helaas voor de liefhebbers een flop [hier in spijkenisse welgeteld 30 druppels ] maar een hoop evetuele schade en overlast is uitgebleven.
er is ruimschoots gehoor gegeven aan het weeralarm, ben er alleen haast van overtuigd dat bij de volgende waarschuwing heel veel mensen deze in de wind slaan.
het is zo 2-slachtig dit... hadden ze niet gewaarschuwd was iedereen boos geweest en nu komt er niets en dan zijn ze ook boos...geloof best dat ze bij de volgende keer behoorlijk wat moeite zullen hebben met het wel of niet uitbrengen van een weer-alarm...eigenlijk hat de hel gewoon moeten losbreken , was iedereen tevreden gewwest!!
ergerde me best behoorlijk aan de commentaren van velen o.a. die van de ANWB .....waren zij het niet met een verkeersalarm ofzoiets in een winter?!?!?!?
heb hier nog een tip voor de KNMI voor de volgende keer...gewoon zeggen dat er hier en daar een zeer zware onweersbui kan vallen met kans op hier en daar een hagelsteentje ter grote van een golfbal, met hier en daar kans op wat wateroverlast en kans dat er bij deze hier en of daar buien een aardig windje kan ontstaan dat hier of daar een boompje kan vellen, ook blijft er uiteraard kans op een rustige dag met kans op een zonnetje!!! let wel..met de nadruk ...kans op hier en of daar !!!!dus iedereen kan gewoon doen watie deed of wilde gaan doen, naar een vuurwerkshow ofzo.
groetjes Ruk.
| Gewijzigd: 10 februari 2017, 11:18 uur, door Joyce.s
maar het blijft een 2 ledige situatie .
het is een feit dat het weeralarm op basis vande windstoten fout was .
het is ook een feit dat de late verandering naar zwaar onweer wel goed was ( deze is wel te laat uitgegeven in die vorm als we dan toch met zn allen heel kritisch kijken. )
Dat is dan im mijn ogen 1,5 misser op de "2" weeralarmen.
Feit is wel dat "als" het wel op de vore was begonnen iedereen goed gewaarschuwd was.
Feit is ook dat doordat er bijv in Z-H vrijwel niets gebeurde er ook schade is geleden door misgelopen inkomsten.
En daar gaathet feit dus ook om het is niet alleen een meteorologisch probleem maar ook een politiek probleem want niemand wil geld mislopen.
En tuurlijk de criteria is gehaald met betrekking tot ontladingen maar ook daar is een notitie aan te verbinden veel van die ontladingen waren Cc ontladingen en niet Cg .
oja de hagel dat is ook vaker voorgekomen dat het kan hagelen ten groote van golfballen en veelal is daar ook geen weeralarm voor uitgegeven omdat het meestal lokaal is .
hierbij is dus ook de overlast beperkt tot een klein gebied.
ten 2e hoor ik vaak zeggen dat de situatie erg gevaarlijk was en dat was die ook maar ook in de teksten van meteoconsult stond dat ze ook twijfelden omdat de atmosfeer te droog was .
nogmaals een indicatie om eerst goed te kijken voor naar meteen de hoogste alarmfase te gaan .
en ik probeer dit ook op te sommen als leek want een leek snapt niets van vore en droge atmosfeer en convegtielijnen etc .
een leek denk gewoon weeralarm dus gevaarlijk en als dat niet uitkomt isdat dus een fout .
een weeramateur zou er wellicht anders over denken zoals hier duidelijk zichtbaar is maar nog steeds ben ik van mening dat het weeralarm te voorbarig is geweest . en later uitgegeven had mogen worden aangezien het wel een feit is dat de weeralrmcriteria gehaald zijn.
mvg jorgen
Een weeralarm kan wel degelijk voor het hele land opgaan (denk aan 17 juli 2004). Het KNMI waarschuwt niet per provincie, en de reden daarvan is dat provincies simpelweg te kleinschalig zijn om onweer goed te voorspellen. Het KNMI maakt echter wel gebruik van 5 indelingen en dat zijn:
- Zuidwest
- Noordwest
- Midden
- Zuidoost
- Noordoost.
