Gister een nieuwe camera gekocht een Fujifilm 2000HD
wegens gebrek aan budget is het helaas geen SLR camera geworden, nu zit ik echter met een aantal vragen en hoop ik dat enkele mensen hier op het forum mij hierin enigszins van hulp willen zijn.
jaren geleden heb ik een minolta SLR gekocht (analoog) maar ik moet toegeven dat ik de meeste kennis die ik toen had van fotografie weer ben kwijtgeraakt. hier mijn vragen, eventueel zal ik daarna de topic proberen om te zetten in een kleine newbie guide voor beginnende fotografen zoals ikzelf.
fotografie in het algemeen:
ISO: op het forum zie ik dat veel mensen het hebben over verschillende ISO instellingen, wat zijn dit precies en welke ISO instelling zijn goed bruikbaar voor fotografen met onze gedeelde hobby?
waarden diafragma/sluitertijd:
op het toestel staan allerlei (veranderbare) waarden zoals F9, F4.5 en een waarde die van 20 naar 10000 lijkt te lopen. kan iemand uitleggen wat deze waarden inhouden
Balans Diafragma/sluitertijd stilstaand beeld :
welke verhouding kan men het best gebruiken bij het fotograferen van stilstaand (zeer langzaam bewegend) beeld, zoals wolken, op dit moment heb ik moeite met het scherp fotograferen van een wolk, of het is te licht, of het is te donker.
Balans Diafragma/sluitertijd bewegend beeld (bliksem):
zelfde vraag als hierboven genoemd, maar dan voor een snel bewegend beeld.
Over de Camera:
"Bulb": op mijn oude SLR camera heb ik de Bulb functie waardoor ik mijn sluiter open kan laten staan. deze functie kan ik niet ontdekken op deze camera, echter lijkt het erop dat ik wel mijn sluiterstijd en diafragma volledig zelf kan bedienen. is er iemand die ervaring heeft met deze camera, of het filmen zonder "Bulb" functie. ik weet dat er een automatische "vuurwerk" optie in zit die gebruik maakt van een iets langere sluitertijd, echter kan ik binnen deze optie geen parameters meer veranderen op handmatige wijze.
Mensen die mij hierbij kunnen helpen, of die leuke/goede tips/opmerkingen hebben hoor ik graag van!
Alvast bedankt
Hey Svenn, wat gaaf dat jij ook dezelfde camera hebt, maakt het net even wat makkelijker communiceren. weet jij of het op deze manier ook mogelijk is een sluitertijd in te stellen van 15-30 seconden?
eerste foto vond ik zelf een erg aparte vorm in de lucht, ik weet niet wat het is.
al deze foto's zijn gisteren genomen trouwens, bleek een enkele flits en donder in de wolken te zitten, maar vooral heel veel regen