Echt tekeer gaat het niet (tenminste, niet voor mijn maatstaven), maar het dondert wel redelijk door de laatste paar uur. Kleine buitjes, de ene is net voorbij en de volgende komt er alweer aan.
Zonet een prachtige CG die bijna loodrecht naar beneden ging - ik keek net de goede kant op. Heel dichtbij, geweldige knal!
Ook lichtende nachtwolken gezien, tussen de buien door - altijd leuk. Die volle maan half achter de wolken geeft ook sfeer.
De wind is wel erg apart zo af en toe. Ik woon in een flatgebouw en die horizontale regen is een fascinerend gezicht, hahaha!
Woon je verder ten noorden van Leiden, Jan? Ik meende zonet de brandweer met sirenes langs te zien rijden na een redelijk spectaculaire klap vanuit noordelijke richting. | Gewijzigd: 3 september 2009, 23:04 uur, door Wings of Death
Een tiental km van mij af denk ik, niet zo heel ver. Ik zie vaag soms weerlicht richting NW. Maar ik ga lekker pitten, misschien word ik wakker van het gebliksem, zo niet heb ik niks gehad want ik word er meestal wel wakker van
Ik woon in Warmond om precies te zijn. Niet ver bij de merenwijk vandaan dus, 5min fietsen ong. Er waren hier een aantal slagen redelijk dichtbij ja, geen sirenes gehoord. Maar 't was hier ook hard aan het stormen en gieten (ramen open voor foto's) dus kan zijn dat ik 't eea gemist heb. Ik zie op p2000.nl wel veel stormschade meldingen uit Hoofddorp en een brandje in Bennebroek, maar dat is te ver naar het noorden denk ik om sirenes uit Leiden te vragen.
vandaag paar flitsen verders wind en wat regen
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Emmeloord - Lelystad - Almere - Amersfoort - Apeldoorn - Zwolle - Emmeloord. Tijdens het rijden zo nu en dan mooi onweer gezien, aantal CG's en natuurlijk diverse CC's. Echter het kwam slechts incidenteel en dan van alle kanten en daardoor voor mij (nog) niet te fotograferen. Heb op de A1 bij Amersfoort wel een paar filmpjes gemaakt, maar dat beperkte zich met name tot incidentele flitsen.
Onderweg voor Amersfoort trouwens pittige regen met daardoor eventjes 30km/u op de A27. Conclusie aantal leuke ontladingen gezien, echter foto technisch niets aan gehad. Mocht er nog iets moois op film staan dan post ik dat binnenkort nog.
Volgende keer beter.
edit: en dan hoor je dat relatief dicht bij huis op het traject Joure - Heerenveen e.o veel regen en bliksem is geweest | Gewijzigd: 4 september 2009, 01:20 uur, door PolderPS
Hier verder wind kracht 5 a 6 ongeveer en zwaar bewolkt, af en toe wat zon. 21 graden in de tuin. Vanmorgen enorme harde regenbuien gehad, echte plensbuien, heel de middag al droog.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Hier verder wind kracht 5 a 6 ongeveer en zwaar bewolkt, af en toe wat zon. 21 graden in de tuin. Vanmorgen enorme harde regenbuien gehad, echte plensbuien, heel de middag al droog.
Dat is nou grappig, daar had men vader het er ook al over, nou en die boeit het geen hol qua wolken betreft, maar vond dit wel heel apart.
Dus hier waren ze ook te zien!
Dus hier waren ze ook te zien!
Haha, nou als het hem dan al opviel. Ik reed zowat bijna de weg af omdat ik naar die wolken zat te staren!
Het regent hier nu ook behoorlijk, maar volgens buienradar gaat het na deze bui alleen nog zachtjes regenen, en de wind is nog steeds behoorlijk hier!!
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Hier verder wind kracht 5 a 6 ongeveer en zwaar bewolkt, af en toe wat zon. 21 graden in de tuin. Vanmorgen enorme harde regenbuien gehad, echte plensbuien, heel de middag al droog.
ik zie dat erg vaak ga namelijk met taxi naar school en kijk dan altijd naar buiten voor mij heel gewoon dus maar ben wel benieuwd hoe die platte vorm onderaan komt
grtz.. steven
Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
Ik beperk me hier tot de stapelwolken.
Die ontstaan doordat de lucht vlak boven het aardoppervlak wordt verwarmd.
