Het springt wel eens over...dan 1 minuut eerder onder en dan 2 minuten (geld ook voor opkomst) en dat gaat dan per dag. Iemand die dit kan uitleggen dat verschil per dag? Hele lastige vraag denk ...;) - bijgaande een tabel toegevoegd...
| Gewijzigd: 4 augustus 2009, 23:23 uur, door wetboy
Heeft uiteindelijk de maken met de schommeling van de aarde om haar as.
elke dag het zelfde verschil zou betekenen dat de aarde aan het tollen geslagen is of - erger- er bij de wisseling een grote schok optreedt.
Dus bij langste dag en de korste dag is het verschil minimaal, daar tussen in is het verschil maximaal.
je kan ook een navigatie almanak kopen of downloaden en eea relateren aan de elevatie van de zon, kan je ook je positie uitrekenen als je weet wanneer het 12 uur wintertijd is ... weet je ook waarom de
en nu de volgende vraag, waarom gaat rond de evenaar de zon altijd zo vroeg onder, in de carrabean kan je na het zeilen niet lekker een avondje in het licht op een terras zitten. Als je het bovenstaande begrepen hebt weet je waarom (tip, waarom gaat in het poolgebied de zon soms niet onder?) | Gewijzigd: 6 augustus 2009, 02:33 uur, door franssie
Ik denk dat je het slingeruurwerk verwart met het onrust-uurwerk franssie; ik heb al m'n jaren op zee nooit een slingeruurwerk gezien (bedenk 's hoe de slinger zich moet gedragen als z'n beweging parallel is aan de slingerbeweging van het schip...), wel een kistje met cardanisch opgehangen chronometer die aan het begin van elke wacht moest worden opgewonden door de derde... Maar om dat meegemaakt te hebben moet je "op jaren" zijn! G. | Gewijzigd: 5 augustus 2009, 18:56 uur, door talkyr86
Chronometer inderdaad van John Harrison, excuus. Maar die prijsvraag heb jij ook niet meegemaakt hoop ik (1773)
Voor wie meer wil weten een verdomd uitvoerig en zeer leesbaar werkstuk van een scholier over navigatie: http://www.scholieren.com/werkstukken/7801 , paragraaf Nauwkeurige tijdmeting
En ja de tomtom in je auto is ook afhankelijk van tijdsmeting nogal zelfs. | Gewijzigd: 6 augustus 2009, 02:35 uur, door franssie