Vanaf de straat geschoten, 3 minuten later was dit schouwspel compleet opgelost!
Wie weet wat dit is mag het zeggen
Avondstemming in de voor-alpen
Hier had ik wel meer van verwacht, echter ook deze 'dreiging' loste zich op... (zucht)
approach naar Zürich
Vooruitlopend op het kou front ontwikkelde zich steeds weer föhnstrepen
| Gewijzigd: 1 september 2009, 22:05 uur, door Marcherpers
Wat jij fohn wolken noemt zijn volgens mij lenticularissen.
De tweede foto is volgens mij een rotor, een kolom lucht die snel HORIZONTAAL om zijn as draait (net als een rolwolk), aan de opgaande kant condenseert de waterdamp, aan de neergaande kant lost deze weer op.. soms is de rotor helemaal te zien als wolk, maar op jouw foto dus alleen de bovenkant.. als de kolom als geheel naar beneden zakt kan de wolk helemaal oplossen
deze twee wolkensoorten gaan vaak samen als er in de alpen Golf staat...
ingredienten: flinke constante wind loodrecht op een bergketen, met achter de bergketen een smal dal en dan weer een bergketen in ongveer de zelfde riching.
De wind die tegen de bergketen aanbotst kan alleen maar omhoog, en schiet bij het stijgen langs de bergwand aan de top ver door de hoogte in, waarna deze daalt in het dal en dan weer omhoog geschoten wordt bij de volgende bergrug. Wat er dan kan gebeuren is dat de luchtstroom in een golf vormige resonatie komt en er achter de bergketen een vertikaal golvende wind kan ontstaan.. Aan de toppen van deze golven condenseert de waterdam en onstaan in de golftoppen lensvormige wolken, bij het dalen verdanpt het vocht weer. Resultaat is dus een STATIONAIRE lensvormige wolk.. hij staat stil, terwijl de lucht er soms met 200 km/u doorheen raast!
Tussen de opgaande en neergaande luchtstroom van de golf kan een rotor ontstaan, deze is vaak zeer turbulent wat je kunt zien aan de warrige beetje cumulus achtige vorm die ook snel van vorm veranderd, soms oplost en weer tevoorschijn komt.
In het najaar en de winter wordt hier door zweefvliegers in de alpen vaak gebruik van gemaakt. In de stijgende lucht vliegen ze heen en weer en komen dan steeds hoger en hoger, ondanks de snoeiharde wind is het vaak helemaal niet turbulent en gaat het heel gestaag omhoog, de lentis zijn dan een perfecte indicatie van waar de golf staat. De Golf kan soms wel tot 10km hoogte reiken en een enkele keer nog wel hoger. Het record in de Alpen staat op ongeveer 14Km hoogte, dus veel hoger dan de bergen zelf.. Doot de harde wind moeten ze vaak hard vliegen, en blijven ze ten opzichte van de grond stil staan!
Aosta (Italiaanse kant van de mont blanc) is zo'n beroemde plek voor zweefvliegers.. Zie "het stille stijgen 500 meter" hierzo:
http://www.kostverlorenvaart.nl/zweven/momma.htm#5000m
Lots
1e 7 foto's richting het IJsselmeer, en laatste 'blauwe' richting waddenzee.
Smullen voor wie van mooie wolken, bijzonder weer en zweefvliegen houdt, duurt ongeveer een uurtje.
>Bekijk hier de video<
Veel plezier!
Lots
EDIT: aangepast want je had dit al gepost | Gewijzigd: 11 september 2009, 00:33 uur, door talkyr86
Smullen voor wie van mooie wolken, bijzonder weer en zweefvliegen houdt, duurt ongeveer een uurtje.
>Bekijk hier de video<
Veel plezier!
Lots
EDIT: aangepast want je had dit al gepost
Owkee prima zo..
Maar waarom staat ie dan niet in de lijst van berichten in mijn profiel? ik wist niet precies meer waar ik de video allemaal had gepost en controleerde het in de berichtenlijst onder mijn profiel...
oh, ik zie het al. . ik had onder ONDERWERPEN moeten kijken ..pfff, ingewikkeld hoor...
Lots | Gewijzigd: 11 september 2009, 13:24 uur, door lotsofjazz