Maandag wordt aan de voorzijde van een naderende langgolvige hoogtetrog opnieuw een impuls van warme lucht op gang gebracht richting onze streken. In de namiddag trekt, aan de voorzijde van een KF, een conv.line van west naar oost over de regio met dan een toenemende kans op een onweer op dit triggersysteem. Hezien de lage windshear waarden en afwezigheid van duidelijke hoogtesystemen moeten we de kans op zware convectie laag inschatten.
Samenvatting:
In de loop van maandagnamiddag/avond toenemende kans op enkele onweersbuien.
©Donderkopsite
Festival Weerman --> www.weerbewaking.nl
Bedrijfsfotografie -->> www.pxpro.nl
De blauwe lijnen zijn de lijnen van de SRH of de Storm Relative helicity en de rode of zoals vermeld 'Aqua' gebieden wijzen op de Storm motion (De kans dat de CB of cell rotatie kan meebrengen). Hoe dieper de kleur, hoe beter. Hoe hoger de SRH, hoe beter
PS: deze kaarten gelden voor 00:00 en 03:00 op 25 augustus 2009. Dit kan u op het kaartje rechts onderaan zien.
VB: VALID 03Z25AUG
WeatherService
ik ben nog niet zo bekend met die kaarten ook voor mij een beetje uitleg is wel makkelijk. ik kom uit middelburg helaas bij ons niet zo vaak onweer, is dat maandag wel het geval? iemand enig idee
Nieuw op de site? Welkom!
Enne, weer onweerskansen? Wist ik niet eens..
Enne, weer onweerskansen? Wist ik niet eens..
Zullen de meeste wel niet weten denk ik. Het kwam voor mij ook onverwacht. Had er twee dagen geleden wel over gelezen maar dat dat het wel niet zo vaart zou lopen.
Hier even wat cape en lifted kaartjes:
maar wel aanwezig. met name in het zuiden.
ach we zullen zien wat morgenavond/nacht ons brengt.
Nou als Karim al geel intekend dan kan je wel het een of ander verwachten
A level 1 was issued across NW France, the SE UK, and Benelux mainly for severe wind gusts and large hail.
DISCUSSION
Southerly return flow will establish over S France on Monday, which should result in an increase of low-level moisture. Steep mid-level lapse rates will be advected atop this layer so that a plume of rather decent latent instability is anticipated. Storms should develop late in the day along the NW edge of this theta-e plume as large-scale forcing for ascent increases. Shear should be rather marginal, and storms will likely develop into weakly organized clusters. These will mainly pose a heavy rain threat, though an isolated/brief large hail and/or severe wind event cannot be ruled out. Storms should increase in extent in the late evening hours and persist through the night.
Scattered convection is expected farther NW along and ahead of the main cold front, where instability will likely be quite marginal, but where DLS will be on the order of 20 m/s. Main threats with this activity should be large hail and damaging wind gusts. Though LLS will be rather marginal, a brief tornado cannot be excluded, either.
Whahaha het zal allemaal wel meevallen in het midden maar dat wil nog niet zeggen dat je niets krijgt
Dus ik weet morgen wat te doen, schuren en schilderen aan maximum snelheid, het is juist de regenkant/zuidkant die ik nog moet doen
Pfff en dat bij 32°C
Lol allemaal verwachten we er straks weinig van, en dan barst me toch een Noodweer los..... Joop Atsma gelijk weer kamervragen stellen door uitblijven weeralarm... ehh teveel zon gehad vandaag, ik draai door.... | Gewijzigd: 23 augustus 2009, 23:53 uur, door PolderPS
Level 1: 5 to 10% kans dat er extreem weer zal zijn binnen een straal van 40Km in de periode waarvoor de forcast geldt.
De kans dat het slechte weer boven je hoofd los barst is dus nog veeel kleiner!
Duszz..nie gaan klage als er niks gebeurt he... het was slechts een kans van 5 tot 10%..
Lots