Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7
21 augustus 2009, 09:57 uur | Bericht #48481
Gisteren heeft het KNMI een weeralarm afgegeven. Was dit terecht of juist weer niet? Geef hieronder een duidelijke antwoord waarom wel en waarom niet.
21 augustus 2009, 10:03 uur | Bericht #48483
Ja, dat het onweer later kwam of minder hard uitpakte dan ze voorspeld hadden is niets aan te doen. De weermodellen spraken boekdelen en gaven waarden die uitzonderlijk hoog waren voor NL. Bovendien zijn de buien lokaal zeer snel ontwikkeld, waar ze ook voor gewaarschuwd hebben.

Als ze volgende keer nou eens geen weeralarm uitgeven. Gewoon om NL te pesten. Ben benieuwd of de mensen dan gaan klagen waarom ze geen weeralarm hebben kunnen uitgeven... | Gewijzigd: 21 augustus 2009, 10:05 uur, door Chrisstorm
Bekijk mijn weblog: christopherserna.wordpress.com
Waarom deze advertentie?
Marga
Lid
21 augustus 2009, 10:03 uur | Bericht #48484
Ik vind, dat het weeralarm terecht is afgegeven. Het voorspelde noodweer in de middag in het westen is wel uitgebleven. Echter de verwachtingen waren van dien aard, dat er veel schade en ook persoonlijk leed had kunnen optreden door de windstoten en door het onweer.

Indien het alarm niet was afgegeven en de buien hadden daadwerkelijk in de middag het land geteisterd, was het ook niet goed geweest volgens de algemene opinie.

Mijn mening is: Beter 10x te veel, dan 1x te weinig
Every cloud has a silver lining
Skroei
Lid
21 augustus 2009, 10:04 uur | Bericht #48487
Ja.
Waren genoeg signalen dat het weer wel eens zwaar uit kon gaan pakken en mogelijke schade en/of gevaarlijke situaties op kon leveren.
Thunder & Lightning... irresistible.
21 augustus 2009, 10:05 uur | Bericht #48488
Het weeralarm was absoluut terecht. De potentie voor een zeer gevaarlijke weerssituatie was aanwezig en dat is genoeg voor een weeralarm. Iedereen die anders zegt heeft in mijn ogen geen verstand van zaken. Je hoeft geen pro te zijn om te zien dat de situatie erg gevaarlijk had kunnen zijn.

"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up and snow is exhilarating. There is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather."-John Ruskin
21 augustus 2009, 10:07 uur | Bericht #48489
vond het zeker terecht,hier vond ik het mee vallen,maar andere plaatsen hebben het zeker heftiger gehad.
21 augustus 2009, 10:12 uur | Bericht #48491
ja zeker terecht want er was wel degelijk zwaar onweer en grote hagel alleen die 110 km wind was er niet
Murphy
Lid
21 augustus 2009, 10:17 uur | Bericht #48492
Zeker terecht. Het zijn de populaire media (televaag bijvoorbeeld) en domme mensen die een soort van paniek veroorzaken. Niet het KNMI.
Zet je tuinstoelen gewoon voor de zekerheid in de schuur want de atmosfeer zit vol potentiële energie. En zeik niet zo als het tegenvalt. Het is juist goed dat er gewaarschuwd wordt! Okee het was bij mij in de buurt nou niet echt noodweer maar ik zou niet graag met mijn zeilbootje op het IJsselmeer hebben gezeten hoor!
SniperEye
Lid
21 augustus 2009, 10:17 uur | Bericht #48493
Ik heb ja gekozen om het feit dat alle kaarten een uitzonderlijk gevaarlijke situatie voorspelden. Het is net als alcohol, een druppel teveel en je krijgt bij de blaastest een boete en rij ontzegging. Met het weer hetzelfde, een beetje meer luchtvochtigheid en de boel was eerder ontploft. Is ook duidelijk zo verklaart door Meteo consult e.d.
Han
Lid
21 augustus 2009, 10:23 uur | Bericht #48496
Niet terecht.

Waarom niet?
Hoewel het in eerste instantie misschien wel een potentieel dreigend weertype was had het KNMI al redelijk snel kunnen weten dat het weer zicht minder slecht ontwikkelde dan aanvankelijk gedacht. Met daarbij nog een flinke vertraging in de ontwikkeling.

