Door het wisselvallige weer v.d afgelopen tijd is het voor de wilde zwijnen weer goed toeven bij ons (werk) op het gazon.
Door de regen zitten de wormen en insecten vlak onder de graszode en zijn zo een makkelijke prooi voor de wilde zwijnen,Helaas gaan de zwijnen niet zachtzinnig met het gazon om op zoek naar de wormen e.d | Gewijzigd: 31 juli 2009, 15:41 uur, door talkyr86
.....Jan
Er wordt gejaagd op de zwijnen, maar het probleem ,doet zich voor dat het hier in de bewoonde wereld is, en het te gevaarlijk is om te schieten.
Kanonschoten tja......en heel Epe in rep en roer
Kanonschoten tja......en heel Epe in rep en roer
Ja het is tenminste iets waar ze misschien van schrikken en ook door wegblijven. Ik zou het gewoon melden dat ze dat eens moeten proberen en de bewoners van tevoren inlichten natuurlijk
Maar ja het kan nog erger: dat die zwijnen je woonkamer in komen rennen!
Meer daarover in onderstaande link.
http://www.ad.nl/buitenland/article1982267...pageNavType=all
Waar verblijven die zwijnen overdag dan? Misschien opsporen en proberen te vangen ofzo? Zeg ook maar wat hoor haha
En zo als ik al verwachte zijn de wilde varkentjes vannacht weer op bezoek geweest.
En is de schade weer aanzienlijk groter geworden op het gazon.
Dit gaat in de papieren lopen.
gr. Jan
He Jan, zo te zien is er aan het beleid omtrent de wilde zwijnen nog steeds niet veel verandert. Als ik de berichtgeving via het WWW eens napluis, ontdek ik weer die typische berichten welke al sinds vele jaren hetzelfde beeld afgeven. Het (bijv.) z.g bijvoeren door de jagers en pachters dat tot meer zwijnen lijdt ( lees meer vlees voor het jachtseizoen zeg ik) en daarnaast de onophoudelijke negatieve berichtgeving rondom de schade die deze dieren steeds maar weer veroorzaken. Elk jaar verschijnt er wel weer ergens een foto van een omgeploegd plantsoen uit Epe of omstreken, en dat dit erg vervelend is wil ik helemaal niet ter discussie stellen. Door jou foto's hier op OO te plaatsen (ik heb trouwens wel mijn vraagtekens of 'het weer van vandaag' op OO wel het juiste forum is voor dit soort berichten, maar dat ter zijde) wordt het wilde zwijn eenmaal meer lekker negatief in het digitale nieuwslandschap geschoten wat ik tamelijk zinloos vind. De echte oplossing voor dit probleem ligt niet bij de zwijnen maar bij de mensen die zich de 'opdracht' toegeschoven hebben deze dieren te 'beheersen'. En dat het juist daar nog steeds hapert moge feitelijk duidelijk zijn.
Ik woon dan wel in Zwitserland, heb me 15 jaar geleden echter zeer ingezet tegen de plezierjacht op bijv. wilde zwijnen in het Meinweg gebied in midden Limburg. Daar was (en is nog steeds geloof ik) het probleem identiek, en steeds maar weer bleek dat de jagers zelf verantwoordelijke waren voor de ontstane problemen. Probleem nummer 1 bleef altijd maar weer het bijvoeren, zodat er in de jachtweken eind jaar genoeg vlees voor de kerst te schieten viel. En als het niet het bijvoeren was, dan was het wel een boer die schade meldde omdat s 'nachts 'toevallig' wilde zwijnen zijn maïsveld binnengeslopen waren. Dat uiteindelijk de korpschef van de lokale politie tevens voorzitter van de jagersvereniging was maakte het allemaal nog ranziger, enfin...een ieder kreeg zijn deel eind van het jaar! (de jager zijn fel begeerde afschiet vergunningen, de boer een stukje vlees etc etc etc) Maar goed, voordat dit nu weer een erg off topic ding gaat worden stop ik er maar mee. Ik vond deze artikelen nog op het web, en ik denk dat een groot deel van de inhoud nog steeds nu van toepassing is. Succes met jullie gazon!
marc
Artikel uit 2007
http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/article2026811.ece
Artikel uit 2003
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/ar...en_zwijnenplaag
Artikel uit 1994
http://www.trouw.nl/krantenarchief/1994/07..._op_Veluwe.html
Het is al jaren bekend dat in "goede" jaren er een overvloed aan voedsel is voor de zwijnen. Het gaat ze dan voor de wind en het aantal zwijnen stijgt enorm.
Dat heeft ook zijn nadeel want als de voedselvoorraad afneemt gaan de zwijnen op zoek naar voedsel in gebieden waar mensen leven en wonen. Ze lopen dan rustig door je tuintje heen of ploegen een heel plantsoen om.
Tijdens de zoektocht naar voedsel steken ze uiteraard nog een aantal keren de weg over met als gevolg veel aanrijdingen. Soms zelfs met dodelijk gevolg voor de autobestuurder.
De zwijnen zelf overleven een dergelijke aanrijding vaak ook niet.
Het probleem is niet zo zeer de jacht op zwijnen maar het aantal dat gewoonweg te hoog is.
Er is maar plaats voor een x-aantal zwijnen per vierkante kilometer. Daar zijn berekeningen op los gelaten en voor dit jaar moeten er ook weer vele honderden zwijnen worden afgeschoten.
Is dat zielig?
Ja en nee.
Want bij voedseltekort lijden de zwijnen ook, of misschien wel meer dan dat ze afgeschoten worden.
Zwijnen laten verhongeren is ook niet erg humaan, al zou je kunnen zeggen dat de natuur zichzelf reguleert.
Dat is ten dele maar zo. Want de zwijnen zullen toch proberen te overleven en trekken de woongebieden in.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit zo is. Vlak bij ons huis (Ermelo) lopen er regelmatig zwijnen.
Kortom, ik hoop dat milieu groeperingen ook eens nadenken waarom ze tegen de jacht zijn en wat de gevolgen zijn van het niet-afschieten. Op één of andere manier moet er toch een regulering van de zwijnenstand plaatsvinden.
Milieu activisten wonen vaak zelf in een flatje 3hoog en hebben geen idee wat er in de natuur gebeurt.
Ik zou zeggen kom eens kijken in een plaats die op de Veluwe ligt en aanschouw het met eigen ogen.
Volgens het onderstaande recente artikel (juli 2009) zou het gaan om een vermindering van ruim 3500 zwijnen!
Bron: Veluws Hert (.nl)
Veluwe - Provincie Gelderland vraagt per goedkeuringsbrief inzake het ingediende werkplan wild zwijn de faunabeheerders (jachthouders) net als vorig jaar een flinke inspanning te verrichten om de doelstand van 873 wilde zwijnen te bereiken.
De Provincie gaat er daarbij vanuit dat de jachthouders wederom alles in het werk stellen om het toegekende afschot van 3561 zwijnen tijdig en volhardend te realiseren met de aan hen ter beschikking staande middelen. Dit houdt in, dat in de maanden juli en augustus 60% van het afschot gerealiseerd dient te worden.
Voor de gebieden waar zich geen wilde zwijnen mogen vestigen de “nulstandgebieden†wordt om extra inzet gevraagd om vestiging van wilde zwijnen tegen te gaan en schade te voorkomen en te beperken, desnoods door inzet van extra beheerders per wildbeheereenheid.
Als aanvulling hierop vraagt de FBE Veluwe de jachthouders alle belemmeringen die een maximaal afschotresultaat, in de maanden juli en augustus in de weg staan te slechten. Dit geldt zowel voor de grondgebruikers/terreineigenaren, de jachthouders als ook de Wildbeheereenheden.
| Gewijzigd: 2 augustus 2009, 12:35 uur, door Han
Of het nu een openbaar plantsoen is of je eigen tuin maakt niet uit.
Zwijnen zijn bovendien gevaarlijk want als ze schrikken of gestoord worden kunnen ze zomaar je huisdier aanvallen en soms zelfs doden.
Een schrikdraadje spannen zal niet helpen daar gaan ze dwars doorheen.
Een klein hekwerk is ook geen belemmering voor ze.