Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Liberty, TX; Polk, TX.

23 Nov 2024 10:17:03

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Liberty, TX.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Hardin, TX.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jasper, TX.

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Nov 2024 05:46:27

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 20:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

22 Nov 2024 00:58:32
Actueel
1 / 4

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7
PakeBeer
Lid
22 augustus 2009, 10:31 uur | Bericht #48859
Een rat is een rat is een rat
PM 12/05/1983 (Zie bijvoegsel) de rat die tot de waarschuwingen aanleiding leidde, rick55.
Ik voer juist voor de storm Den Helder binnen die middag, overtuigd dat die rat slachtoffers had gemaak op de Noordzee. Grimmig.
pb
PakeBeer
Lid
22 augustus 2009, 10:33 uur | Bericht #48861
Sorry, vergat bijvoegsel te laden.
pb
Waarom deze advertentie?
22 augustus 2009, 11:24 uur | Bericht #48866
Citaat van Sietse, zaterdag 22 augustus 2009, 5:18 uur Klopt, maar wat als je nou lekker op het strand lag en er opeens een zware onweersbui aankwam en je werd getroffen door de bliksem..(heel extreem, maar het kan). Vooralsnog kan NIEMAND het weer 100% precies voorspellen en een weeralarm wordt gewoon uitgegeven als waarschuwing en voorzorgsmaatregel.

dat zie je dan toch aankomen sietse , daar heb ik geen voor weeralarm nodig, ik heb ondanks de milde wind die er was me tijd gedooid op het strand

QUOTE(Onweergek (ZH) @ Aug 21 2009, 15:59) <{POST_SNAPBACK}>
Op het eerste gezicht betrof het alleen 'zeer zware windstoten'. Dit werd later ingetrokken en vervangen door 'zwaar onweer' mét zware windstoten.

Een weeralarm kan wel degelijk voor het hele land opgaan (denk aan 17 juli 2004). Het KNMI waarschuwt niet per provincie, en de reden daarvan is dat provincies simpelweg te kleinschalig zijn om onweer goed te voorspellen. Het KNMI maakt echter wel gebruik van 5 indelingen en dat zijn:
- Zuidwest
- Noordwest
- Midden
- Zuidoost
- Noordoost.

Per provincie waarschuwen is dus absoluut geen optie. Stel nu eens dat jij in zuidwest woont, en een buienlijn schampt net het zuidwesten, dan heeft het KNMI eigenlijk al gelijk. Een deel van zuidwesten heeft dan immers onweer gehad.

onweer is tog niet de enige factor in een weeralarm, das het minste wat me zorgen baart.
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
22 augustus 2009, 13:29 uur | Bericht #48876
Ik heb gekozen voor Ja.

Alle kaarten en modellen gaven het aan.
Tja dat de triggers niet over even sterk waren, dat weet je nooit.
Ik vind dat de media hun werk slecht hebben gedaan door zulke berrichten naar buiten te brengen.

Wat krijg je nu.... Ow KNMI geeft weeralarm, lekker belangrijk die hebben het vaak toch mis.
En dan krijg je het dus he. zwaar noodweer veel C-G ontladingen mensen in paniek...

En dan.... weer KNMI de schuld geven.
Sense and Simplicity
Nic
Lid
22 augustus 2009, 14:18 uur | Bericht #48882
Ik vind dat ze er goed aan hebben gedaan om een weer alarm af te geven.
Waarom? als ze het niet doen, het dan ook niet goed is.
Beter 2 keer gewaarschuwd, dan 1 keer te weinig.
anirnith
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 augustus 2009, 15:03 uur | Bericht #48893
Citaat van Romani, zaterdag 22 augustus 2009, 2:56 uur Het gaat er in mijn post om dat we veels teveel betuttelt worden door de diverse instanties.
In de winter sneeuwt het, als u niet persé de deur uit hoeft, blijft u dan thuis.....Waar gaat dit over, het sneeuwt al duizenden jaren! en eenmaal buiten valt het meer dan mee!

dat wilde ik dus ook duidelijk maken maar jou bewoording is duidelijker dan die van mij was...