De voorwaarschuwing vond ik terecht, maar het had bij een waarschuwing voor slecht weer moeten blijven.
De term "weeralarm" was te zwaar ingezet.
Bovendien had het KNMI het weeralarm ook kunnen "downscalen" naar een gewone waarschuwing.
De mensen waren dan nog steeds geinformeerd geweest maar alle overige maatregelen hadden kunnen worden teruggedraaid.
Nu zijn er evenementen afgelast, mensen zijn voortijdig ergens vertrokken en noem maar op.
Dat is namelijk het gevolg van een alarm, bij een waarschuwing neem je dergelijke maatregelen niet.

Kortom:
De criteria voor het weeralarm moeten nog eens goed onder de loep genomen worden.
Niemand heeft iets aan ongeloofwaardig weeralarm.
Hetzelfde geldt overigens voor spits- en verkeersalarmen.
PolderPS
Lid
21 augustus 2009, 10:24 uur | Bericht #48497
Heb zojuist in de 20 aug noodweer draad al het een en ander geschreven. wat ik hieronder nogmaals geplakt heb (scheelt typen).

Moge duidelijk zijn ik ben voor het weeralarm, alle indicatoren stonden op rood. Het had allemaal zeer ontwrichtend kunnen verlopen met bij geen waarschuwing vele slachtoffers, je wil niet weten hoe dom en achteloos (qua weer) de gemiddelde mens is.

Jammer voor de alarm inflatie, maar dat is maar even niet anders. by the way lokaal zijn er toch wel dingetjes gebeurd. Als het eerder was gekomen was zeer veel heftiger geweest. Strandgangers, bootjes mensen, festival gangers en wat al niet meer. bomen in vol ornaat. Er zoudne er heel wat omgegaan zijn waaronder diverse over de weg of op auto's... en als je dan niet gewaarschuwd had. was de kritiek pas echt serieus (en terecht) geweest. En wat betreft ANWB, ga auto's repareren en bemoei je niet met weer. Ik bel Erwin Kroll ook niet als mijn auto het niet doet.

hieronder mijn eerdere reacties.

Crosspost
(1)
Jammer dat het allemaal net iets anders uitpakte dan de meesten hier hadden gehoopt. Maar erger me weer mateloos aan de discussie in de media, opgestookt door de ANWB, over het slechte weeralarm. De ANWB moet auto's repareren (daar ben ik lid voor) en zich niet bezighouden met weeralarmen, rekeningrijden en pizza's beoordelen. Schoenmaker blijf bij je leest.

Ondanks het beperkte en verlate noodweer is er toch weer een dode gevallen, wie weet wat er gebeurt was als er niet gewaarschuwd was en het noodweer was wel in de middag gekomen. Ook dan hadden er chocolade letters in de krant gestaan, kortom je doet het nooit goed.

Met reacties als "de buienradar voorspelt als enige echt goed de buien" is er voor sommige mensen nog veel te leren.. op naar maandag (tot 30 graden).

Thunder will return

En de voorpret was uitermate leuk, halve dag ff F5en op onweer-online.... keep doing the good work
(2)
Toch blijf ik erbij dat het wel een terecht alarm was. Alle alarmbellen voor zwaar noodweer stronden toch echt op rood. Voor de niet onweer freak mag je maar blij wezen dat de ellende niet ujitgekomen is, ondanks het alarm waren mogelijk meerdere slachtoffers gevallen, denk alleen maar de nog vele te kleine bootjes die op te grote water bleven varen. Reddingsbrigades die dan weer hun leven moeten riskeren om dat soort mensen te redden.

Maar wel jammer een weer alarm voor de normale mens hierdoor aan inflatie lijdt.. Een ondankbare taak je doet het niet gauw goed. En achteraf is het makkelijk praten. Ook een team meteorologen van meteo consult ging om 16:00 uur nog stormchasen daar ze dachten dat er nog wel wat ging gebeuren, dus ook die zaten er dan naast.

Er waren ook gewoon veel mense n die risico liepen, 2/3 van de scholen hebben nog vakantie, dus trekken veel gezinnen met kids naar strand en die luisteren slecht naar brigades als ze uit het water moeten, veel bootjes mensen onderweg, een aantal festivals waaronder lowlands... niet waarschuwen zou te link zijn, je wil niet weten wat er had kunnen gebeuren. Dan pas zouden er CHOCOLADE letter in de krant gestaan hebben.

Beste stuurlui staan aan wal, better safe than sorry. En de normale Nederlander, ach, gelooft in de voorspellende capaciteiten van buienrader, en dat is knap.

(3)
Het zou zeker voor de niet weerfreaks een handige functie kunnen zijn om om middels smsbommen afhankelijk van je locatie een sms te ontvangen met actuele info voor gevaarlijke situaties. net zoals dat ook gebeut als er brand is en er gevaarlijke stoffen vrijkomen dat je iedereen kan waarschuwen.
echter dit vergt nogal een pittige inspanning en het luister erg nauw wie wel een sms en wie niet, je weet nooit wat iemand van plan is over een uur.

En voor bestaande evenementen komt zoiets dan mogelijk te laat, je zal maar met de hele klas voor biologie in het bos vlinders aan bekijken zijn. He jammer geen dekking en we moeten nog een half uur fietsen, dan maar schuilen onder die oude eik...

Verder krijg je dan weer gezeur over kosten, KNMIi kan dat niet betalen al die smsjes, en de gebruiker wil het ook niet betalen, stel je voor dat je een onterecht smsje van 2 dubbeltjes krijgt en dat ook nog wel op 2 telefoons. De rapen zijn gaar en er komen kamervragen, Net als die smsjes van Amberalert. je doet het gewoon nooit goed.

Rest, dat de situatie gisteren potentieel zeer explosief was en er bij geen (voor)waarschuwingen alarmen e.d. heel veel mensen aan een mogelijk groot risico waren blootgesteld.

De meeste mensen in dit forum zouden geen gevaar lopen. Maar met name de normale niet in dit soort weer geïnteresseerde mensen.

Gisteren toen verlaat er toch nog enig slecht weer op ons afkwam, het was 20:00 bleven bij mij voor huis in het speeltuintje een aantal buurkinderen van 5-7 jaar gewoon buiten spelen, het bolderde al behoorlijk en het regende al iets. Mijn dochter van 6 zegt tegen mij. " ohh papa kijk zij spelen nog buiten en het onweert".

Door het slechte weer werd het ook nog eens donker. Buiten het feit dat het ook al laat en donker genoeg was om buiten te spelen. Laten mensen zelfs met beginnend slecht weer (waar voor gewaarschuwd was)hun kindertjes gewoon buiten spelen, pas toen het duidelijk begon te flitsen en de knallen ook wat harder werden, werden de kinderen al was het hun schuld naar binnen geschreeuwd. Voor dat soort mensen zijn de weer alarmen eigenlijk bedoeld,, maar wellicht missen ze dus ook die info...

Persoonlijk heb ik weeralarmen niet nodig, ik weet over het algemeen wel wat gaat komen, en indien niet dan zie ik het toch zeker wel aan de lucht..
Wordt ongetwijfeld vervolgd maar wel jammer voor het KNMI dat het niet zo uitkwam | Gewijzigd: 21 augustus 2009, 10:24 uur, door PolderPS
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
21 augustus 2009, 10:25 uur | Bericht #48499
Natuurlijk was het goed dat er een alarm was afgekondigd. Beter een waarschuwing te veel dan geen. Wat zou er gebeurd zijn als er geen waarschuwing was en er zich toch een ramp had afgespeeld? Mag er niet aan denken. Onweer is en blijft moeilijk te voorspellen.
talkyr86
Lid
21 augustus 2009, 10:34 uur | Bericht #48504
Ik vond het weeralarm terecht. Alle pijlen wezen richting heftig noodweer gistermiddag. Het is nu eenmaal anders uitgepakt en op sommige plaatsen was het ook echt noodweer. Ik zeg beter een waarschuwing te veel dan te weinig. Ook al kost dat misschien in o.a. horeca strandtenthouders en café-eigenaars inkomsten. Hoe hadden zij het gevonden als het alarm niet was afgegeven en iedereen nog op het terras zat terwijl het met bakken uit de hemel kwam en hard waaide.
SanneV
Lid
21 augustus 2009, 11:02 uur | Bericht #48517
De situatie was potentieel gevaarlijk en daarom vind ik het juist dat het KNMI dit weeralarm heeft uitgegeven. Als het noodweer daadwerkelijk was uitgebroken hadden er velen anders gepiept. Overigens was het wel een mooie dag en avond, heb genoten van de bizarre wolkenluchten en de vele mooie flitsen. Geen noodweer bij mij, wel mooi zomeronweer!

