Synoptische analyse en evolutie: op 50 hPa een relaxerende trog, initieel ten westen van Ierland, nadert vanuit het westen. De as hiervan trekt tussen vrijdag en zaterdag doorheen ons land. Gelieerd koufront trekt tussen donderdagavond en vrijdagochtend doorheen onze regio. Prefrontaal een Spaanse pluim waarbij Tw850 hPa even topt tot een graad of 20°C en deze warme lucht bereikt ons land tijdens de nacht van woensdag op donderdag, zal later op donderdag worden geëvacueerd naar Duitsland. In deze luchtmassa een vore, activeert in loop van donderdagnamiddag. Vanaf het weekend, opnieuw de invloed van een mobiele rug, de as hiervan passeert tussen zaterdag en zondag met daarna opnieuw WAA. Dit alles aan voorzijde van een langgolvige trog over de Atlantische Oceaan waarvan de as vermoedelijk midden volgende week doorheen ons land trekt.
Temperatuur op 850 hPa: donderdag 21°C, vrijdag 6°C, zaterdag 5°C, zondag 10°C, maandag 14°C, dinsdag 7°C, woensdag 8°C. Dit seizoen mogen we afhankelijk van de bewolking gewoonlijk 12 tot 15 graden bijtellen (Kempen kan dat nog 2 tot 5 graden hoger uitvallen) om de Tmax aan de grond te bepalen. De normaal schommelt rond 21°C: donderdag ruim te warm, vrijdag & zaterdag rond het gemiddelde, daarna opnieuw er boven.
Waarschuwingen:
Onweer
Wat eerder van de partij voor de potentieel interessante situatie van donderdag, met name het centrum, maar vooral voor het oosten en noordoosten van België maakt kans op zwaar onweer. Of het daadwerkelijk ook zo uitdraait is onzeker want sommige modellen (zoals UKMO) laat nauwelijks een neerslagspoor zien op de thermische vore, het systeem waar we het in princiep toch van zullen moeten hebben. Het koufront zelf berekent bij diezelfde modellen dan weer wel een redelijk neerslagsignaal, de grootste labiliteit is dan echter wel alweer verdwenen. Maar als er zich rond de vore wat buien ontwikkelen zijn het meteen kleppers om U tegen te zeggen.
Snel wat parameters voor zwaar onweer aflopen:
schering in snelheid grond-6km of de zogenaamde diepe schering zou maximaal op een 30-35 kt uitkomen, net marginaal voor een supercell. Heliciteit 0-3km gemiddeld rond de 100 m²/s², in buurt van vore toch mogelijk even tot voorbij de 200 m²/s². CAPE 1000-2000 J/kg, over het noordoosten wellicht >2000 J/kg. MLCAPE scoort ook erg hoog met waarden die >1000 J/kg uitkomen. Combi MLCAPE en heliciteit, de zogenaamde EHI, komt afhankelijk van heliciteit van 100 of 200 uit op 0,9 of 1,8, supercell lijkt met zulke waarden vrij waarschijnlijk. Schering in snelheid grond-3 km maximaal rond de 35 kt, altijd opletten voor een eventuele bowecho met windschade. In de schemerzone tussen vore en koufront is de wind in de hoogte vrij uniform qua richting wat de mogelijkheid dat er prefrontaal een buienlijn (squall ?) ontwikkeld wat verhoogd.
Ivens methode voor convectieve rukwinden komt uit rond de 45-50 kt, over het noordoosten zelfs rond de 55 kt.
Fawbush-Miller methode voor hagel berekent ze met een diameter die de 2 cm ruim kan overschrijden.
Hoogtepatroon werd hierboven al kort geschetst, we liggen donderdagnamiddag zowat aan de RI van een jet, toch wel bevorderlijk voor ontwikkeling van buien.
Conclusie: tussen donderdagnamiddag en avond bij passage vore een gunstige situatie voor ontwikkeling van enkele supercellen met grote hagel (allicht zonder hoos want de heliciteit is niet echt hoog te noemen). Volgens sommige modellen duikt er prefrontaal een buienlijn op, ligt vervat in wat minder labiele lucht, maar mogelijk nog net voldoende voor een squall-line met dan kans op zware rukwinden. Kwa timing zullen we tot een stuk in namiddag moeten wachten eer er iets gebeurd, allicht pas na 1500 uur ofzo. Locatie, de drie oostelijk provincies maken een behoorlijke kans op zwaar onweer, waarbij Limburg de koploper is. Voor Henegouwen, Brabant en Antwerpen lijkt de kans eerder fifty-fifty, Oost-Vlaanderen hooguit een kleine kans en voor West-Vlaanderen gebeurd er waarschijnlijk niets speciaals.
Bron: http://blog.skystef.be
Het ziet er goed uit. De laatste keer dat het hier onweerde in de provincie Antwerpen hadden we een supercell met een waarschuwing van Level 1 op Estofex. Nu de Rode zone pal op België en Nederland ligt, kan het zeker niet fout lopen... | Gewijzigd: 20 augustus 2009, 00:40 uur, door Fre_Hove(Antw.)
