...besloot ik in het autootje te stappen. Midden in een woonwijk kun je nou eenmaal niet zo goed genieten van onweer.
Dan maar het platteland in!
Het bleek uiteindelijk niet een wallcloud te zijn. Helaas! Maar ik stond nu wel midden in het veld dus het was tijd voor het kleine statiefje, zodat de sluitertijd omhoog kon! Zo kun je foto's maken die je met normale waardes nooit voor elkaar krijgt:
Ondertussen nam de dreiging toe:
Ik besloot buienradar mobiel te checken maar deze was nogal overbelast. Daarna maar op de gok richting Rohel gereden, misschien mooi om foto's te maken bij het Tjeukemeer. Daar eenmaal aangekomen zag ik dat het grootste deel toch richting Joure en Sneek trok dus dan scheur je toch al snel met 100km/u over de landweggetjes om de mooiste delen van de bui te volgen ... maar dan moeten ze niet een weg afsluiten wegens één of ander achterlijk dorpsfeest zodat je niet verder kunt zonder enorm om te rijden
Daarna maar precies de andere kant op gegaan, daar ontstond ook aardig wat activiteit:
Toch kwam ik er achter dat het maken van goede onweersfoto's vanuit een auto ERG lastig is.
- Regen
Raampje open: camera nat. Raampje dicht: druppels op raam. - Richting
Natuurlijk is het altijd zo dat als je de camera naar het noorden richt, het in het zuiden flitst. Draai je dan naar het zuiden, flitst het in het oosten. - Stilhouden
Sluitertijd is hoog, dus camera moet een paar seconden stilgehouden worden. Dashboard is niet geschikt om stafief op te zetten.
Maar! Toen! Na 50 foto's gedelete te hebben:
MyFirstBliksemfoto
Hierna heb ik nog wat rondgereden en wou huiswaarts keren toen opeens de zon onder de wolkenbasis tevoorschijn kwam, toch nog even een prachtige verassing! Snel naar een goede fotolocatie
Het oranje licht gaf een hele onwerkelijke gloed over alles heen, ook over de hogere gebouwen in de stad:
Was leuk om te doen, voor herhaling vatbaar! Volgende keer alleen wel een beter statief mee...
Ging me gisterenavond ook echt niet om de kwaliteit
Bovendien zoals ik al zei was het donker en had ik niet een goed statief om de camera stil te houden.
Trouwens, de flats op de onderste foto's staan meer dan 3 kilometer verderop, ik was nog verbaasd dat ik ze er überhaupt op kreeg
Edit: nee hoor Chiel, kritiek geven mag wat mij betreft best. Tis volgens mij een beetje de sfeer op dit forum om elkaars foto's altijd heel mooi te vinden maar dat hoeft echt niet altijd. Anders zou het ook een beetje een saaie boel worden.
| Gewijzigd: 21 augustus 2009, 19:01 uur, door Murphy
Ja en dan foto nr. 6 schitterend en als men het verslag goed leest geeft je zelf al aan dat door de omstandigheden een aantal van de foto's er wat vager uitzien mede omdat je waarschijnlijk in een hoge iso waarde heb gefotografeert
en daar is niets mis mee gezien de omstandigheden.
Mooi werk!
en ze kosten geen drol!
optech rainsleeve, 2 voor 8 euri
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_det...d_product=23616
ze hebben een trekkoordje om mooi om de zonnekap van de lens heen te binden en een gaatje voor de zoeker, daar zet je het eyecupje weer op en je hebt een aardig waterdichte opstelling. als je ze met respect behandelt gaan ze tijden mee.
groeten
Peter