De foto's zijn via de onderstaande link te bekijken:
NUentoen.nl
Persoonlijk vind ik dat het woord windhoos verboden moet worden. Het klinkt te soft en zeker als hij veel schade achter laat. Maar de media speelt hierin ook een grote rol jammer genoeg. Als er net een funnel te zien is spreken ze daar al van een windhoos. Tevens (dat is mijn mening) moeten we hier in Nederland ook maar eens het weerbericht aan gaan passen en krachtigere termen gaan aannemen als het echt tot zeer zware onweersbuien aankomt.
maar die laatste foto op die site van nu.nl holy shit das een vette pic
http://beeldbank.nationaalarchief.nl/nl/af...oekveld/borculo
Ieder zijn mening, maar ik vind dat een windhoos niet soft is. Als we alle windhozen maar tornado's gaan noemen, vinden we dat op ten duur ook soft toch? In ons land richten de 'tornado's' nu eenmaal zelden significante schade aan zoals we dat in de Verenigde Staten zien. Na de windhozen in Chaam en Tricht is de voorspelling 'kans op windhozen' niet meer voorgekomen in de verwachting van het KNMI. (Windhozen niet te verwarren met waterhozen).
Naar mijn mening zaai je behoorlijk wat paniek als je de voorspelling van 'tornado's' in de verwachting opneemt. Veel Nederlanders weten niet precies wat een tornado is, en verwarren dat veelvuldig met de term 'orkanen'.
Ik denk dat je beter de kans op 'zware windhozen' in de voorspelling kan opnemen dan 'tornado's'. Zo zaai je minder paniek indien er een potentie voor zware windhozen heerst.
Ik zou niet weten waarom de term windhoos soft is, en een tornado niet, want een windhoos is gewoon precies hetzelfde... Alleen dan een Nederlands begrip. Bovendien begrijpen de meeste mensen in ons land wel degelijk wat een windhoos is, aangezien dat ook wel eens (indien er zich een windhoos heeft voorgedaan) word verteld in de weerberichten. Ik denk als je de de term 'tornado' in de weerberichten gebruikt, dat de meeste mensen in ons land denken dat ze een kans maken dat hun dorp/stad met de grond gelijk word gemaakt, wat echter vrij zeldzaam is en dat is ook de reden waarom ik het niet echt met je eens ben Jan. Dit is absoluut niet bedoelt om je af te kraken of kritiek te leveren, maar puur een meningsverschil.
Ik vind wel dat het KNMI tijdens potentieel gevaarlijke situaties doppler beelden beschikbaar moeten stellen, en eventueel de mensen via de radio, of desnoods op TV op de hoogte moeten houden. In de Verenigde Staten doen ze dat ook. Indien er een venijnige supercell voor een potentieel gevaarlijke situatie zorgt, kan men via de lokale nieuws stations een weerman volgen, die uitlegt waar de tornado zich vermoedelijk zal bevinden, en ook de dorpen/steden aanwijst die een risico lopen. Dit alles met behulp van doppler beelden (waar het KNMI ook over beschikt).
Grtz,
Koos