De pechdiensten hebben het drukker dan gewoonlijk omdat veel accu's van auto's het laten afweten. Door het warme weer moet de accu's harder werken om de auto af te koelen, waardoor ze zelf oververhit raakt. "De accu geeft altijd problemen bij extremen: koude, maar ook extreme warmte. Het chemische proces in een accu verloopt veel sneller, veel accu's blijven zelfs defect", zegt Maarten Matienko van de Vlaamse Automobilistenbond VAB.
©De Redactie
Lijkt me dat de accu harder moet werken, en dus komen slechte gevallen eerder aan het licht. Zelfde als in de winter. Een goede accu kan echt wel tegen een winter of zomer als deze.
Daar komt bij dat met die warme weer de airco's etc aan staan, maar die lopen toch op de dynamo van de motor en niet op de accu. Dus een accu die oververhit raakt omdat ie 'te hard moet werken' lijkt me onjuist.
't gaat toch altijd via de dynamo door de accu om energie te verkrijgen .....?
lijkt mij nog niet eens zo vreemd dit geval ......maar idd het haalt zo wel de mindere auto's van de weg.....
De TCT-unit moet elektrisch worden aangesloten.
Dit kan gedaan worden door deze aan de accu te koppelen.
Ook kan de TCT-unit rechtstreeks worden aangesloten op de dynamo.
De koelmotor moet elektrisch worden aangesloten .
Het vermogen dat uit de dynamo/accu kan worden gehaald is ongeveer gelijk aan het koelvermogen.
Als de dynamo voldoende overcapaciteitheeft, kan deze gebruikt worden voor de airco. Als dit niet zo is, kan men overwegen om de dynamo te vervangen door een sterkere, of er een extra dynamo bij te plaatsen.