Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17
Actueel
1 / 4

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Stealth
Lid
2 augustus 2009, 21:08 uur | Bericht #44692
Hallo allemaal,
Op internet had ik wat gelezen over het hagelkanon. Vandaar dit topic, want ik geloof dus echt niet dat zo'n machine hagelvorming tegen kan gaan.

Bron: Wikipedia

Hagelkanon
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Een hagelkanon is een apparaat waarmee geprobeerd wordt hagelvorming in buien tegen te gaan. Verschillende werkingsmechanismen doen de ronde. Door met tussenpozen van enkele seconden schokgolven van geluid de wolken in te sturen zou ofwel de groei van de hagelstenen worden verstoord, ofwel de opbouw van de hagelwolk. Ze worden vooral ingezet door fruittelers en wijnbouwers, onder meer in België, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje.

Het hagelkanon is al rond 1896 ontwikkeld door de Oostenrijker Stiger. De effectiviteit van het hagelkanon is echter niet bewezen en er zijn redenen om aan te nemen dat het kanon ook niet kán werken. Zo wordt bij bliksem, die vaak hagel vergezelt, veel sterkere schokgolven uitgezonden, terwijl dat geen effect lijkt te hebben op de grootte van hagel. Wetenschappelijke studies die de werkzaamheid van het hagelkanon aantonen ontbreken dan ook.

In Nederland

Hagelkanonnen produceren hetzelfde geluid als een (doffe) donderslag, maar met een gelijke regelmaat. Gemeenten in Nederland zijn terughoudend met het verstrekken van vergunningen voor hagelkanonnen. In Zeeland zijn er sinds 2004 enkele, maar wel een groeiend aantal, aangeschaft door fruittelers. De Nederlandse Fruittelers Organisatie wil er onderzoeken of deze apparaten werken. Volgens de Raad van State (5 maart 2008) is door een nieuw besluit van het ministerie van VROM sinds begin 2008 geen vergunning meer nodig voor hagelkanonnen.

...

Nog een filmpje over het hagelkanon: http://mediaplayer.rtvutrecht.nl/stream/87b11921.wmv

Wat denken jullie van het hagelkanon? Denken jullie dat het echt werkt? Waarom wel/niet?

Zelf denk ik dat het niet werkt, o.a. door de benoemde argumenten van Wikipedia.
Hoe kan zo'n klein machinetje een reusachtige wolk met een 10+ kilometer tophoogte beïnvloeden? | Gewijzigd: 2 augustus 2009, 21:36 uur, door Stealth
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 4
2 augustus 2009, 21:16 uur | Bericht #44694
geloof er ook niks van
Waarom deze advertentie?
2 augustus 2009, 21:17 uur | Bericht #44695
Het weer moet je niet gaan beinvloeden hoe erg het soms ook voor de meeste mensen is.
Sietse
Lid
2 augustus 2009, 21:20 uur | Bericht #44697
Geloof het wel, maar geloof niet dat het werkt. Als je hagel van 4-5cm hebt ga je dat echt niet tegen met wat schokgolfjes. En idd: Don't mess with mother nature.
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
2 augustus 2009, 21:27 uur | Bericht #44699
Ik denk dat het niet werkt. Als je met zo'n hagelkanon schokgolven kan creëren waardoor je (feitelijk) de hagelgrootte kan laten afnemen kun je volgens mij net zo goed lawinepijlen de lucht in schieten? En als je het zo bekijkt zouden de schokgolven van bliksems ook de hagelgrootte kunnen afnemen.
ruk
Lid
2 augustus 2009, 22:07 uur | Bericht #44707
dat ze al jaren er mee bezig zijn geloof ik wel . of het enig effect heeft heb ik m'n twijfels over, dan zou je elke potientonele bui moeten gaan beschieten omdat niet elke bui hagel bevat !!

ze zouden meer kunnen doen aan voorkomen van vorstschade [doen ze al dmv water-nevelen].

laten we alsjeblieft niet de chinezen achterna gaan met hun doorgedraaide weersbeinvloed ideen !!!

Ruk.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
2 augustus 2009, 22:08 uur | Bericht #44708
In mijn buurt zijn er wel zeker 3 van zulke kanonnen. Of het werkt? Ja en nee. Bij een gewoon onweertje durf ik te beweren dat het werkt. Maar bij een supercel zoals op 21 juli, neen.
En het bewijs is er dat het niet werkt, op tv zag ik een verslag over grote hagelstenen in Limburg. De man op de tv was er gerust in omdat er bij hem in de buurt zo'n kanon was. Maar helaas, het mocht niet baten, er waren hagelstenen van 5 cm gevallen.

Dat sommige gemeenten terug houdend zijn ivm het afleveren van vergunningen kan ik best begrijpen. Die dingen maken een oorverdovend geluid. Precies of je zit in een bombardement.
zafira147
Lid
3 augustus 2009, 00:57 uur | Bericht #44745
bij mij in de buurt sta ook zo'n kanon en als er onweer komt zet die landbouwer dit op helpt soms met kleine buien ,
maar met sommige onweers buien lukt het hem niet haha al goed dat het meestal mislukt anders hadden we nooit nog onweer
Jaco
Lid
3 augustus 2009, 01:54 uur | Bericht #44746
Nou hier in Krabbenijke staat een hagelkanon, en ik moet zeggen zolang dat ding er nu staat, heeft het hier wel eens gehageld, bij onweersbuien , maar nooit grotere stenen dan 4 mm.
Terwijl ze in hoogerheide, 15 km verderop hagelstenen hadden tot 4-5 cm, en volgens de weerkaarten die hagelbui hier ookover zal komen.
Maar de steentjes bleven ter grote van 5 mm, en meer niet.
Ook neemt de onweersactiviteit vaak af als dat ding schiet.
En de onweersactiviteit neemt dan vaak weer toe , zodra het boven de Oosterschelde komt.
en ook hagel, want in Tholen hagelt het nogal eens , als de buien uit het zuiden of zuidwesten komen.
Als de buien uit het westen komen, dan ligt het eraan of het opkomend of afgaand water is.
Is het opkomend dan komen ze vaak pal over, maar ook zonder hagel, alleen buiten de dijken op de Oosterschelde hagelt dan wel.
Dan lijkt het net of de dijk de natuurlijke barriere is.
Maar is het afgaand dan draaien de buien meestal weg over Zeeuws-Vlaanderen, of via Tholen.
In het dorp Yerseke hagelt het ook nogal eens, en in Kruiningen regent het ook vaak harder en meer met oonweersbuien.
Maar dat ligt aan de stromingen in de Westerschelde.
En zo kan ik nog vele voorbeelden noemen , van buien die opkomen in Zeeland, zo ook met neerslag in de winter, bijvoorbeeld bij Sneeuw.
Dan kan het in Hansweert regenen en in Kruineingen sneeuwen.
Dan tij je aan de westkant van de Vlaketunnel en dan regent het, en aan de oostkant van de Vlaketunnel sneeuwt het,en dan is het maar een afstand van hooguit 500m
3 augustus 2009, 09:20 uur | Bericht #44761
@ Turbo,

Ik denk echter, en blijf erbij dat het niet werkt. Dat een bui, die ook recht over jou trekt verderop hagelstenen van 4 centimeters produceren, en bij jou slechts een 0,5 cm, zegt natuurlijk niets. De activiteit van zo'n bui wisselt immers enorm en een hagel kern is meestal niet zo groot. De hagel grootte wisselt ook per locatie, dit heeft alles te maken met de stijg- en daalbewegingen in een bui. Precies hetzelfde met bliksemactiviteit, is ook sterk wisselend.

Eigenlijk verkondig je nu dat je alle buien (incl sneeuw) kan beïnvloeden met deze kanonnen, en dat lijkt me sterk. Daarnaast, zoals ik al beschreef zou dan ook de bliksem de hagel kunnen laten afnemen d.m.v. zijn schokgolven die hij produceert, welke doorgaans ook nog eens krachtiger zijn als de schokgolven van een hagel kanon. Bovendien zijn rivieren/kanalen niet of nauwelijks van invloed op regen- en onweersbuien. Het lijkt me ook sterk dat een bui wel of niet overtrekt wanneer er wel/geen op- of afgaand water is, zoals je weet blijven regen- en onweersbuien een lokale bedoening, en het meeste onweer dat je meemaakt in je leven trekt langs.

@ Isabelle:
In mijn buurt zijn er wel zeker 3 van zulke kanonnen. Of het werkt? Ja en nee. Bij een gewoon onweertje durf ik te beweren dat het werkt. Maar bij een supercel zoals op 21 juli, neen.

Hoe weet je dan dat zo'n bui uberhaupt hagel produceerde, en hoe weet je dat het de hagel grootte terug bracht?

@ Ruk:
dat ze al jaren er mee bezig zijn geloof ik wel . of het enig effect heeft heb ik m'n twijfels over, dan zou je elke potientonele bui moeten gaan beschieten omdat niet elke bui hagel bevat !!

Precies, helemaal mee eens.. daarnaast is er nog nooit bewezen dat het überhaupt werkt.

laten we alsjeblieft niet de chinezen achterna gaan met hun doorgedraaide weersbeinvloed ideen !!!

Nee, dat is zeker waar. Er zijn echter ook enkele positieve dingen, zo hebben de chinezen de luchtvervuiling significant kunnen terugdringen. Maar ik vind inderdaad ook dat je het weer niet mag beïnvloeden.

Zie dit a.u.b. niet als kritiek beste mensen, dit is slechts mijn zegje van de hagel kanonnen

Koos | Gewijzigd: 3 augustus 2009, 09:35 uur, door Onweergek (ZH)
3 augustus 2009, 10:42 uur | Bericht #44765
Ik weet dat het niet werkt omdat ze op 21 juli dus wel heel veel hagelschade hadden ondanks het kanon
talkyr86
Lid
3 augustus 2009, 19:31 uur | Bericht #44845
Er is hier eerder een topic over geopend. Misschien heeft iedereen er nog wat aan
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=11986
Antares
Lid
19 augustus 2009, 23:26 uur | Bericht #47281
Dat is echt gek als je de regen verstoord. Volgend jaar willen ze in China een weerkannon in de lucht schieten zodat een volledige wolk uit elkaar wordt getrokken zodat het zonnig wordt..

- Ow sorry had niet op de datum gelet.. | Gewijzigd: 19 augustus 2009, 23:26 uur, door Antares
Vers in 't geheugen:
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
23 augustus 2009, 20:33 uur | Bericht #49039
Volgens mij werkt het anders

Is het niet zo dat ze een een of ander stofje (jodiumoxide of zoiets... iets met jodium in iedergeval) de wolk in shieten, zodat er meer condensatie kernen in komen en daardoor sneller uitregend en de hagel minder kans krijgt te ontstaan? Het condenseren onttrekt ook warmte wat ook de energie in de wolk verminderd waardoor de vertikale stromngen minder worden en er op die manier ook minder grote hagel (of helemaal geen hagel) kan ontstaan.

Dus niet door de schokgolven maar door granaten met een een of ander goedje er in..Volgens mij hebben ze op die manier wel eens regenwolken geproduceerd, maar dan niet met kanonnen maar door met vliegtuigen er boven te vliegen en het goedje in de wolk te sproeien.

EDIT: Blijkbaar hebben we het hier over deze dingen, de EGGERS Hail Cannon.. Nogal een imposant apparaat.. inderdaad met schokgolven, en niet met granaten met iets er in..

http://www.hailcannon.com/index.html

Neemt niet weg dat ik mijn verhaal hierboven niet uit mijn duim zuig, ik heb het eerder ergens anders gelezen, kan iemand mijn verhaal bevestigen dan wel nuanceren? Misschien haal ik dingen door elkaar.

Lots | Gewijzigd: 23 augustus 2009, 20:46 uur, door lotsofjazz
24 augustus 2009, 11:11 uur | Bericht #49171
Jodiumdioxide is de juiste benaming geloof ik. Het is inderdaad een goedje wat kan zorgen dat kleine regenwolken sneller kunnen uitregenen. Bij buien is dit echter niet mogelijk door de extreme hoeveelheid vocht die aanwezig is. Bij de Olympische spelen in Peking of Beijing... hoe het ook mag heten werd dit goedje ook toegepast, zodat regenwolken uit konden regen alvorens ze de spelen bereikte. We hebben het hier dus niet over buien.

Ik ben het met de hagel kanonnen nog steeds niet eens. Het lijkt me sterk dat die schokgolven het ontstaan van hagel weren. Een bliksem produceert veel krachtigere schokgolven, en die zouden dan eerder de hagel tegenwerken dan de kanonnen.

Als je het zo bekijkt, zou je misschien zelfs met zware vuurpijlen een bui kunnen beïnvloeden... Er is volgens mij amper bewezen dat de kanonnen werken. Bovendien is hagel lokaal, en dat de ene plek wel grote hagel krijgt, en de plek waar toevallig een hagel kanon minder grote hagel zegt eigenlijk niets.
thijmco
Lid
24 augustus 2009, 20:00 uur | Bericht #49253
doelloos......

Grtzzzz

SC
talkyr86
Lid
25 augustus 2009, 01:09 uur | Bericht #49333
Citaat van supercell, maandag 24 augustus 2009, 20:00 uur doelloos......
Als mensen het interessant vinden niet
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 275 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 275, lezen 7 mensen het topic "Winterdiscussie topic 2011/2012 deel 6".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden