Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17
Actueel
1 / 4

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7
thijmco
Lid
21 augustus 2009, 18:53 uur | Bericht #48706
Citaat van Mr.Jo, vrijdag 21 augustus 2009, 16:49 uur En wacht met uitgeven van het weeralarm tot er werkelijk aan het "criteria" van weeralarm is voldaan.

zou het dan niet te laat zijn.....?
tenminste .... ik denk niet dat het dan nog veel zin heeft.... aan het criteria werd vrij snel voldaan......

grtzz

SC
Frenk78
Lid
21 augustus 2009, 18:56 uur | Bericht #48707
Ik had al ja gestemd en daar blijf ik bij. Wat ik me echter afvroeg is of op de bewuste 25/26 mei van dit jaar ook een alarm was afgegeven. Mijns inziens was die bewuste nacht veel heftiger. Of heb ik 't mis?
Waarom deze advertentie?
thijmco
Lid
21 augustus 2009, 18:58 uur | Bericht #48708
Citaat van Frenky, vrijdag 21 augustus 2009, 17:56 uur Ik had al ja gestemd en daar blijf ik bij. Wat ik me echter afvroeg is of op de bewuste 25/26 mei van dit jaar ook een alarm was afgegeven. Mijns inziens was die bewuste nacht veel heftiger. Of heb ik 't mis?

ik geloof het niet..... http://www.knmi.nl/cms/content/17485/weeralarm
Mr.Jo
Lid
21 augustus 2009, 19:04 uur | Bericht #48711
Citaat van supercell, vrijdag 21 augustus 2009, 18:53 uur zou het dan niet te laat zijn.....?
tenminste .... ik denk niet dat het dan nog veel zin heeft.... aan het criteria werd vrij snel voldaan......

grtzz

SC

Een weeralarm van te voren gaan voorspellen heeft volgens mij ook weinig zin,geef dan een duidelijke waarschuwing van te voren.
als aan het "criteria" is voldaan dan weet je dan er slecht weer heerst,

grt
21 augustus 2009, 19:05 uur | Bericht #48712
Citaat van Mr.Jo, donderdag 1 januari 1970, 1:00 uur Waarom een weeralarm uren van te voren afgeven als er geen vuiltje aan de lucht is, en nog nergens iets gesignaleerd is.
Geef eerst een waarschuwing voor zwaar onweer en/of zware windstoten + evt. de te verwachte tijd/plaats.
En wacht met uitgeven van het weeralarm tot er werkelijk aan het "criteria" van weeralarm is voldaan.

Het KNMI heeft al zoiets. Namelijk een 'voorwaarschuwing'... Maar waarom zou je pas een weeralarm uitgeven pas op het moment dat er aan de eisen voldaan word terwijl je weet dat er sowieso wel aan de eisen voldaan gaat worden? Daarmee breng je meer mensen, vooral recreatie extra in gevaar omdat de mensen op dat moment nog weinig benul hebben van de actuele situatie.

QUOTE(Mr.Jo)
Doe je dit niet dan heeft het geen enkele zin om waarschuwingen uit te geven.
En kun je bij elke verwachte onweersbui wel een weeralarm uitgeven (een stuk of 20 in de zomer?)

Blijkbaar heeft het toch nut, want er werd toch echt daadwerkelijk aan de criteria voldaan, wat immers voorspeld is. En waar baseer je je antwoord op, waarin je zegt dat je dan een stuk of 20 weeralarmen krijgt? Een weeralarm voor zwaar onweer komt slechts enkele malen, en in sommige jaren helemaal niet voor.

QUOTE(Mr.Jo)
Want zoals de meeste hier op dit forum, en ook wel eens op de buienradar kijken weten dat een onweersbui binnen 5 minuten onstaan.
Dan kan je elk evenement wel aflassen je weet nooit waar een onweersbui kan onstaat.

Tuurlijk, dat weten we allemaal hier (logisch).. maar de gewone burger wellicht niet. En het is toch beter, vooral op dagen met veel activiteiten dat ook het grote publiek weet dat er potentie is voor zware onweersbuien, waarbij ook nog eens nadrukkelijk verteld werd dat de buien verraderlijk snel kunnen ontstaan? Wat dus ook daadwerkelijk gebeurd is (op de tijd afgezien na, wat eigenlijk niet voorzien was).