Of heeft er iemand zin/tijd (nachtdienst?) om die begrippen even te verduidelijken? Hoeft geen uitgebreid technisch verhaal te worden hoor, als het maar duidelijk is waar de desbetreffende begrippen uiterlijk aan te herkennen zijn.
Zodat ik morgen (neeee, vandáág al!!) kan zeggen: 'héé, kijk nou eens, daar gaat een supercell!'
Mijn dank zal aan het schier oneindige grenzen!
Ik vermoed trouwens dat ik niet de enige ben die niet weet wat de betekenissen zijn...
Of heeft er iemand zin/tijd (nachtdienst?) om die begrippen even te verduidelijken? Hoeft geen uitgebreid technisch verhaal te worden hoor, als het maar duidelijk is waar de desbetreffende begrippen uiterlijk aan te herkennen zijn.
Zodat ik morgen (neeee, vandáág al!!) kan zeggen: 'héé, kijk nou eens, daar gaat een supercell!'
Mijn dank zal aan het schier oneindige grenzen!
Ik vermoed trouwens dat ik niet de enige ben die niet weet wat de betekenissen zijn...
nop, ik weet het ook niet en ben er wel nieuwsgierig naar.
Supercell: Onweersbui met een roterende updraft.
MCS (Mesoscale Convective System): Complex van georganiseerde onweersbuien.
MCC (Mesoscale Convective Complex): Mijn snelle intepretatie, hele grote onweersbui (onstaan 's avonds/ 's nachts volgens wikipedia).
Bow-Echo: neerslag patroon in vorm van een boog, vaak vergezeld met hevige wind.
Downburst: Neerslag gekoelde lucht die naar beneden "valt" en zich daar in alle richtingen verspreidt.
Microburst: Een hele lokale downburst.
Voor de uitgebreidere uitleg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercell
http://en.wikipedia.org/wiki/Mesoscale_convective_system
http://en.wikipedia.org/wiki/Mesoscale_Convective_Complex
http://en.wikipedia.org/wiki/Bow_echo
http://en.wikipedia.org/wiki/Downburst
http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_burst
Ben benieuwd naar morgen, zeker nu ik net Jan's bericht over Lowlands las. Ben daar beroepshalve en onze werkplek staat pal tussen twee telecom-zendmasten die zo ongeveer het hoogste punt zijn op het festivalterrein. Grootste zorg is echter de kans op zware windstoten..
Maar we gaan het afwachten, hebben hier net om half 7 een buitje van 5 seconden gehad. Alleen regen even vrij hard.
Zie wat bloemkoolwolken boven de duinen, verder trekt de bewolking die er net nog hing helemaal open.
We blijven hopen op ook een level 2 (of 3) voor walcheren, duimen jullie voor ons???
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Eerste wolkjes na een heldere lucht, net gemaakt, (helaas met telefoon)
Bloemkooltjes in de verte:
Als het gaat losbarsten dan heb ik mn camera bij de hand (niet de telefoon maar de filmcam.)
Edit:Om 8:10 geen zon wel donkere lucht, ik verwacht strax al een buitje.
| Gewijzigd: 20 augustus 2009, 08:20 uur, door hagelsteen
NEERSLAG:
De Uitvoer schuift nog steeds wat vwb de positie van de buienlijnen. We zien in het algemeen meerdere lijnen. Een substantieel deel van de buiigheid in het westen treedt nu op na passage van de vore. Dit is wel realistisch gezien de progtemps en het mechanisme van optilling door het instromen van de koude lucht. De mogelijkheid van meerdere lijnen is realistisch.
Timing is conform de EC18 Uitvoer. In de thermische vore (theta-w 850 hPa 18-19 C) zien we een zeer grote onstabiliteit. Max. CAPE ligt in de EC Uitvoer tussen 1000 en 2000 J/Kg. In Hir00 ligt CAPE (zonder entrainment) rond 15 UTC lokaal boven de 2000 J/kg, de meer gebruikelijke CAPE-waarden (onderste niveau en menglaag 50 of 100 hPa) tussen 200 en 700 J/kg. Progtemps zeggen overigens voldoende. De grote onstabiliteit is een indicatie dat het onweer fors uit kan pakken. Onweers MOS laat in het oosten een 55% absolute kans zien op meer dan 200 ontl-min. Lokaal kunnen de buien gepaard gaan met grote hagel (droge lucht) en veel neerslag, orde 30-50 mm. Het signaal in de Uitvoer is hier slechts indicatief voor wat betreft de hoeveelheden. Opvallend is dat de hoeveelheden in de EC18 en Hir00 Uitvoer duidelijk zijn toegenomen t.o.v. de vorige Uitvoer.
De buiigheid op vrijdag is in de Hir Uitvoer nogal zwaar in vergelijking met de overige Uitvoer. We gaan uit van een enkele bui, vooral in het noorden.