Zoals hierboven al geschreven is door Murphy: ik denk ook dat de media een groot aandeel heeft in het veroorzaken van paniek. En wat krijg je dan? Als het scenario uitblijft, heeft het KNMI ongelijk. Spijtig dat mensen hierdoor weer iets te klagen hebben.
sand1976
Lid
21 augustus 2009, 11:14 uur | Bericht #48480
Ik zit hier toch een beetje dubbel in. Ik vind het goed dat er gewaarschuwd wordt voor extreem weer, alleen vind ïk dat er veel zorgvuldiger gekeken moet worden of een dergelijk alarm wel echt op zn plaats is. Ik kreeg gister een beetje de indruk dat het knmi in de middag ook wel door kreeg dat deze buien zich niet ontwikkelde tot buien met extreem zware windstoten en volgens mij was dat nou juist de reden waarom het alarm was afgegeven.
Ik woon zelf in zoetermeer boven het gedeelte wat gister de hele dag afgeslotenis geweest vanwege het alarm.. Lees de winkels moesten verplicht vanaf 12 uur sluiten... Laten we het maar niet over het omzet verlies hebben van de ondernemers....Het moet wel proportioneel blijven allemaal. En daarbij bekruipt mij elke keer het gevoel met zo n weeralarm (als het niet uitkomt) "het verhaaltje van de grote boze wolf.
Ik ben me erg bewust van het koordje waarop gebalanceerd moet worden (lees je doet het nooit goed asl knmi zijnde) maar ik durf wel te stellen dat ook het KNMI eens kritisch moet gaan kijken naar hun werkwijze.
21 augustus 2009, 11:15 uur | Bericht #48518
Ik heb ja gestemd. De reden is gewoon simpel en hierboven ook al een paar keer genoemd. Er waren veel mensen aanwezig op de stranden en plassen. Wat nu als het KNMI nu niets gedaan had? Juist dan hadden we dat weer gehad. Het is typisch iets voor Nederland om achteraf maar te gaan beoordelen.

O ja jammer dat mensen nee stemmen en vervolgens geen uitleg geven Neem een voorbeeld aan Han
channiej
Lid
21 augustus 2009, 11:20 uur | Bericht #48521
ik vond het ook zeker terecht.

Het is dan wel de hele middag uitgebleven, maar veel mensen waren uit op verkoeling aan het water en er waren diverse festivals.
Zo kon iedereen goed de radarbeelden in de gaten houden en het zekere voor het onzekere doen.
Een gewaarschuuwd mens teldt voor 2!

Dat het 's avonds dan toch op veel plaatsen echt spooktte is iedereen meer alert geweest.
BBQ's die misschien niet door zijn gegaan ed.

Misschien dat ze zich er niet van bewust waren wanneer en hoekaat het allemaal zou gebeuren, daar zouden ze nog wel iets aan kunnen doen. Maar het blijft het weer!!

Ik vind het iig zeer terecht!!

ps. Nu ben ik echt een schijterd qua onweer en vond het er ook allemaal nogal eng uitzien al die voorspellingen.
Gelukkig bleek het achteraf bij ons mee te vallen. Je kan je dus beter op het ergste voorbereiden dus valt het achteraf allemaal wel mee.
Onweersdagen 2011: 66 juni; 28/29 juni; 21 en 23 augustus, 26 augustus, 3/4 september
Janett
Lid
21 augustus 2009, 11:21 uur | Bericht #48522
Ik zeg Ja.
Omdat het weer verradelijk kan zijn, zelf zaten we paar jaar geleden uit het niets midden in de downburst hier in Hoogeveen.
En dat had niemand zien aankomen!!
Achteraf praten is altijd makkelijk!
Markezey
Lid
21 augustus 2009, 11:29 uur | Bericht #48528
Ja, al heb ik in mijn woonplaats alleen wat middelmatig onweer gehad, vind ik het alarm absoluut terrecht.
Het wees erop dat er zeker zwaar weer aan zat te komen en ik vind dat ze beter iets te vroeg een alarm uit kunnen geven dan te laat.
snipah
Lid
21 augustus 2009, 11:35 uur | Bericht #48530
alarm was terecht, dat het niet zo dramatisch uitpakte als voorspeld is een meevaller voor nederland, maar waarschuwing voor extreem weer is altijd goed..

als men niet waarschuwd en het gaat er eens goed op is het leed vele malen groter, omdat mensen er geen rekeing mee houden.

een gewaarschuwd mens telt voor 2 zeggen ze he

dus terecht
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 317 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 317, lezen 7 mensen het topic "Onweerskansen van 18 augustus".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden