Warmte-onweer rond deze tijden neem ik al niet meer zo serieus als de zomersituatie's.
Neemt niet weg dat de herfst zeker zijn charme kan hebben, en daarvan soms echt wel van kan genieten
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Warmte-onweer rond deze tijden neem ik al niet meer zo serieus als de zomersituatie's.
Neemt niet weg dat de herfst zeker zijn charme kan hebben, en daarvan soms echt wel van kan genieten
Sluit mij daar vollledig bij aan
Warmte onweer heb ik nooit serieus genomen geef mij maar complexen dan. Warmte onweer komt snel en is ook weer snel dood.
Woensdagnacht en donderdagnacht kans op vrij felle windstoten maar nog onzekerheid ivm eventuele dynamische convectie. Vrijdag overdag kans op vrij veel regen en nog winderig.
Bespreking:
Een zonaal regime heeft zich nu ingezet over de Atlantische Oceaan en zal enkele dagen aanhouden. Voldoende lang om enkele uitdiepende depressies tot bij ons te laten komen. Zowel woensdagnacht/donderdagochtend als vrijdagochtend zijn het meest kritiek, want dan passeert telkens een randdepressie nabij de LU van een jetstreak. Dit verloopt allemaal snel, want de jet bevindt zich over onze regio's. We moeten de situatie ook niet overdrijven, het gaat voorlopig om relatief ondiepe depressies met een windveld die in de winter niet erg opvalt. Echter, rukwinden van 80 km/h en meer zijn in de tussenseizoenen voldoende om lokaal schade aan te richten. Bovendien is het uitkijken naar dynamische convectie nabij de bijhorende fronten (al dan niet kata/split).
In verband met die convectie is het nog vroeg, temeer vooral het traject van de 2de randstoring nog onzeker is (voorlopig over België). Wat de wind betreft verwacht ik bij de eerste depressie rukwinden rond 70-80 km/h aan zee en 60-70 km/h landinwaarts (S-wind, dus weinig gevaar). Bij de 2de storing wordt de meeste wind net zuid van België berekend maar een kleine verschuiving kan dit nog naar boven halen. Ook vlak achter het KF, en voor een BB-Occlusie (dus in een valse warme sector) kunnen in de pot.onstabiele lucht bij buien felle windstoten voorkomen rond 80 km/h. We bevinden ons in elk van de situaties in de LU van een jetstreak. De BB-occlusie kan vrijdag overdag vanaf de warme Noordzee overigens voor vrij veel regen zorgen.
©Severe weather outlook
Ik zie geen hagel voor Nederland aangegeven staan. De waarschuwing van level 1 is voor Noord-Spanje t/m Duitsland wel met hagel in ieder geval. Verder kan ik ook geen onweer ontdekken op GFS en Guidance. | Gewijzigd: 2 september 2009, 09:53 uur, door talkyr86
Vannacht sterk toenemende wind en regen, met vooral na middernacht ook kans op onweer en daarbij kunnen felle windstoten voorkomen. De kans op windhoosjes is aanwezig, doch voorlopig gelimiteerd. Donderdag overdag vooral in Nederland nog onweerkansen.
Bespreking:
Zoals we week geleden reeds vermoeden is het nu de beurt aan ex TC-Danny, om aan te komen boven W-Eur. Dit ex tropische systeem is uiteraard al lang gevuld met koudere lucht en is intussen terecht gekomen in de LU van een stevige jetstreak. De komende 24 uur zal de depressie dan ook nog zo'n 10 hPa uitdiepen maar waarschijnlijk ook niet meer dan dat. Uiteindelijk is het niet zo'n krachtig systeem met een geostrofisch windveld in de zuidflank van amper 50 kts. Echter, wat het voor ons interessent kan maken is het feit dat wij vannacht en morgenochtend tijdelijk komen te liggen in de LU van de jetstreak. Deze jet ligt min of meer parallel aan het KF dat rond middernacht verwacht wordt over onze regio. Bovendien geven de modellen aanwijzingen voor dry intrusion waardoor de onstabiliteit (potentiële) sterk kan toenemen bij en achter het front. Dit wordt ook aangegeven door de KO index die nabij en vlak achter het front daalt naar zo'n -5K.
In de regio waar de jet het KF kruist (ergens over België of N-FR) kan er net voor het front (waarschijnlijk met split karakter gezien de configuratie met de jet) of bij het front convectie optreden. Mogelijk kan er zich een prefrontale of postfrontale squall line ontwikkelen maar dit is moeilijk te voorzien. Daartoe moet de onstabiliteit voldoende zijn maar is ook veel shear nodig. Het lijkt er op dat beide aanwezig zullen zijn nabij het KF. Of die lijnconvectie er daadwerkelijk komt is altijd af te wachten natuurlijk maar als het zo is kunnen de buien op die lijn dynamisch van aard zijn met eventuele low-topped supercells of bow-echo's. Daarbij zijn hogere windstoten mogelijk dan af te leiden valt uit de geostrofische wind.
Donderdag wordt de atmosfeer tijdelijk stabieler al is onweer in delen van Nederland nog steeds mogelijk (koudere bovenluchten). Daar evenwel minder gevaar voor dynamische buien in de loop van de dag.
©Severe weather outlook