Investeren in hogesnelheidstreinen is niet dé ideale oplossing voor klimaatsverandering. Bovendien kan het de belastingbetalers met een zware last opzadelen. Dat meldt een groep van Zweedse overheidsexperts op de website EurActiv.
Geen groene oplossing
Het rapport, gepubliceerd door het Zweedse ministerie van Financiën, stelt dat "er een politieke consensus is dat investeren in hogesnelheidsinfrastructuur kan bijdragen tot economische groei en CO2-uitstoot kan verminderen." Maar de auteurs van het rapport concludeerden ook dat de CO2-vermindering in de praktijk minimaal is. De hogesnelheidstreinen zouden dus niet aan EU-burgers mogen worden voorgesteld als "groene" oplossing.
Misleidend
In verschillende andere Europese lidstaten waar hogesnelheidsnetwerken overwogen worden, is "de groenheid" net hét argument bij uitstek. Dat vinden de Zweden dus misleidend. "Er zijn verschillende gegronde redenenen waarom een land kan kiezen voor een hogesnelheidstrein, maar een verminderde CO2-uitstoot is daar geen van."
Klimaatpolitiek
Het blijft afwachten hoe dit rapport de belissingen van de Zweedse overheid of zelfs van de Europese Unie zal beïnvloeden. Zweden heeft een zeer goede reputatie als wereldleider in klimaatpolitiek. Er wordt verwacht dat het land op het klimaatcongres in Kopenhagen drastische beslissingen voor het milieu zal willen maken.
©Hln | Gewijzigd: 25 april 2017, 10:40 uur, door Joyce.s
De volgende vraag was er ook een onderdeel van: "Als je naar Parijs gaat met 4 vrienden, uit milieuoogpunt, welke vervoersmiddel is dan milieu vriendelijker?
Met zijn vieren in de Thalys naar Parijs, of met de auto?
Het juiste antwoordt, was met de auto naar Parijs.
Ik had voor de trein gekozen.
Ik denk toch echter wel dat een Thalys met 200 mensen mileuvriendelijker is dan een Airbus met 200 mensen, iemand die daar cijfers voor heeft?
Ik denk toch echter wel dat een Thalys met 200 mensen mileuvriendelijker is dan een Airbus met 200 mensen, iemand die daar cijfers voor heeft?
Ik heb er geen cijfers voor maar ik denk dat ook. Ook weet ik dat het maken van bijvoorbeeld zonnecellen en zonnecollecteren en andere 'milieuvriendelijke' middelen vaak in de productie nog wel erg vervuilend is. Net als met de stroom die jij zegt die nog nodig is om de trein te laten rijden. Daarbij vergeten we dan nog even de rest van de bouw van de trein.