Level 1: 5 to 10% kans dat er extreem weer zal zijn binnen een straal van 40Km in de periode waarvoor de forcast geldt.
De kans dat het slechte weer boven je hoofd los barst is dus nog veeel kleiner!
Duszz..nie gaan klage als er niks gebeurt he... het was slechts een kans van 5 tot 10%..
Lots
Mij hoor je niet klagen hoor maar ik denk dat de meeste mensen nog geen eens onweer verwachten
Frank Kroonenberg
NEERSLAG:
Later vanmiddag met name in het zuiden van het land kans op een lokale regen- of onweers. In de nacht naar dinsdag en dinsdagoverdag langs de oostgrens enkele regen- of onweersbuien. Elders, op een klein buitje in de kustprovincies na, meest droog.
©KNMI | Gewijzigd: 24 augustus 2009, 02:31 uur, door talkyr86
Vandaag wordt aan de voorzijde van een naderende langgolvige hoogtetrog nog wat warmere lucht op gang gebracht richting onze streken. Vanuit FR wordt een Spaanse Pluim onze kant opgeduwd bij een T850 rond 17°. De lapse rate in deze pluim stijgt deze namiddag tot zo'n 7 à 8 °C/km tussen 2 en 4 km. Dit is vooral het geval over de oostelijke regio's. Daar ook vinden we de hoogste windshear, tgv de naderende trog en bijhorende gradiënt in de hoogte (03km shear loopt makkelijk op tot zo'n 15 m/s bij een BRN shear rond 45 m²/s²). In de namiddag trekt, aan de voorzijde van een KF, een conv.line van west naar oost over de regio (timing windshift line ca 12z over W-België en NW-FR) met dan een toenemende kans op een onweer op dit triggersysteem. Vooral na de middag zorgt het binnenkomen van de hoge lapse rates voor een snelle toename van de CAPE (tot zo'n 1200 J/kg in de vooravond), ondanks de niet al te vochtige grenslaag. Ik schat de shear waarden iets hoger in dan in de vorige verwachting maar er is nog steeds die afwezigheid van duidelijke hoogtesystemen en weinig overtuigende neerslagsignalen in de modellen waardoor ik niet hoger ga voorlopig dan een SLGT RISK over de oostelijke (en deels centrale) regio's.
Het windprofiel is unidirectioneel met bijhorende lage SRH waarden, dus roterende cellen zijn weinig waarschijnlijk. Wel kan de lineaire shear zorgen voor een in stand houden van onweercellen eens ze er zijn. Grote langlevende complexen zijn waarschijnlijk eveneens niet aan de orde tgv de niet al te hoge TE850 waarden en de afwezigheid van sterke WAA in de TE-tong. Mogelijks dat de RI van een jetstreak mee helpt de buien te triggeren.
Samenvatting:
In de loop van maandagnamiddag/avond toenemende kans op enkele onweersbuien, vooral dan over de centrale en oostelijke gebieden. Lokaal is hevig onweer mogelijk al blijft de kans daarop < 40%. Bijzonder hevige toestanden worden niet echt verwacht.
©Donderkopsite
Lol allemaal verwachten we er straks weinig van, en dan barst me toch een Noodweer los..... Joop Atsma gelijk weer kamervragen stellen door uitblijven weeralarm... ehh teveel zon gehad vandaag, ik draai door....
Ik had afgelopen donderdag een superonweergevoel, resultaat nada.
Vandaag heb ik totaal geen onweergevoel, misschien dat het nu wel helemaal los gaat met een level 1.
We'll see...
Ahja, spannend, want momenteel zijn er ook al onweders in Bretagne.
WeatherService | Gewijzigd: 24 augustus 2009, 11:17 uur, door WeatherService
http://www.meteox.eu/h.aspx?r=&jaar=-3...;soort=satradar | Gewijzigd: 24 augustus 2009, 11:19 uur, door SniperEye
Inderdaad, die indruk heb ik ook. Of die cellen het volhouden tot hier is natuurlijk de vraag, maar het zou best wel eens kunnen met dit warme weer.
Dat het maar eens flink mag knetteren vanavond...
Maandag 24 augustus, 2009 12:35
WAARSCHUWING: serieuze kans op soms zware buien
Later vanavond en vannacht komt vanuit het zuidwesten een actief buiengebied over. Dit gebied zal later vannacht of morgenochtend vroeg het noordoosten en oosten van ons land bereiken. Het zijn soms zware buien met kans op veel onweer, hagel en zware windstoten.
Advies voor watersport; voor vanavond een veilige ligplaats opzoeken.
Morgen komt er nog een buiengebied achteraan met kans op onweer. Dit buiengebied lijkt met name in het zuidoosten, oosten en noordoosten van ons land actief te zijn.
Bron:Piet Paulusma | Gewijzigd: 24 augustus 2009, 13:23 uur, door depeer