was het ook rond de klok van 10.00uur zat in de tuin en keek in de richting van amsterdam
even genieten van de sterrenhemel
zag ik een lichtflits en na een seconde of 10 een hele harde knal
dacht zelf aan een vuurwerk maar of dat z'n lichtflits en een knal kan geven weet ik niet
het kan een lawine pijl geweest zijn het enige wat hier was waren heel veel knallen rond 10 maar om 12 uur weer
@astronieuws, hemelwacht.net
http://www.hemelwacht.net/20090815
jammer dat de waarnemingen buiten NL er niet op staan.
Uitgegeven: 16 augustus 2009 11:57
Laatst gewijzigd: 16 augustus 2009 11:56
GRONINGEN - Diverse Nederlandse sterrenwachten hebben zaterdagavond een heldere meteoor waargenomen. Dat heeft wetenschapper Theo Jurriëns van de Rijksuniversiteit Groningen zondag gemeld.
Jurriëns verzamelt meldingen van opmerkelijke hemelobjecten boven Nederland.
De vuurbol werd onder meer waargenomen boven Groningen, Drenthe, Zeeuws-Vlaanderen en Utrecht. De waarnemers, die hun meldingen plaatsen op de website hemelwacht.net, waren vooral verrast door de traagheid waarmee de vallende ster zich voortbewoog.
Het fenomeen was bijna vijf seconden te aanschouwen.
Volgens Jurriëns is er medio augustus altijd verhoogde activiteit van meteoren zichtbaar. De aarde doorkruist in haar baan om de zon dan gruis dat is achtergelaten door de komeet Swift-Tuttle.
© ANP
www.nu.nl
van de site van de telegraaf binnenland vandaag...
Heldere meteoor boven Nederland GRONINGEN - Diverse Nederlandse sterrenwachten hebben zaterdagavond een heldere meteoor waargenomen. Dat heeft wetenschapper Theo Jurriëns van de Rijksuniversiteit Groningen zondag gemeld. Jurriëns verzamelt meldingen van opmerkelijke hemelobjecten boven Nederland.
De vuurbol werd onder meer waargenomen boven Groningen, Drenthe, Zeeuws-Vlaanderen en Utrecht. De waarnemers, die hun meldingen plaatsen op de website hemelwacht.net, waren vooral verrast door de traagheid waarmee de vallende ster zich voortbewoog. Het fenomeen was bijna vijf seconden te aanschouwen.
Volgens Jurriëns is er medio augustus altijd verhoogde activiteit van meteoren zichtbaar. De aarde doorkruist in haar baan om de zon dan gruis dat is achtergelaten door de komeet Swift-Tuttle.
ik zie dat ik alweer achter de feiten aanloop | Gewijzigd: 16 augustus 2009, 13:34 uur, door anirnith
was het ook rond de klok van 10.00uur zat in de tuin en keek in de richting van amsterdam
even genieten van de sterrenhemel
zag ik een lichtflits en na een seconde of 10 een hele harde knal
dacht zelf aan een vuurwerk maar of dat z'n lichtflits en een knal kan geven weet ik niet
Dat zal wel een lawinepijl of een andere zware pijl zijn geweest, die hebben een fel blitzlicht.
Maar ik heb niks gezien van dit allen, sowieso geen heldere vallende sterren, alleen maar 'kleintjes'
Tussen de 15 en 21 seconden zie je onderin het orgineel een paar mooi rode en witte rondjes wegschieten. Als je heel goed kijkt zie je die nu ook maar de kwaliteit komt niet helemaal zuiver door op youtube. Daarom kan je hier gratis het orgineel downloaden: http://download-ufo-4juli.tk/
Het was overigens mijn 1ste filmpje dat ik heb gemaakt, dat zie je dan ook wel aan de kwaliteit. In het begin van het filmpje zocht ik naar de juiste camera stand. En bij het eind dacht ik te snel dat het filmpje al vol was.
Hier staat het filmpje:
[edit]Uitgesloten zijn: Meteoren, Chinese, Thaise, Geluks en UFO ballonnen!! | Gewijzigd: 16 augustus 2009, 16:06 uur, door Strijder
Wel een enorme knal geweest hierzo. Onbekend wat het was.
Klonk als een vliegtuig die door de geluidsbarriere gaat.
Verder heb ik ook oranje bollen gezien maar dat waren wensbalonnen, maar nu ik alle verhalen lees begin ik een beetje te twijfelen.
Lijkt me gezond, iets in twijfel durven trekken.
Koop voor een paar euro een ballon en je weet in ieder geval hoe dat eruit ziet..
Anders blijft het toch maar hangen op wat gissen en speculeren en meningen..
Nog een door mij waargenomen onverklaarbare metalen bol in de lucht
Als iemand een betere verklaring dan ik heb, houdt ik me daar voor open.
En al die ufo's tja? Ik weet het niet ik kijk m'n hele leven al omhoog en zie best eens dingen die ik niet direct kan verklaren maar meestal is het toch weer een sateliet of ballon of zoiets dus??? zolang ik het niet met eigen ogen heb gezien??? En trouwens een Ufo is zo snel "gezien" ik heb weleens op 'n beachparty samen met een groep mensen zitten kijken naar een metale bol in de duinen die opeens begon te gloeien, naahhhh was echt zo vreemd, iedereen kijken en wijzen.....en wat was 't nou????? ja hoor een lantaarnpaal die aanging ('t was nog vroeg dus niet allemaal dronken mensen hoor )dus tja je ziet in dingen ook wel wat je wil zien!
O is er al beeldmateriaal hiervan opgedoken? Kan niks vinden?
Groetjes Patries | Gewijzigd: 16 augustus 2009, 21:19 uur, door patty27w
http://www.nieuwsblad.be/video/videoPlayer...=2&subcat=0
leuke beelden, ik wacht op een allsky camera beeld van afgelopen nacht, maar de eigenaar van de camera is op vakantie, even wachten dus
alleen de flauwekul eromheen dat er zo'n dingetje gezien is vind ik altijd belachelijk.