Gisteren was een hele bijzondere dag voor zweefvliegers en andere vliegers ook wel denk ik..
Het zicht was zeldzaam goed, ik kon vanaf de Wieringermeer op 1200 meter hoogte zo'n beetje heel Noordholland zien, aan de horizon waren de pijpen van de electriciteitscentrale bij Amsterdam duidelijk te zien en ook de af en aan vliegende vliegtuigen op Schiphol.. al gauw zo'n 50 km hemelsbreed. Ik kon de afsluitdijk helemaal zien, ik kon diep Friesland in kijken en leeuwarden zien liggen. Texel en Vlieland waren heel duidelijk alsof ik er zo naar toe kon vliegen, en daarachter waren de streepjes van de andere waddeneilanden ook goed te zien
Dit komt bijna niet voor, ik vlieg al een jaar of twintig, maar heb dit nog maar 1 of 2 keer eerder meegemaakt dat ik zo makkelijk zo ver kon kijken.
Iets anders wat deze dag ook bijzonder maakte was het thermische weer, er zijn gisteren ongelooflijk lange vluchten gemaakt, op ons veld eentje die 7 uur heeft gevlogen (zonder motor wel te verstaan) en vanaf andere velden zijn ongelooflijke afstanden afgelegd tot wel 850Km (ook hier weer ZONDER motor).. echt heel zeldzaam voor Nederland
Voor wie het interesseerd hier een paar leuke links:
http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/glidi...mp;c=NL&sc=
http://www.zweefportaal.nl/main/news.php
Vandaag was het ook weer goed, maar niet zo uitzonderlijk mooi als gisteren.
Dit wilde ik even met jullie delen, meer mensen hier die dit was opgevallen?
Lots
ik stond met me telescoop buiten, jammer dat ik niet in een minderlichtvervuild gebied stond
Ongeveer 8 jaar terug had ik mijn ouders voor hun huwelijksverjaardag een ballonvaart cadeau gedaan. Bleek dus dat het op die bewuste dag ook één van die zeldzame dagen was dat het zo helder was.
Mijn ouders hebben toen echt genoten (en ik die dacht dat mijn moeder niet in de ballon zou durven, het was echt een verrassing tot op de laatste minuut).
Ze konden vanaf de buurt van Lier kijken tot aan de Noordzee. Voor hun was het een ervaring die ze nooit meer vergeten. (spijtig dat ik niet mee in de ballon zat)