Als we specifiek op deze situatie in gaan, denk je dan echt dat het daadwerkelijk uit had gemaakt of deze waarschuwing nu om 9 uur 's ochtends of 1 uur 's middags uitgedeeld werd? Want het KNMI dacht ook op 1 uur nog dat de onweersbuien na 1 / 2 uur zouden ontstaan.

EDIT:
QUOTE(Frenky)
Want zoals de meeste hier op dit forum, en ook wel eens op de buienradar kijken weten dat een onweersbui binnen 5 minuten onstaan.
Dan kan je elk evenement wel aflassen je weet nooit waar een onweersbui kan onstaat.

Klopt helemaal. In deze situatie werden er zo'n 33.500 ontladingen geregistreerd. Op 25/26 mei was dit rond de 75.000 ontladingen.

Grtz, Koos | Gewijzigd: 21 augustus 2009, 19:11 uur, door Onweergek (ZH)
Mr.Jo
Lid
21 augustus 2009, 19:15 uur | Bericht #48715
Of dat criteria gisteren bereikt is weet ik niet maar is nogal een vaag begrip:
knmi criteria = 500 ontladingen per 5 minuten in een gebied minstens ter grootte van 50 bij 50 kilometer of over een lengte van tenminste 50 kilometer.
je kan dit ook opvatten als 500 ontladingen per 5 minuten in een gebied van b.v 500 bij 500 kilometer

EDIT er zou eigenlijk een aaneengesloten gebied moeten staan | Gewijzigd: 21 augustus 2009, 19:26 uur, door Mr.Jo
21 augustus 2009, 19:18 uur | Bericht #48716
Citaat van Mr.Jo, vrijdag 21 augustus 2009, 17:15 uur Of dat criteria gisteren bereikt is weet ik niet maar is nogal een vaag begrip:
knmi criteria = 500 ontladingen per 5 minuten in een gebied minstens ter grootte van 50 bij 50 kilometer of over een lengte van tenminste 50 kilometer.
je kan dit ook opvatten als 500 ontladingen per 5 minuten in een gebied van b.v 500 bij 500 kilometer

Het zit hem inderdaad deels in de grootschaligheid, maar je begrijpt wel dat 500 bij 500 kilometer niet voorkomt? Met zo'n weeralarm betreft het in de meeste situaties buienlijnen /squall lines en MCS systemen, en in veel gevallen zijn er ook bijproducten zoals windhozen/hagel/valwinden betrokken.. maar het gaat inderdaad het om criteria van het aantal ontladingen... | Gewijzigd: 21 augustus 2009, 19:22 uur, door Onweergek (ZH)
Sietse
Lid
21 augustus 2009, 19:22 uur | Bericht #48717
Heb ook Ja gestemd. Ik heb het dan wel niet meegemaakt, maar wat ik op internet zie en lees van verscheidene mensen was het terecht. Het ontstond in no-time en het was heel heftig. Ook al maakte het KNMI steeds nieuwe voorspellingen over ongeveer hoelaat het noodweer kwam, het was terecht want een voorspelling is en blijft een verwachting, het is niet zeker of het uitkomt en het weer kun je niet 100% goed voorspellen.
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Richardus
Lid
21 augustus 2009, 19:25 uur | Bericht #48718
Bedenk ook vooral dat het alarm een voorzorgsmaatregel is om iedereen alert te maken op een MOGELIJKHEID en zo hun gedrag daarop aan te passen. Het zegt niet perse dat er ook echt noodweer zál plaatsvinden...
Mr.Jo
Lid
21 augustus 2009, 19:30 uur | Bericht #48720
Citaat van Richardus, vrijdag 21 augustus 2009, 19:25 uur Bedenk ook vooral dat het alarm een voorzorgsmaatregel is om iedereen alert te maken op een MOGELIJKHEID en zo hun gedrag daarop aan te passen. Het zegt niet perse dat er ook echt noodweer zál plaatsvinden...
Ok mee eens Richardus ,toch was het gisteren maar erg plaatselijk Noodweer
stef-c
Lid
21 augustus 2009, 19:31 uur | Bericht #48721
Citaat van Romani, vrijdag 21 augustus 2009, 12:07 uur Hele weeralarm vindt ik trouwens overtrokken, kregen we dat vroeger ook?
Mijn opa is 104 geworden zonder al die onzin, en toen kon het ook spoken.