Per provincie waarschuwen is dus absoluut geen optie. Stel nu eens dat jij in zuidwest woont, en een buienlijn schampt net het zuidwesten, dan heeft het KNMI eigenlijk al gelijk. Een deel van zuidwesten heeft dan immers onweer gehad.
Wil je zeggen dat het weeralarm dan niet geldig is, omdat je geen noodweer hebt gehad? Je weet (denk ik) donders goed dat het niet gegarandeerd is dat je noodweer krijgt en bovendien is jouw achtertuin niet zo groot als Nederland. Ik respecteer je mening hoor, maar ik vind je onderbouwing ronduit slecht, en ik wil ook absoluut geen gelijk krijgen maar aan de criteria 'zwaar onweer' werd gewoon voldaan.. Ik zie niet waarom het dan niet tot een weeralarm had hoeven komen? Bovendien vonden de buien ook nog eens plaats rond de avondspits.
waarom is mijn onderbouwing slecht? Ik vind bijvoorbeeld in plaats van provincies, de ZW ZO NW etc etc ook heel erg goed! maar daar heb ik niks van vernomen op de radio. Er werd alleen gezegd, "weeralarm!" En dat vind ik gewoon te weinig! Ze wisten dat de buien in het midden van het land heftig zouden worden. maar daar werd overdag niks over gezegd, alleen dat er "weeralarm" was.. en wat daar bij komt, is dat ze het niet updaten. Als het opeens 3 uur later blijkt te komen, dat ze dat dan niet even kunnen melden.
En volgens mij heb je mijn bericht volkomen onjuist geinterpreteerd, (of mijn uitleg was dermate beknopt) want zoals ik zei, volgens de huidige situatie vond ik het weeralarm niet gelden. MITS er in ieder geval een indicatie was geweest over de lokatie.. (ongeveer) Dus er moest wel degelijk een weeralarm plaatsvinden, maar niet over het hele land. Dat kost gewoon geld, vanwege die honderden strandtenten die maar vast gingen sluiten en evenementen die afgelast zijn, en daardoor word het weersalarm door veel mensen minder serieus genomen.
oh, en ik weet dat een weeralarm voor het hele land op kan gaan.. die dag vergeet ik niet gauw meer
Ik hoop dat ikmijn mening nu beter geformuleerd heb.
oh, en ik weet dat een weeralarm voor het hele land op kan gaan.. die dag vergeet ik niet gauw meer
Maar waarom dan geen weeralarm afkondigen voor de kustgebieden terwijl daar ook potentie aanwezig was voor forse regen- en onweersbuien? Er vielen vooral in Noord Holland ook aardige regen- en onweersbuien, waarbij ook de kustgebieden aldaar gevaar liepen. Ook trok er rond en op het strand van Hoek van Holland een (forse) onweersbui.
Dat de buien in het midden van het land heftig zouden worden, was inderdaad zeker. Maar ook elders was potentie aanwezig en de gehele situatie was vrij onzeker. Zou jij dan alleen voor het midden een weeralarm afgeven, omdat het zeker is dat op die locaties zware buien gaan vallen, terwijl er elders ook potentie is, welke weliswaar minder uitbundig is maar niet uitgesloten?
Koos | Gewijzigd: 25 augustus 2009, 20:22 uur, door Onweergek (ZH)
Per provincie gaat ver, maar per gebied moet ongeveer wel lukken. het enige wat we in zeeland gehad hebben was wat lichte regen en wat wind, en ja, ik snap ook wel dat dat moeilijk te voorspellen is.. maar goed... k zou t wel willen
Ik ben ook van mening dat regionaliseren weinig zin heeft op een land zo klein als Nederland. Om verschillende redenen die eigenlijk al genoemd zijn.
Grtz
Rofl..... Past in een notendop.... ik hoop niet dat we zo kortzichtig worden....
en de gemiddelde nederlander houd zich niet bezig met het weer . en natuurlijk moet er duidelijk bij staan dat er een kans op is want anders is het het zelfde als met de staatsloterij ..... eigenlijk is dit ook het zelfde hij valt wel maar op een 1/5 lot .
dit was ook zo het was er wel maar later en niet overal .... en ja ach dan gaan mensen heel erg zeuren ....
@ Pgs3000:
Ik begrijp jouw statement volkomen. Dat ik jou probeer te overtuigen van mijn mening, is puur omdat het in dit topic niet over de relativiteit van weeralarmen gaat, maar puur over een specifiek weeralarm, welke plaatsvond op 20 augustus 2009.
Ik begrijp jouw indicatie Pgs, maar waar ik nu op doel, is het feit dat zelfs het KNMI even radeloos werd, dus kon ook niet echt gezegt worden waar de buien het zwaarst gingen uitpakken. Maar je geeft zelf al aan... 'mits mogelijk'. Meestal geeft het KNMI ook aan welke gebieden de grootste kans maken op zware regen- en onweersbuien. Maar niets is zo veranderlijk als het weer, wat de hobby (athans voor mij) nog leuker maakt.
Grtz, Koos | Gewijzigd: 26 augustus 2009, 22:01 uur, door Onweergek (ZH)
was erg heftig enzo. maar ik heb het zelf die dag niet mee gemaakt
daarom kan ik geen mening geven van dat het terecht was of niet
en in kranten en media werd ook niet echt veel gezegt over veel omgewaaide bomen (bijvoorbeeld)
Nou Jan, simpel. In Amerika gaat het er ook ietsje heftiger aan toe dan hier, niet? Als je daar een weeralarm krijgt moet je je schuilkelder in. Zij lachen om dat briesje wat er bij ons waaide met dat kleine beetje regen. Daar is het dus ook nuttig om een weeralarm te hebben.
Ik begrijp jouw statement volkomen. Dat ik jou probeer te overtuigen van mijn mening, is puur omdat het in dit topic niet over de relativiteit van weeralarmen gaat, maar puur over een specifiek weeralarm, welke plaatsvond op 20 augustus 2009.
Ik begrijp jouw indicatie Pgs, maar waar ik nu op doel, is het feit dat zelfs het KNMI even radeloos werd, dus kon ook niet echt gezegt worden waar de buien het zwaarst gingen uitpakken. Maar je geeft zelf al aan... 'mits mogelijk'. Meestal geeft het KNMI ook aan welke gebieden de grootste kans maken op zware regen- en onweersbuien. Maar niets is zo veranderlijk als het weer, wat de hobby (athans voor mij) nog leuker maakt.
Grtz, Koos
Nou Koos, ook even hier een reactie op, ten eerste ben ik benieuwd hoe jij weet dat het KNMI radeloos werd..? Ze hadden op tijd met updates moeten komen, en niet zo lang af moeten wachten. Al helemaal als er een "weeralarm" van kracht is. Dan moet je JUIST updaten. ongeacht of het nu terecht was of niet.
Voor mij is weer ook hobby, en zoals al eerder gezegd, plaatste ik in dit forum gewoon mijn mening. En om eerlijk te zijn is door jullie reacties mijn mening veranderd. Van mij mogen ze het begrip weeralarm afschaffen. Heeft totaal geen zin in Nederland, want we hebben hier nooit noodweer. soms eens een stormpje, of een klapje onweer met soms een beetje water.. maar echt noodweer??
nee hoor.. misschien alleen voor "onze" begrippen.. ga maar eens in amerika kijken.. | Gewijzigd: 27 augustus 2009, 17:41 uur, door Pgs3000