicht iets voor een poll, heb je ooit een bol bliksem gezien, kijken of we hier boven de 5% zitten daar we hier de neiging hebben de bliksem wat meer op te zoeken.
Op google staan wel diverse pics..
(bron: http://home.zonnet.nl/yorickdw/us4.gif)
Het gebeurde allemaal toen hij nog een kind was en op kamp was met de jeugdbeweging. Moet ergens in de jaren '50 zijn geweest.
Ze schuilden voor de regen in hun tenten en keken naar buiten. Toen kwam er ook zo'n bol. Hij rolde over de elektriciteitsleiding die naar de tenten ging. Sommige jongens hielden hun vast aan de palen van de tenten. Toen die bol eenmaal aan zo'n tent kwam vlogen die mannen gewoon de lucht in. Ze lagen gewoon achter de tent. Helemaal in shock en verkrampt. Eén van die jongens is toen overleden.
Mijn vader zei ook dat dat ding een oorverdovend geluid maakte. Nu zoveel jaren later wordt hij nog altijd lijkbleek als hij er over praat. Zijn haren op zijn armen gaan dan ook rechtovereind staan.
Het gebeurde allemaal toen hij nog een kind was en op kamp was met de jeugdbeweging. Moet ergens in de jaren '50 zijn geweest.
Ze schuilden voor de regen in hun tenten en keken naar buiten. Toen kwam er ook zo'n bol. Hij rolde over de elektriciteitsleiding die naar de tenten ging. Sommige jongens hielden hun vast aan de palen van de tenten. Toen die bol eenmaal aan zo'n tent kwam vlogen die mannen gewoon de lucht in. Ze lagen gewoon achter de tent. Helemaal in shock en verkrampt. Eén van die jongens is toen overleden.
Mijn vader zei ook dat dat ding een oorverdovend geluid maakte. Nu zoveel jaren later wordt hij nog altijd lijkbleek als hij er over praat. Zijn haren op zijn armen gaan dan ook rechtovereind staan.
Spooky verhaal, iets dergelijks wil je niet meemaken... Of heidedonder het zelfde is weet ik niet..
Tja ik was 5, wat weet een kind van 5 van onweer en het gevaar ervan. Ik vondt onweer altijd mooi, en herinner me dat ik altijd met mijn moeder voor het raam stond met of onweer, of vuurwerk en dat ik altijd alleen maar "Aaaaaaahhhhhh riep.
Wij woonden drie hoog in een flat, met aan de achterzijde een nauw straatje. Hij rolde zo langs de auto's in het midden de straat uit.
Hij rolde de straat uit, maar ik heb er nooit iets van vernomen.....
Mijn ouders hebben ook nooit iets vernomen van een (grote) inslag of iets dergelijks.......
Dit is natuurlijk onvoorspelbaar, en per keer verschillend, afhankelijk van de omstandigheden, maar wat is de gemiddelde tendens met bol bliksems...? | Gewijzigd: 8 september 2009, 12:41 uur, door Romani