Dit komt doordat de aarde warmte uitstraalt, door verwarming van de zon.
De opgewarmde lucht is lichter dan de koudere lucht daarboven, en stijgt daarom op.
De stijgende luchtbel (thermiekbel) koelt echter meestal af, doordat de lucht in de omgeving kouder is.
Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme lucht.
Als de luchtbel afkoelt, condenseert de waterdamp daarom op een gegeven moment.
Dit is het begin van de vorming van een stapelwolk. De lucht stijgt echter verder en wordt daardoor steeds kouder. De condensatie blijft dus doorgaan. De wolk wordt o
p die manier steeds hoger.
Die verticale uitbreiding is zichtbaar aan de bloemkoolachtige structuur van de stapelwolk.
De onderkant van de stapelwolk - de plaats waar de condensatie begon - is dus afhankelijk van temperatuur en vochtigheid. Als twee luchtbellen met dezelfde temperatuur en vochtigheid opstijgen, zullen ze op dezelfde hoogte beginnen te condenseren.
Verschillende stapelwolken naast elkaar hebben daarom de onderkant op dezelfde hoogte.
Deze wolken kunnen aaneen groeien tot één wolkendek.
De onderkant van een wolkendek is daarom meestal vrij plat.
Door het uitgroeien van de stapelwolken in verticale richting, is de bovenkant van een dergelijk wolkendek meestal niet plat.
De verschillende luchtbellen ontstaan namelijk niet allemaal op hetzelfde tijdstip. De ene heeft daarom meer tijd gehad om door te groeien dan de andere.
Soms is de bovenkant echter wel plat. Dat doet zich voor als de temperatuur op een bepaalde hoogte niet meer afneemt, maar tijdelijk toeneemt; dat
heet inversie. De luchtbellen kunnen dan niet verder meer opstijgen.
Verschillende stapelwolken kunnen dan zelfs uitspreiden onder zo’n inversie, waardoor de bovenkant van zo’n wolkendek vrij egaal is.
bron: Monique Somers, luchtvaartmeteoroloog, KNMI, Schiphol
TADA | Gewijzigd: 5 september 2009, 10:53 uur, door Pgs3000
Ik beperk me hier tot de stapelwolken.
Die ontstaan doordat de lucht vlak boven het aardoppervlak wordt verwarmd.
Dit komt doordat de aarde warmte uitstraalt, door verwarming van de zon.
De opgewarmde lucht is lichter dan de koudere lucht daarboven, en stijgt daarom op.
De stijgende luchtbel (thermiekbel) koelt echter meestal af, doordat de lucht in de omgeving kouder is.
Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme lucht.
Als de luchtbel afkoelt, condenseert de waterdamp daarom op een gegeven moment.
Dit is het begin van de vorming van een stapelwolk. De lucht stijgt echter verder en wordt daardoor steeds kouder. De condensatie blijft dus doorgaan. De wolk wordt o
p die manier steeds hoger.
Die verticale uitbreiding is zichtbaar aan de bloemkoolachtige structuur van de stapelwolk.
De onderkant van de stapelwolk - de plaats waar de condensatie begon - is dus afhankelijk van temperatuur en vochtigheid. Als twee luchtbellen met dezelfde temperatuur en vochtigheid opstijgen, zullen ze op dezelfde hoogte beginnen te condenseren.
Verschillende stapelwolken naast elkaar hebben daarom de onderkant op dezelfde hoogte.
Deze wolken kunnen aaneen groeien tot één wolkendek.
De onderkant van een wolkendek is daarom meestal vrij plat.
Door het uitgroeien van de stapelwolken in verticale richting, is de bovenkant van een dergelijk wolkendek meestal niet plat.
De verschillende luchtbellen ontstaan namelijk niet allemaal op hetzelfde tijdstip. De ene heeft daarom meer tijd gehad om door te groeien dan de andere.
Soms is de bovenkant echter wel plat. Dat doet zich voor als de temperatuur op een bepaalde hoogte niet meer afneemt, maar tijdelijk toeneemt; dat
heet inversie. De luchtbellen kunnen dan niet verder meer opstijgen.
Verschillende stapelwolken kunnen dan zelfs uitspreiden onder zo’n inversie, waardoor de bovenkant van zo’n wolkendek vrij egaal is.
TADA
jeetje kim....... speechless...