ik vind nog steeds dat het met een waarschuwing ook had afgekunt, heb inmiddels via de media begrepen dat ze nu bezig zijn met het ontwikkelen van een regionaal systeem en ik denk dat dat slim is.
op die manier is misschien het tijdsverloop en het verloop van de inschaling beter te regelen en zou het kunnen zijn dat wat er in de ene regio als alarm afgaat , in een andere met een waarschuwing af kan of omgekeerd uiteraard!
22 augustus 2009, 15:07 uur | Bericht #48895
Een regionaal systeem in een land als Nederland is bijna onmogelijk... Denk na, onweer is moeilijk te voorspellen of het komt. Laat staan dat je dan even kan aanwijzen in welke regio het gaat onweren en in welke niet. Nederland is te klein hiervoor. Neem Duitsland of Frankrijk. Daar zou een regionaal systeem wel kunnen omdat de oppervlakten veel groter zijn. Regionaliseren heeft dus in mijn ogen weinig nut hier in Nederland. | Gewijzigd: 22 augustus 2009, 15:08 uur, door Nick (Amersfoort)
thijmco
Lid
22 augustus 2009, 18:34 uur | Bericht #48932
per provincie zou in mijn ogen WEL kunnen......( heb trwns JA gestemd)
pipo
Lid
22 augustus 2009, 18:44 uur | Bericht #48935
Citaat van supercell, zaterdag 22 augustus 2009, 17:34 uur heb trwns JA gestemd)

bedankt voor de duidelijkheid wist niet waar je stond/staat.

als je nu op deze site leest dat er in canada een state of emergency ( weeralarm ) plaats heeft gevonden in de state (provincie ) ontario, en waar een 11 jarige jongen is omgekomen, en je de beelden ziet, dan kun je toch alleen maar tot de conclusie komen dat een weeralarm wel het minste is wat je mag verwachten in zo'n geval.
Han
Lid
22 augustus 2009, 19:22 uur | Bericht #48937
Citaat van Nick (Amersfoort), zaterdag 22 augustus 2009, 14:07 uur Een regionaal systeem in een land als Nederland is bijna onmogelijk... Denk na, onweer is moeilijk te voorspellen of het komt. Laat staan dat je dan even kan aanwijzen in welke regio het gaat onweren en in welke niet. Nederland is te klein hiervoor. Neem Duitsland of Frankrijk. Daar zou een regionaal systeem wel kunnen omdat de oppervlakten veel groter zijn. Regionaliseren heeft dus in mijn ogen weinig nut hier in Nederland.

Onweer is misschien moeilijk te voorspellen. Onweer komt immers vaak alleen lokaal voor.
Of er nu regionaal of nationaal voor onweer gewaarschuwd wordt of niet maakt dan niet uit.

Er zijn echter andere weerstypen denkbaar waarbij het wel goed mogelijk is een regionaal weeralarm af te geven.
Onweer is niet het enige type weersbeeld waarvoor een alarm kan worden afgegeven.
Een regionaal alarm heeft naar mijn mening dan ook wel nut.
De criteria moeten echter scherp gesteld worden en er moet een duidelijk verschil gemaakt worden tussen een "waarschuwing" of een "alarm". De impact en ernst van de te verwachten situatie moet goed ingeschat worden.
Garanties geven kan en hoeft niet. Een grote kans van waarschijnlijkheid geven kan wel.

(btw: ik heb overigens NEE gestemd in de poll)
jeetje23
Lid
24 augustus 2009, 00:37 uur | Bericht #49101
Ik vraag me soms af waarom mensen hun kop in het zand steken als andere mensen een andere mening hebben .
het lijkt er soms op dat sommige mensen hun mening willen opdringen aan iemand anders .
Dit moet toch niet de bedoeling zijn .

Ik heb ook nee gestemt ookte zien op pagina 3 van dit topic.

Waarom nee is omdat hier ook al heel duidelijk is gezegt een weeralarm moet er zijn als iets zeker is .
het blijft weer en het is nooit 100 % zeker maar op assumties kan je niet uitgaan .