ja nou en? mijn opa is 95 geworden en ik vind het wel goed dat er een weeralarm is.
en we hebben het niet over vroeger, we hebben het over nu.
vroeger had je ook geen autogordels of motor of brommer helmen, en ook geen idee van wat een SOA was, maar toch werden mensen oud dus hou die onzin aub voor je.

het gaat erom dat het nu WELK kan, een weeralarm afgeven. en ik ben van mening dat als er ook maar 1 mensenleven wordt gespaard dankzij zo'n alarm dan is dat al een 100 procent winst.
als mensen zich niks aantrekken van een weeralarm dan is dat hun probleem.
het is hetzelfde als een orkaan of tornado alarm in de verenigde staten, liever 10 keer een loos alarm dan 1 keer geen alarm en wel een tornado.

het weeralarm staat nog in de kinderschoenen en er wordt al flink gedebatteerd om het te verbeteren.
en het kan nooit 100 procent zijn.
hier heeft het gisteren flink gespookt en ik ben blij dat ik thuis ben gebleven.

ik stem dan ook absoluut JA, zonder twijfel.
Richardus
Lid
21 augustus 2009, 19:42 uur | Bericht #48724
@ o-o Crew: Is het een idee om deze poll naar een 1Vandaag ofzo te sturen? Iets waar het media-aandacht krijgt? Hier zitten toch de amateurprofs, en de beter geïnformeerde burgers; precies de tussenschakel tussen KNMI en de leek die nodig is om een goed beeld te vormen van de heersende opinie... | Gewijzigd: 21 augustus 2009, 19:43 uur, door Richardus
Frenk78
Lid
21 augustus 2009, 20:20 uur | Bericht #48730
Citaat van Romani, vrijdag 21 augustus 2009, 11:07 uur Hele weeralarm vindt ik trouwens overtrokken, kregen we dat vroeger ook?
Mijn opa is 104 geworden zonder al die onzin, en toen kon het ook spoken.
Tevens verliest het zijn waarde, want dit is nu al de zoveelste keer dat ze er flink naast zaten.
Mensen denken nu toch, oh zal wel weer meevallen, en daar komen nu juist ongelukken van.

Ik denk dat je blij moet zijn dat we de technieken hebben om te waarschuwen. Kijk maar in Heerhugowaard, de van van de bewuste vrouw heeft binnenkort een begrafenis... Men waarschuwt niet voor niks.
Weeralarm is weeralarm, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Archoz
Lid
22 augustus 2009, 00:27 uur | Bericht #48820
Ik heb geen mening gestemd.
Voor Hengelo (Twente) was het uiteindelijk 3 druppels regen en flitsen op 15 km afstand.
Ze zouden bij naderende zware buien, ieder kwartier een update moeten geven over de stand van zaken op b.v. radio-1. Denk daarbij aan een vertaling van de radarbeelden enz. | Gewijzigd: 22 augustus 2009, 00:31 uur, door Archoz
talkyr86
Lid
22 augustus 2009, 00:54 uur | Bericht #48826
Citaat van Archoz, zaterdag 22 augustus 2009, 0:27 uur Ik heb geen mening gestemd.
Voor Hengelo (Twente) was het uiteindelijk 3 druppels regen en flitsen op 15 km afstand.
Ze zouden bij naderende zware buien, ieder kwartier een update moeten geven over de stand van zaken op b.v. radio-1. Denk daarbij aan een vertaling van de radarbeelden enz.

Ga jij elk kwartier een update geven? Ik denk dat ze daar wel wat beters te doen hebben in die tijd. Maar iets vaker update is misschien wel een idee die ze gaan doorvoeren
gewima
Lid
22 augustus 2009, 01:34 uur | Bericht #48836
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, vrijdag 21 augustus 2009, 7:57 uur Gisteren heeft het KNMI een weeralarm afgegeven. Was dit terecht of juist weer niet? Geef hieronder een duidelijke antwoord waarom wel en waarom niet.
als het niet was afgegeven en er was wat gebeurd dan was het ook niet goed geweest.
Romani
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 augustus 2009, 02:53 uur | Bericht #48842
Citaat van DaOverclocker, vrijdag 21 augustus 2009, 12:03 uur Zoiets lijkt me helemaal onmogelijk. Het ontstaan van buien is al helemaal niet lokaal te voorspellen een dag van te voren, hooguit een paar uur maar dat schiet ook niets op.

Toch niet zo'n gek idee van mij, regionaal per provincie alarmeren kan makkelijk met de techniek van vandaag de dag......Vanaf vanmiddag werd dit inderdaad genoemd bij de mogelijkheden.....Uit de ophef blijk ik toch niet de enige die zich eraan ergert... | Gewijzigd: 22 augustus 2009, 03:01 uur, door Romani
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
Romani
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 augustus 2009, 02:56 uur | Bericht #48843
Citaat van stef-c, vrijdag 21 augustus 2009, 19:31 uur ja nou en? mijn opa is 95 geworden en ik vind het wel goed dat er een weeralarm is.
en we hebben het niet over vroeger, we hebben het over nu.
vroeger had je ook geen autogordels of motor of brommer helmen, en ook geen idee van wat een SOA was, maar toch werden mensen oud dus hou die onzin aub voor je. ik stem dan ook absoluut JA, zonder twijfel.

Iets vriendelijker kan ook wel hoor!
Het gaat er in mijn post om dat we veels teveel betuttelt worden door de diverse instanties.
In de winter sneeuwt het, als u niet persé de deur uit hoeft, blijft u dan thuis.....Waar gaat dit over, het sneeuwt al duizenden jaren! en eenmaal buiten valt het meer dan mee! Ik heb in al die jaren diverse weer alarmen meegemaakt en 90% was gewoon onterecht. Evenals donderdag had ik dus gewoon tot 18:00 uur op het strand kunnen vertoeven, en daarna aan de BBQ gekund
Lees onderstaand stukje anders even, dan begrijp je het misschien en een beetje humor kan geen kwaad!
http://www.gerbendijkgraaf.nl/2005/06/14/wij-zijn-helden/ | Gewijzigd: 22 augustus 2009, 03:15 uur, door Romani
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
Sietse
Lid
22 augustus 2009, 05:18 uur | Bericht #48844
Citaat van Romani, zaterdag 22 augustus 2009, 2:56 uur Evenals donderdag had ik dus gewoon tot 18:00 uur op het strand kunnen vertoeven, en daarna aan de BBQ gekund

Klopt, maar wat als je nou lekker op het strand lag en er opeens een zware onweersbui aankwam en je werd getroffen door de bliksem..(heel extreem, maar het kan). Vooralsnog kan NIEMAND het weer 100% precies voorspellen en een weeralarm wordt gewoon uitgegeven als waarschuwing en voorzorgsmaatregel.
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
pipo
Lid
22 augustus 2009, 05:57 uur | Bericht #48845
Citaat van Sietse, zaterdag 22 augustus 2009, 4:18 uur Vooralsnog kan NIEMAND het weer 100% precies voorspellen en een weeralarm wordt gewoon uitgegeven als waarschuwing en voorzorgsmaatregel.

klopt, de aanleiding van het instellen van het weeralarm was de zeer zware storm op 25 januari 1990.
17 doden in nederland. ga op die datum maar eens google raad plegen.
Het nederlandse volk en de volksvertegenwoordiging riepen toen om een weeralarm.
"Als significant aantoonbaar, er een kans bestaat op noodweer volgt een waarschuwing of een weeralarm."
En de kaarten en de waarnemingen van meer weerstations dan alleen het KNMI, toonde aan dat er kans bestond op zwaar weer op 20 augustus 2009. windstoten van110 km per uur = tijdelijk windkracht 11 op land, zwaar onweer, grote hagelstenen, veel regen.
Maar goed dat was even een geschiedenisles.
De berichtgeving is dat Staatssecretaris Tineke Huizinga komend najaar met nieuwe plannen komt, want nu blijkt dat het KNMI daar al mee bezig was.
Mag van mij dan ook weer zo'n discusie opleveren! hier op o-o. | Gewijzigd: 22 augustus 2009, 06:14 uur, door pipo
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 513 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 513, lezen 4 mensen het topic "Discussiepagina winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden