In de nacht van woensdag 12 op donderdag 13 augustus aanstaande vindt het jaarlijkse maximum van de bekende meteorenzwerm Perseïden plaats. Hoewel de omstandigheden vanwege storend maanlicht minder gunstig zullen zijn dan vorig jaar het geval was, zijn er tussen zonsondergang en zonsopkomst ongeveer dertig vallende sterren per uur te aanschouwen. Tussen elf uur ’s avonds en vijf uur in de ochtend zal de hemel donker genoeg zijn en ook dit keer geldt: hoe minder de lichtvervuiling, hoe meer meteoren je voorbij zult zien trekken.
Een vallende ster verschijnt als een klein stofdeeltje met hoge snelheid in botsing komt met de dampkring en verbrandt. Het spoor van licht dat hier bij ontstaat is vanaf het aardoppervlak zichtbaar. Iedere nacht zijn er vanaf een donkere locatie talloze meteoren zichtbaar, maar wanneer er een meteorenregen in aantocht is dit aantal vele malen groter en kunnen er zelfs vanuit de stedelijke gebieden enkele tientallen meteoren gezien worden. Onze planeet trekt dezer dagen door het stofspoor van een komeet, in dit geval van de in 1862 ontdekte komeet 109P/Swift-Tuttle. Omdat de vallende sterren uit het sterrenbeeld Perseus lijken te komen wordt de zwerm ook wel Perseïden genoemd.
Om meteoren te zien is geen telescoop of verrekijker vereist. Wel moet de hemel uiteraard (grotendeels) helder zijn. Mocht de verschijning van de zwerm in het water vallen, dan krijgen we in november van dit jaar wellicht een tweede kans. Volgens onderzoekers is het namelijk goed mogelijk dat we in die maand getrakteerd worden op een spectaculaire meteorenregen, waarbij mogelijk vijfhonderd meteoren per uur te zien zullen zijn. Laten we duimen.
©Astroversum
This year's Perseid meteor shower could be even better than usual. "A filament of comet dust has drifted across Earth's path and when Earth passes through it, sometime between 0800 and 0900 UT (1 - 2 am PDT) on August 12th, the Perseid meteor rate could surge to twice its normal value," says Bill Cooke of NASA's Meteoroid Environment Office. The following profile is based on the debris stream models of veteran forecasters Jeremie Vaubaillon and Mikhail Maslov:
The filament was shed by Perseid parent comet Swift-Tuttle in the year 1610, and this is one of Earth's first encounters with it. "In addition," notes Cooke, "the main Perseid debris stream, which we run into every year, may be denser than normal due to a gravitational enhancement by Saturn. The total combination of these effects could result in as many as 200 meteors per hour (ZHR)."
Bright moonlight will overwhelm the outburst's fainter Perseids, but even a fraction of 200 is a good show. Science@NASA's "The Perseids are Coming" offers observing tips and sky maps.
spaceweather.com
dit jaar word het een stuk ongemakkelijker in een tuinstoel... als het maar helder is... | Gewijzigd: 6 augustus 2009, 11:14 uur, door anirnith
Ruk.
Trap de maan uit... o!
Nou ik ben zeker benieuwd of er wat gaat komen, hopelijk vergeet ik het niet, want in de vakantie ben ik altijd een beetje een warbol Gaat er nog iemand specifiek foto's maken?
METEOR UPDATE:
Perseid meteors are now hitting Earth's upper atmosphere with a speed of 58 to 60 km/s, about 130,000 mph. That's the result of triangulation by a dual-station meteor monitoring system operated by NASA's Meteoroid Environment Office. Last night the system detected five fireballs that provided the data for this speed estimate.
(...) Ook vanavond en vannacht is er veel bewolking en valt er in de zuidelijke helft van het land buiige regen.
In het noorden kan nog een enkele bui vallen, maar klaart het in de loop van de nacht op. Het wordt minimaal 15 graden.
Bron: buienradar.nl
Groet,
Robert.
Alleen zag ik af en toe een heel erg oplichtende ster, en dan verdween hij weer voor een minuut om daarna weer heel erg op te lichten... Iemand weet wat dat precies is? Een stervende ster misschien?
Alleen zag ik af en toe een heel erg oplichtende ster, en dan verdween hij weer voor een minuut om daarna weer heel erg op te lichten... Iemand weet wat dat precies is? Een stervende ster misschien?
Als het bewoog zou ik zeggen dat het gewoon een satteliet was..
En anders weet ik het niet.. Misschien een ster die eerst wel werd belicht en daarna niet?
Ik ben echt niet goed in sterren..
Wie de meteorenregen Perseïden goed wil zien, zal naar Schotland moeten. *knip knip*
Hmm schotland? nee dan wacht ik wel op de volgende meteorieten regen
Duidelijk een sattaliet die draaien rond waardoor ze de ene keer veel licht onze kant op weerkaatsen en een andere keer niet. daarom Lichten ze soms even vel op, en doven na een paar sec weer uit.
Gister nacht nog even buiten gezeten, heb er 6 geteld, kleine allemaal geen grote. Vannacht wordt et helaas dus niets, jammer!