Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

20 Nov 2024 23:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

20 Nov 2024 23:34:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:26:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA; Venango, PA.

20 Nov 2024 23:20:48
Actueel
1 / 4

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
4 augustus 2009, 23:36 uur | Bericht #45034
Meteorenregen in aantocht

In de nacht van woensdag 12 op donderdag 13 augustus aanstaande vindt het jaarlijkse maximum van de bekende meteorenzwerm Perseïden plaats. Hoewel de omstandigheden vanwege storend maanlicht minder gunstig zullen zijn dan vorig jaar het geval was, zijn er tussen zonsondergang en zonsopkomst ongeveer dertig vallende sterren per uur te aanschouwen. Tussen elf uur ’s avonds en vijf uur in de ochtend zal de hemel donker genoeg zijn en ook dit keer geldt: hoe minder de lichtvervuiling, hoe meer meteoren je voorbij zult zien trekken.

Een vallende ster verschijnt als een klein stofdeeltje met hoge snelheid in botsing komt met de dampkring en verbrandt. Het spoor van licht dat hier bij ontstaat is vanaf het aardoppervlak zichtbaar. Iedere nacht zijn er vanaf een donkere locatie talloze meteoren zichtbaar, maar wanneer er een meteorenregen in aantocht is dit aantal vele malen groter en kunnen er zelfs vanuit de stedelijke gebieden enkele tientallen meteoren gezien worden. Onze planeet trekt dezer dagen door het stofspoor van een komeet, in dit geval van de in 1862 ontdekte komeet 109P/Swift-Tuttle. Omdat de vallende sterren uit het sterrenbeeld Perseus lijken te komen wordt de zwerm ook wel Perseïden genoemd.

Om meteoren te zien is geen telescoop of verrekijker vereist. Wel moet de hemel uiteraard (grotendeels) helder zijn. Mocht de verschijning van de zwerm in het water vallen, dan krijgen we in november van dit jaar wellicht een tweede kans. Volgens onderzoekers is het namelijk goed mogelijk dat we in die maand getrakteerd worden op een spectaculaire meteorenregen, waarbij mogelijk vijfhonderd meteoren per uur te zien zullen zijn. Laten we duimen.

©Astroversum
5 augustus 2009, 11:46 uur | Bericht #45068
POSSIBLE PERSEID OUTBURST:

This year's Perseid meteor shower could be even better than usual. "A filament of comet dust has drifted across Earth's path and when Earth passes through it, sometime between 0800 and 0900 UT (1 - 2 am PDT) on August 12th, the Perseid meteor rate could surge to twice its normal value," says Bill Cooke of NASA's Meteoroid Environment Office. The following profile is based on the debris stream models of veteran forecasters Jeremie Vaubaillon and Mikhail Maslov:

The filament was shed by Perseid parent comet Swift-Tuttle in the year 1610, and this is one of Earth's first encounters with it. "In addition," notes Cooke, "the main Perseid debris stream, which we run into every year, may be denser than normal due to a gravitational enhancement by Saturn. The total combination of these effects could result in as many as 200 meteors per hour (ZHR)."

Bright moonlight will overwhelm the outburst's fainter Perseids, but even a fraction of 200 is a good show. Science@NASA's "The Perseids are Coming" offers observing tips and sky maps.

spaceweather.com
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
Waarom deze advertentie?
5 augustus 2009, 11:48 uur | Bericht #45069
Is altijd zo mooi om te zien, áls ik ga kijken, dan zeker niet in de stad
ruk
Lid
5 augustus 2009, 18:00 uur | Bericht #45099
tuinstoel staat al klaar ,bier ligt koud ,straatverlichting alvast uitgetrapt...nu nog alleen een heldere hemel!

Ruk.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
reymar
Lid
5 augustus 2009, 18:15 uur | Bericht #45100
aha is het alweer zover, maar hopen op onbewolkte nachten.
zijn er al weers voorspellingen voor deze dagen?
5 augustus 2009, 19:07 uur | Bericht #45106
Mooi om er aan te herinneren er worden 80 tot 100 meteoren voorspeld op door Gover Schilling met een sluitertijd van hoogstens 60 seconden hoop ik ook in de ochtend iets te pakken te krijgen op het noord-oosten
anirnith
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 augustus 2009, 11:13 uur | Bericht #45180
hoop dat het een beetje helder is... vorig jaar lag ik nog op m'n trampoline met een hapje, drankje en deken maar helaas door bewolking nog niet veel gezien...
dit jaar word het een stuk ongemakkelijker in een tuinstoel... als het maar helder is... | Gewijzigd: 6 augustus 2009, 11:14 uur, door anirnith
Harmos
Lid
6 augustus 2009, 11:55 uur | Bericht #45187
Citaat van ruk, woensdag 5 augustus 2009, 18:00 uur tuinstoel staat al klaar ,bier ligt koud ,straatverlichting alvast uitgetrapt...nu nog alleen een heldere hemel!

Ruk.

Trap de maan uit... o!

Nou ik ben zeker benieuwd of er wat gaat komen, hopelijk vergeet ik het niet, want in de vakantie ben ik altijd een beetje een warbol Gaat er nog iemand specifiek foto's maken?
Whatever weather you may encounter, enjoy.
6 augustus 2009, 21:38 uur | Bericht #45278
jup ik zal pics probere te maken., nu al zelfs.

METEOR UPDATE:

Perseid meteors are now hitting Earth's upper atmosphere with a speed of 58 to 60 km/s, about 130,000 mph. That's the result of triangulation by a dual-station meteor monitoring system operated by NASA's Meteoroid Environment Office. Last night the system detected five fireballs that provided the data for this speed estimate.
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
10 augustus 2009, 17:50 uur | Bericht #45831
Heb ze ook wel eens bij toeval op een ander tijdstip van het jaar gezien.
Net toen ik keek ging er eentje. Beetje geluk.
Hopelijk zet het weer mee woensdag. Eerst naar het voetbal toe! Nederland - Engeland
boeskool
Lid
10 augustus 2009, 18:31 uur | Bericht #45836
Paraplu uit de kast
Bloem
Lid
10 augustus 2009, 19:25 uur | Bericht #45838
Ik heb eergisteren al eentje gezien!!!
Waait de bloem in mei door het veld, rijke oogst wordt dan voorspeld
10 augustus 2009, 20:27 uur | Bericht #45840
Het zal komende dagen wel te bewolkt zijn..
supercel
Lid
11 augustus 2009, 00:41 uur | Bericht #45888
ik was in kroatie dit jaar op vakantie, daar heb je niet zoveel last van lichtvervuiling als je daar gewoon omhoog kijkt zie je binnen 5 min sowieso 1 meteroriet. ook als je goed omhoog kijkt zie je eigenlijk bijna altijd wel een sataliet en heb daar meerder keren het iss stadion gezien de melk weg is er ook goed zichtbaar. ook zag ik een meteroriet de halfe hemel overscheerde, die duurde ruim 3 sec en ging echt supersnel:P zag er vet mooi uit. ze zijn trouwens het helejaar te zien aleen tijdens een meteorieten regen zijn het er veel meer dus meer kans dat je ze ziet. ook omdat je er rond deze tijd op gaat letten. ik dacht uit mijn hoofd dat er van 1 tot 6 januari ook een regen is maar dan is het wat koud om naar buiten te kijken:P maar weet niet meer zeker. | Gewijzigd: 11 augustus 2009, 00:51 uur, door supercel
12 augustus 2009, 10:51 uur | Bericht #46033
Nu hopen dat het een beetje helder is vanacht, dan ga ik zeker even kijken
Robert70
Lid
12 augustus 2009, 11:24 uur | Bericht #46038
Weerbericht geldig tot morgen middernacht.
(...) Ook vanavond en vannacht is er veel bewolking en valt er in de zuidelijke helft van het land buiige regen.
In het noorden kan nog een enkele bui vallen, maar klaart het in de loop van de nacht op. Het wordt minimaal 15 graden.

Bron: buienradar.nl

Groet,
Robert.
Harmos
Lid
12 augustus 2009, 11:38 uur | Bericht #46040
Nou ik heb gisteravond al een aantal vallende sterren gezien met een prachtige staart!

Alleen zag ik af en toe een heel erg oplichtende ster, en dan verdween hij weer voor een minuut om daarna weer heel erg op te lichten... Iemand weet wat dat precies is? Een stervende ster misschien?
Whatever weather you may encounter, enjoy.
12 augustus 2009, 11:55 uur | Bericht #46043
Citaat van Harmos, woensdag 12 augustus 2009, 10:38 uur Nou ik heb gisteravond al een aantal vallende sterren gezien met een prachtige staart!

Alleen zag ik af en toe een heel erg oplichtende ster, en dan verdween hij weer voor een minuut om daarna weer heel erg op te lichten... Iemand weet wat dat precies is? Een stervende ster misschien?

Als het bewoog zou ik zeggen dat het gewoon een satteliet was..
En anders weet ik het niet.. Misschien een ster die eerst wel werd belicht en daarna niet?
Ik ben echt niet goed in sterren..
12 augustus 2009, 12:42 uur | Bericht #46050
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 12 augustus 2009, 9:30 uur Meteorenregen onzichtbaar door bewolking

Wie de meteorenregen Perseïden goed wil zien, zal naar Schotland moeten. *knip knip*

Hmm schotland? nee dan wacht ik wel op de volgende meteorieten regen
12 augustus 2009, 17:50 uur | Bericht #46091
Citaat van Harmos, woensdag 12 augustus 2009, 9:38 uur Nou ik heb gisteravond al een aantal vallende sterren gezien met een prachtige staart!

Duidelijk een sattaliet die draaien rond waardoor ze de ene keer veel licht onze kant op weerkaatsen en een andere keer niet. daarom Lichten ze soms even vel op, en doven na een paar sec weer uit.

Gister nacht nog even buiten gezeten, heb er 6 geteld, kleine allemaal geen grote. Vannacht wordt et helaas dus niets, jammer!
Terug naar boven
1 2 3
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 616 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 616, lezen 6 mensen het topic "Winter 2009 discussietopic".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden