Het hoort zelfs zo bij de vakantie dat eenmaal in Nederland teruggekeerd, je het geluid opeens mist.
MAAR!!!! Tot mijn grote verbazing!!! Hoor ik sinds dit jaar opeens overal krekels in en rond mijn stadsje! Ik ben er heilig van overtuigd dat dat vorig jaar absoluut niet zo was! Ik had het er met mijn vriendin over, die zei dat het de jaren ervoor ook wel zo was maar een vriend van mij gaf me helemaal gelijk, die had het ook nog nooit gehoord hier...
Nou kan het zo zijn dat mensen in het zuiden van het land het allang gewend zijn, maar ik vraag me toch af of de andere forummers ook krekels in hun omgeving kunnen horen en zo ja, hoelang al?
Er zijn 2 mogelijkheden: dit is een gevolg van de 'global warming' (jammer voor het vakantiegevoel) of er is laatst een vrachtwagen vol krekels gecrascht in mijn omgeving...
1) Ze hebben het dit jaar pas aangedurfd Fryslân in te gaan of
2) Ik ben 28 jaar immuun geweest voor Nederlandse krekelgeluiden.
3) of hogetonen doof geweest!
Maar ik denk dat het hetzelfde verhaal is als bij de wespen: droge, warme lente. Vandaar dat we ze dus meer horen als normaal.
1) Ze hebben het dit jaar pas aangedurfd Fryslân in te gaan of
2) Ik ben 28 jaar immuun geweest voor Nederlandse krekelgeluiden.
ik denk het laatste murphy..... ik hoor ze hier ook al altijd...
't is maar net waar je naar luisterd
Over dag midden in de nacht het maakt niet uit ik hoor ze gewoon. Niks zo lekker als in slapen bij en koele avond bries en een krekel concert op de achter grond. Jammer dat er nog geen toestemming is gegeven om kraaien af te schieten.
Ik ben regelmatig in Frankrijk geweest maar heb daar wel eens een krekel meegemaakt die wat mij betreft zijn krekeltje dicht had mogen houden. Skriee, skriee, skriee, dat ging maar door, werden er gek van.
Niks chill en relaxed op zijn Frans in slaap vallen. Maar ja, zoals het met alles is, als je je eraan ergert wordt de last alleen maar groter... Leuk joh; krekels!
Over dag midden in de nacht het maakt niet uit ik hoor ze gewoon. Niks zo lekker als in slapen bij en koele avond bries en een krekel concert op de achter grond. Jammer dat er nog geen toestemming is gegeven om kraaien af te schieten.
vergeet ook niet de duiven !!
deze is ook geschikt voor kraaien !!
Ruk.
Eén van de kenmerken die het 'vakantiegevoel' vormen is het geluid wat je opeens hoort als je in Frankrijk bij een parkeerplaats langs de Péage opeens hoort. In het dorre gras stikt het van de kleine springende beestjes die dat typische vakantiegeluid maken. Op de camping hoor je ze 's avonds bij het kampvuur en zelfs als je in je tentje kruipt om te gaan slapen kun je heerlijk wegdommelen bij HET vakantiegeluid: krekels.
Het hoort zelfs zo bij de vakantie dat eenmaal in Nederland teruggekeerd, je het geluid opeens mist.
Je hebt helemaal gelijk, want dit herken ik.
Ook ik vond dit altijd zo'n typerend geluid in de zuidelijke landen zoals Kroatië, Italië of Spanje. Het valt vooral op als je in deze landen bijv. langzaam rijdt en je doet je ramen open, dan valt het meteen op. Zeker tijdens het begin van de vakantie: ben je er al een tijdje, dan ben je eraan gewend...
Maar vooral op de camping ga je er mee slapen en je wordt er mee gewekt. Ook het geluid van bepaalde vogels die je ( op de camping dan ) alleen hoort als de schemering is ingevallen vind ik erg typerend.
Dat vogelgeluid heb ik hier nooit gehoord, en wat die krekels betreft, die hoor je hier alleen als het erg warm is, en dan alleen achter in het veld, en heel zeker niet zo luid als in de mediterrane landen.
Of het krekelgeluid hier nu echt toegenomen is durf ik niet te beamen. | Gewijzigd: 15 augustus 2009, 07:45 uur, door Rutte31
deze foto heb ik in zuid frankrijk genomen.