Dus voor de mensen die geïnteresseerd zijn:
Ik zeg er maar vast bij dat de kwaliteit van het beeldmateriaal niet altijd even super is.
En verder was ik benieuwd of ik het nu goed heb gezien, dat ik een wallcloud-achtig iets zag ontstaan, zie de foto's vanaf ongeveer 0:22. Ik had in ieder geval het idee dat ik iets bijzonders zag op dat moment.
Oh en nog een fijne anekdote: ik wou even aan de achterkant van de flat kijken en had al mijn deuren/ramen open staan. Het waaide op een gegeven moment zo hard dat er een halve tegel van de muur in de hal af kwam zetten. Ik stond er wel even van te kijken.
Wat betreft de vraag of vogeks door de bliksem geraakt worden: het antwoord is ja. Hier een artikeltje met 3 voorbeelden.
http://extension.osu.edu/~news/story.php?id=3640
Dear Twig: Do birds ever get hit by lightning?
Yes, they do. But not too often. Here are three examples:
Just last week, a newspaper in Africa said 49 pelicans got hit by lightning as they flew through a thunderstorm. The luckless birds fell on a school, in a stadium and in front of a guy’s house. “It was terrifying,†the guy said. Most of the birds died.
In 1930, The Auk (“AWKâ€) (a bird-science journal) said lightning killed 27 pelicans in Utah. A man at a gas station saw it happen. He stopped to watch the flock fly over. “There was a loud clap of thunder, and immediately the birds began falling.â€
In 1840, John James Audubon (“AWD-uh- bonâ€), the famous painter and watcher of birds, said he saw two nighthawks get it. “While at Indian Key, on the coast of Florida, I saw a pair of these birds killed by lightning, while they were on wing, during a tremendous thunderstorm. They fell on the sea.â€
Sad, yes. But rare, it seems. Chalk it up as a small, normal risk of life in the wild.
Twig
P.S. Also reported zapped by lightning: Cows, sheep, chickens, caribou and sandhill cranes.
En ook vliegtuigen worden wel eens geraakt:
http://www.youtube.com/watch?v=036hpBvjoQw | Gewijzigd: 22 augustus 2009, 14:24 uur, door PaytDelft