Ja de comutermodellen gaven heftig weer aan . maar zelfs in de collum die jan geplaatst heeft die van weer.nl stond dat de meteorologen zich zorgen maakten om de hoeveelheid vocht in de atmosfeer.
De door hun beschreven kink in de kabel.

en het argument dat mensen niet op het weer letten is onzin als jij of ieder ander een dagje weg gaat kijk je altijd wat het weer doet en zo ook doen de grotere evenementen dat.
en daar is het knmi niets op aan te rekenen .
Als het Knmi een duidelijke Waarschuwing had gegeven aan de mensen om het weer nauwlettend in de gaten te houden had dit al een zeer duidelijk signaal geweest.
ook vindt ik het exuus dat ja het hagelde manderijnen eigenlijk slap. waarom nou ; omdat in een zomerse stevige onweersbui dat ook makkelijk kan en ook omdat de hagel relatief lokaal was. Ook qua bliksemintensiteit heb ik ook wel eens hele heftige situaties mee gemaakt waar ook geen alarmen of zelfs waarschuwingen voor zijn gegeven.

oke dit voorval was een explosiefe situatie maar ik ben en blijf van mening dat het weeralarm te voorbarig was en sommige opmerkingen van mede onweerfanaten hier dat de nee stemmers er geen verstand van hebben stoot me tegen het been . Ik weet wel degelijk hoe ingewikkelt het weer is en hou me er ook al jaren mee bezig en zuig dit ook niet even uit mn duim .

Ik heb dus nee gestemd met een duidelijk argument en ik wil niet andere mensen mijn idee opdringen maar wel laten weten waarom ik dit idee heb.
Ik sta altijd open voor goede vragen/opmerkingen en of discussies .

Keep the fire burning....http://users.fulladsl.be/spb4195/donderkopsite.htmlDonderkopsite
24 augustus 2009, 00:54 uur | Bericht #49107
Mij hoor je niet zeggen dat alle nee stemmers geen verstand hebben maar ze hadden ook hun antwoord kunnen geven waarom niet. Er zijn er tot nu toe maar 4 of 5 die het gedaan hebben net zoals jij waarvoor dank voor je uitleg waarom je nee hebt gestemt.
jeetje23
Lid
24 augustus 2009, 00:59 uur | Bericht #49110
Onee begrijp me niet verkeerd dit is totaal geen aanval op personen enkelt alleen een statement als ik het zo mag zeggen .
Ik ben ook nee zo van totaal nee Als ik het zo had moeten zeggen had ik 40 % ja gestemt en 60% nee
omdat er ook een aantal goede zaken aan het alarm zaten.

Maar ik ben zeker van mening dat het goed onder de loep genomen mag worden want wij zien sommige dingen qua weer mischien veel technischer maar een leek ziet gewoon wat op teletekst staat en die gaan dan ook klagen als er niets gebeurd.

mvg jorgen
Keep the fire burning....http://users.fulladsl.be/spb4195/donderkopsite.htmlDonderkopsite
Tsunami
Lid
24 augustus 2009, 10:01 uur | Bericht #49149
Absoluut terecht, ook achteraf. Als buien onstaan in 10 a 15 minuten en dan toppen hebben die boven de FL450 uitkomen in Nederland heb je een plicht om je burgers te waarschuwen. Juist het feit, dat het zo'n scherp afgebakend front was maakte het potentieel gevaarlijk.
Het zal wel mee vallen, veel gehoorde kreet en het lijkt altijd eeen argument om de "paniekzaaiers"de mond te snoeren. Plotselinge gusts van 110km/u tijdens een mooie dag op het strand met allemaal strandbedjes en parasollen, juist die keer dat het niet mee valt.. Ik bedoel maar. Het is nooit goed, als je een plannetje hebt moeten laten varen, vanwege een waarschuwing die niet uitkwam. En wat ik al zei, als de buien zo snel groeien, is het eigenlijk gewoon een wonder, dat de schade zo beperkt blijft. Ik zou willen, dat ze in de luchtvaart zo'n systeem zouden hebben. Bij ons is het nooit meer, dan een feitelijk droge waarschuwing. Of er nou zeer snelontwikkelende, high energy buien aan komen, of een paar simpele lentebuitjes met toppen tot FL 300. Voor de kenners, het verschil mag duidelijk zijn.
Eindelijk heeft het KNMI een keer ballen laten zien. Dat ze nu openlijk gecastreerd worden vind ik een schande.
Regionale waarschuwingen op korte termijn, klinkt fantastisch. maar wie gaat een heel festival afbouwen als je een buienlijn als 20 augustus over je heen krijgt (waar de wind wel tot 110 km/u gusts komt), waarbij de buien zich in 10-15 minuten ontwikkelen?
Voor de tegenstemmers: het weer blijft altijd een gok. Weersalarmen zijn juist voor de mensen die er geen verstand van hebben en er ook geen verstand van willen krijgen, maar achteraf (als het niet meeviel) wel verschrikkelijk boos kunnen zijn, omdat ze niet gewaarschuwd waren. Bijna iedereen die op deze site schrijft zal niet zomaar verrast worden denk ik zo, omdat we ons allemaal interesseren voor het weer, maar vooral de (soms) grillig brute kracht van de natuur niet onderschatten. Het weeralarm is juist bedoelt voor degenen, die dat wel doen.
En als laatste vwb het KNMI..wat zeggen de statistieken over , hoe vaak het KNMI exact juist heeft voorspeld voor het hele land in een heel jaar?... We hebben altijd wat te zeuren, als het KNMI een mooie stranddag voorspeld, maar het is toch weer net te fris, omdat het windje aangetrokken is, is het ook niet goed. Het verschil met nu, is dat mensen bang gemaakt zijn en achteraf leek dat onterecht. Als je in een kogelregen gaat staan, is de kans ook levensgroot, dat je geraakt wordt. Als dat achteraf niet gebeurd, was de waarschuwing dan onterecht? Alle factoren wezen erop, actueel was de opbouw net zo explosief. Voor mij, geen twijfel.

Greetz,

T.

ps) mooi werk o-o!
jeetje23
Lid
24 augustus 2009, 18:00 uur | Bericht #49220
Ben blij dat er zulke goede onderbouwde reacties zijn hier dat is in iedergaval veel beter dan blind ja of nee roepen.
24 augustus 2009, 18:36 uur | Bericht #49229
Hier een klein overzichtje van de weeralarmen van het KNMI....

dxfpc1.jpg
channiej
Lid
24 augustus 2009, 19:05 uur | Bericht #49236
ik mis 25/26 mei op het kaartje van hierboven. Of hadden ze toen GEEN alarm afgegeven? Heb het idee dat het toen erger was als 20 augustus.
Onweersdagen 2011: 66 juni; 28/29 juni; 21 en 23 augustus, 26 augustus, 3/4 september
Skroei
Lid
24 augustus 2009, 19:08 uur | Bericht #49237
Was toen geen weeralarm afgegeven.
vergeet ook niet dat toen veel meer weerlicht zichtbaar was, het was donker.
20 aug . trok het onweer in t grootste deel van t land over toen t nog licht was.
terwijl er giga veel ontladingen waren zag je er misschien maar een paar..
Dus tijdstip speelt ook een rol wat betreft de indruk die onweer op je maakt. | Gewijzigd: 24 augustus 2009, 19:09 uur, door Skroei
Thunder & Lightning... irresistible.
24 augustus 2009, 19:23 uur | Bericht #49244
25/26 mei 2009 was inderdaad velen malen heftiger en deed zelfs niet veel onder aan 17 augustus 2004. Het tijdstip was de boosdoener, maar ook in de verwachting werd wel duidelijk aangegeven dat er heftige regen- en onweersbuien zouden vallen.

Overdag kan men ook best veel ontladingen zien, het is afhankelijk van meerdere factoren zoals nevel, vocht, hoogte van wolkenbasis en typen ontladingen.

Raar dat er op 20 augustus 2009 staat dat het gehele alarm onterecht was a.g.z. het 'zwaar onweer' wel terecht was, maar word wellicht onterecht verklaart omdat er aanvankelijk gewaarschuwd werd voor zeer zware windstoten.

Koos
Imrich
Lid
24 augustus 2009, 20:49 uur | Bericht #49268
IK heb geen mening gedaan. Puur eigenlijk om dat aan de ene kant het weeralarm misschien niet altijd even goed wordt aan geduid en aan de ander kant om dat mensen vaak niet begrijpen wat er wordt bedoeld.

Het weeralarm van 20 augustus kwam niet uit om dat de windstoten mee vielen toch was het op en heel groot aantal plaatsen bar slecht weer.
Dat was ook meteen het probleem van het weer alarm, het ging over harde wind niet over de mogelijkheid van extreem zware buien met veel hagel en regen.

Natuurlijk is er ook het punt dat je het toch niet goed doet. Geef je de volgende keer geen weer alarm en het gaat mis sta je ook te kak.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 103 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 103, lezen 4 mensen het topic "Discussietopic winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden