zou het dan niet te laat zijn.....?
tenminste .... ik denk niet dat het dan nog veel zin heeft.... aan het criteria werd vrij snel voldaan......
grtzz
SC
ik geloof het niet..... http://www.knmi.nl/cms/content/17485/weeralarm
tenminste .... ik denk niet dat het dan nog veel zin heeft.... aan het criteria werd vrij snel voldaan......
grtzz
SC
Een weeralarm van te voren gaan voorspellen heeft volgens mij ook weinig zin,geef dan een duidelijke waarschuwing van te voren.
als aan het "criteria" is voldaan dan weet je dan er slecht weer heerst,
grt
Geef eerst een waarschuwing voor zwaar onweer en/of zware windstoten + evt. de te verwachte tijd/plaats.
En wacht met uitgeven van het weeralarm tot er werkelijk aan het "criteria" van weeralarm is voldaan.
Het KNMI heeft al zoiets. Namelijk een 'voorwaarschuwing'... Maar waarom zou je pas een weeralarm uitgeven pas op het moment dat er aan de eisen voldaan word terwijl je weet dat er sowieso wel aan de eisen voldaan gaat worden? Daarmee breng je meer mensen, vooral recreatie extra in gevaar omdat de mensen op dat moment nog weinig benul hebben van de actuele situatie.
En kun je bij elke verwachte onweersbui wel een weeralarm uitgeven (een stuk of 20 in de zomer?)
Blijkbaar heeft het toch nut, want er werd toch echt daadwerkelijk aan de criteria voldaan, wat immers voorspeld is. En waar baseer je je antwoord op, waarin je zegt dat je dan een stuk of 20 weeralarmen krijgt? Een weeralarm voor zwaar onweer komt slechts enkele malen, en in sommige jaren helemaal niet voor.
Dan kan je elk evenement wel aflassen je weet nooit waar een onweersbui kan onstaat.
Tuurlijk, dat weten we allemaal hier (logisch).. maar de gewone burger wellicht niet. En het is toch beter, vooral op dagen met veel activiteiten dat ook het grote publiek weet dat er potentie is voor zware onweersbuien, waarbij ook nog eens nadrukkelijk verteld werd dat de buien verraderlijk snel kunnen ontstaan? Wat dus ook daadwerkelijk gebeurd is (op de tijd afgezien na, wat eigenlijk niet voorzien was).
Als we specifiek op deze situatie in gaan, denk je dan echt dat het daadwerkelijk uit had gemaakt of deze waarschuwing nu om 9 uur 's ochtends of 1 uur 's middags uitgedeeld werd? Want het KNMI dacht ook op 1 uur nog dat de onweersbuien na 1 / 2 uur zouden ontstaan.
EDIT:
Dan kan je elk evenement wel aflassen je weet nooit waar een onweersbui kan onstaat.
Klopt helemaal. In deze situatie werden er zo'n 33.500 ontladingen geregistreerd. Op 25/26 mei was dit rond de 75.000 ontladingen.
Grtz, Koos | Gewijzigd: 21 augustus 2009, 19:11 uur, door Onweergek (ZH)
knmi criteria = 500 ontladingen per 5 minuten in een gebied minstens ter grootte van 50 bij 50 kilometer of over een lengte van tenminste 50 kilometer.
je kan dit ook opvatten als 500 ontladingen per 5 minuten in een gebied van b.v 500 bij 500 kilometer
EDIT er zou eigenlijk een aaneengesloten gebied moeten staan | Gewijzigd: 21 augustus 2009, 19:26 uur, door Mr.Jo
knmi criteria = 500 ontladingen per 5 minuten in een gebied minstens ter grootte van 50 bij 50 kilometer of over een lengte van tenminste 50 kilometer.
je kan dit ook opvatten als 500 ontladingen per 5 minuten in een gebied van b.v 500 bij 500 kilometer
Het zit hem inderdaad deels in de grootschaligheid, maar je begrijpt wel dat 500 bij 500 kilometer niet voorkomt? Met zo'n weeralarm betreft het in de meeste situaties buienlijnen /squall lines en MCS systemen, en in veel gevallen zijn er ook bijproducten zoals windhozen/hagel/valwinden betrokken.. maar het gaat inderdaad het om criteria van het aantal ontladingen... | Gewijzigd: 21 augustus 2009, 19:22 uur, door Onweergek (ZH)
Ok mee eens Richardus ,toch was het gisteren maar erg plaatselijk Noodweer
Mijn opa is 104 geworden zonder al die onzin, en toen kon het ook spoken.
ja nou en? mijn opa is 95 geworden en ik vind het wel goed dat er een weeralarm is.
en we hebben het niet over vroeger, we hebben het over nu.
vroeger had je ook geen autogordels of motor of brommer helmen, en ook geen idee van wat een SOA was, maar toch werden mensen oud dus hou die onzin aub voor je.
het gaat erom dat het nu WELK kan, een weeralarm afgeven. en ik ben van mening dat als er ook maar 1 mensenleven wordt gespaard dankzij zo'n alarm dan is dat al een 100 procent winst.
als mensen zich niks aantrekken van een weeralarm dan is dat hun probleem.
het is hetzelfde als een orkaan of tornado alarm in de verenigde staten, liever 10 keer een loos alarm dan 1 keer geen alarm en wel een tornado.
het weeralarm staat nog in de kinderschoenen en er wordt al flink gedebatteerd om het te verbeteren.
en het kan nooit 100 procent zijn.
hier heeft het gisteren flink gespookt en ik ben blij dat ik thuis ben gebleven.
ik stem dan ook absoluut JA, zonder twijfel.
Mijn opa is 104 geworden zonder al die onzin, en toen kon het ook spoken.
Tevens verliest het zijn waarde, want dit is nu al de zoveelste keer dat ze er flink naast zaten.
Mensen denken nu toch, oh zal wel weer meevallen, en daar komen nu juist ongelukken van.
Ik denk dat je blij moet zijn dat we de technieken hebben om te waarschuwen. Kijk maar in Heerhugowaard, de van van de bewuste vrouw heeft binnenkort een begrafenis... Men waarschuwt niet voor niks.
Weeralarm is weeralarm, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Voor Hengelo (Twente) was het uiteindelijk 3 druppels regen en flitsen op 15 km afstand.
Ze zouden bij naderende zware buien, ieder kwartier een update moeten geven over de stand van zaken op b.v. radio-1. Denk daarbij aan een vertaling van de radarbeelden enz. | Gewijzigd: 22 augustus 2009, 00:31 uur, door Archoz
Voor Hengelo (Twente) was het uiteindelijk 3 druppels regen en flitsen op 15 km afstand.
Ze zouden bij naderende zware buien, ieder kwartier een update moeten geven over de stand van zaken op b.v. radio-1. Denk daarbij aan een vertaling van de radarbeelden enz.
Ga jij elk kwartier een update geven? Ik denk dat ze daar wel wat beters te doen hebben in die tijd. Maar iets vaker update is misschien wel een idee die ze gaan doorvoeren
als het niet was afgegeven en er was wat gebeurd dan was het ook niet goed geweest.
Toch niet zo'n gek idee van mij, regionaal per provincie alarmeren kan makkelijk met de techniek van vandaag de dag......Vanaf vanmiddag werd dit inderdaad genoemd bij de mogelijkheden.....Uit de ophef blijk ik toch niet de enige die zich eraan ergert... | Gewijzigd: 22 augustus 2009, 03:01 uur, door Romani
en we hebben het niet over vroeger, we hebben het over nu.
vroeger had je ook geen autogordels of motor of brommer helmen, en ook geen idee van wat een SOA was, maar toch werden mensen oud dus hou die onzin aub voor je. ik stem dan ook absoluut JA, zonder twijfel.
Iets vriendelijker kan ook wel hoor!
Het gaat er in mijn post om dat we veels teveel betuttelt worden door de diverse instanties.
In de winter sneeuwt het, als u niet persé de deur uit hoeft, blijft u dan thuis.....Waar gaat dit over, het sneeuwt al duizenden jaren! en eenmaal buiten valt het meer dan mee! Ik heb in al die jaren diverse weer alarmen meegemaakt en 90% was gewoon onterecht. Evenals donderdag had ik dus gewoon tot 18:00 uur op het strand kunnen vertoeven, en daarna aan de BBQ gekund
Lees onderstaand stukje anders even, dan begrijp je het misschien en een beetje humor kan geen kwaad!
http://www.gerbendijkgraaf.nl/2005/06/14/wij-zijn-helden/ | Gewijzigd: 22 augustus 2009, 03:15 uur, door Romani
Klopt, maar wat als je nou lekker op het strand lag en er opeens een zware onweersbui aankwam en je werd getroffen door de bliksem..(heel extreem, maar het kan). Vooralsnog kan NIEMAND het weer 100% precies voorspellen en een weeralarm wordt gewoon uitgegeven als waarschuwing en voorzorgsmaatregel.
klopt, de aanleiding van het instellen van het weeralarm was de zeer zware storm op 25 januari 1990.
17 doden in nederland. ga op die datum maar eens google raad plegen.
Het nederlandse volk en de volksvertegenwoordiging riepen toen om een weeralarm.
"Als significant aantoonbaar, er een kans bestaat op noodweer volgt een waarschuwing of een weeralarm."
En de kaarten en de waarnemingen van meer weerstations dan alleen het KNMI, toonde aan dat er kans bestond op zwaar weer op 20 augustus 2009. windstoten van110 km per uur = tijdelijk windkracht 11 op land, zwaar onweer, grote hagelstenen, veel regen.
Maar goed dat was even een geschiedenisles.
De berichtgeving is dat Staatssecretaris Tineke Huizinga komend najaar met nieuwe plannen komt, want nu blijkt dat het KNMI daar al mee bezig was.
Mag van mij dan ook weer zo'n discusie opleveren! hier op o-o. | Gewijzigd: 22 augustus 2009, 06:14 uur, door pipo