Ik denk dat het een Cumulonimbus calvus pileus is. Meer info vind je op onweer-online wiki
Inlog zelfde als forum
Wat jij op de foto hebt is een snel ontwikkelende convectieve wolk die een stabiele luchtlaag probeert te doorbreken en daarbij de laag in eerste instantie een stuk omhoog forceerd. Als je langer hebt opgelet zul je waarschijnlijk gezien hebben dat de ontwikkelende wolkentoren de pileus doorbrak. De pileus zal op zijn beurt vrij snel in de ontwikkelende bui/stapelwolk opgenomen zijn. Ik kan uit deze foto alleen niet halen of het nu om een Cb, CuCon of iets kleiners gaat. Maar als het een bui was, heeft Jan inderdaad gelijk. In ieder geval vwb de kap, dat heet dus Pileus.
Groeten,
Marsel | Gewijzigd: 25 augustus 2009, 13:03 uur, door marsel
Of het nu water of ijs betreft, het zijn en blijven gewoon wolkendruppeltjes (al dan niet in bevroren toestand) welke dermate klein in omvang zijn dat het totaal gewicht van de kap niet meespeelt in het vermogen om 'op' de ontwikkelende wolkentoren te kunnen blijven liggen.
Bovendien zijn opwaartste stromingen in de convectieve wolk vaak dermate groot dat de stabiele laag zonder problemen wordt opgetild, snel doorbroken wordt en vaak in notime is opgenomen in de snel doorgroeiende stapelwolk. Gewicht van de gecondenseerde laag is amper van invloed. Het enige wat soms wat langer te zien is, is een kraag die als overblijfsel van de pileus op enige afstand onder de doorgroeiende top hangt. Maar ook dat is maar een tijdelijke zaak. Iets duidelijker nu?;)
Groeten.
Marsel
Heel eenvoudig.. De neerslag of virga die normaal valt op de grond wordt door de grote stijgbewegingen in de wolk naar boven gezwiept en komt dan plots in een lucht die ijskoud wordt en waar die virga ter plaatse bevriest. Als die virga dan nog niet genoeg kracht heeft om door de inversie te breken blijft hij als het ware liggen op de wolk. Dit kan je ook zien bij een soort aambeeld van een CB.
WeatherService | Gewijzigd: 25 augustus 2009, 16:09 uur, door WeatherService
WeatherService
??? Neerslag die bevriest en dan door een inversie heen breekt om vervolgens boven op de top van de ontwikkelende stapelwolk te blijven liggen??? Waar haal je deze info in hemelsnaam vandaan??
Het ontstaan van pileus heeft naar mijn weten niets met neerslag te maken, ook wanneer een wolk nog geen neerslag produceert maar wel verticaal aan het ontwikkelen is kan pileus voorkomen. Dit verschijnsel staat los van neerslag/virga... | Gewijzigd: 25 augustus 2009, 16:46 uur, door marsel
bij een gewone cu wolk heb ik ze iig nog nooit gezien .
Zal de volgende keer voor mijn en ieders plezier iets meer de tijd nemen om iets op te schrijven want merk al dat als ik een foutje maakt er meteen reactie op komt.
in ieder geval bedankt voor het melden
mvg jorgen