Om het verhaal kort te houden, de daken zijn ongeloofelijk onscherp. De bliksems zijn ietsjes beter gelukt.
Het was een kort, maar erg fel onweer met vooral veel gevaarlijk onweer, erg veel Cg's en CC's.
Ik heb voor jullie de exif (instellingen) erbij gepakt, ik kon het F getal eigenlijk lager doen maarja..
1: F/11 32sec ISO100 22mm
2: F/11 77sec ISO100 22mm
3: F/11 44sec ISO100 18mm
Die laatste is gecropt.
De bliksem staat er scherp op en daar is het toch om te doen? of mis ik nou iets.
Ik fotografeer in dit soort situaties altijd op stand oneindig.
Bedankt voor het plaatsen van de EFIX is altijd leerzaam.
Jup die is scherp maar als je hem op Net niet helemaal oneindig scherpsteld zijn de daken scherp EN de bliksem! Je moet hem zeg maar scherpstellen op de daken die het verste van je af zijn.
Citaat van Kevin, donderdag 30 juli 2009, 10:14 uur Ik heb voor jullie de exif (instellingen) erbij gepakt, ik kon het F getal eigenlijk lager doen maarja..
1: F/11 32sec ISO100 22mm
2: F/11 77sec ISO100 22mm
3: F/11 44sec ISO100 18mm
Waarom het F-getal lager willen? Scherptediepte wordt dan kleiner en kans op overbelichting van het bliksemkanaal groter.
Waarom het F-getal lager willen? Scherptediepte wordt dan kleiner en kans op overbelichting van het bliksemkanaal groter.
Ik dacht altijd dat als de bliksem dichtbij zat (en dit zat zowat boven mijn hoofd) je het F getal richting de F8 kon zetten.
Ik moet zeggen dat dit een van de weinige foto's zijn die ik tot nu gezien heb waar de flits er idd haarscherp opstaat! Dus wat dat aangaat, als het hier nou 'Daken-Online' zou heten dan zou ik me pas echte zorgen maken . Ik vind ze zeer goed gelukt.
Dan heb je bij deze weer wat geleerd
Simpel (jip en janneke taal) uitgelegd:
Diafragma-getal kleiner = groter diafragma-opening
Groter diafragma = meer lichtinval
Meer lichtinval = grotere kans op overbelichting
Felheid/Lichtsterkte van het onweer speelt dus ook een rol, niet alleen de afstand.
Lichtsterk + dichtbij = klein diafragma-opening (=groot diafragma-getal! +- F12-18)
Lichtsterk + grotere afstand = F8-F11
Lichtsterk + veraf = F4-F8
Het kan voorkomen dat er een licht neerslagscherm tussenzit wat de lichtsterkte verlaagt. Dan pas je je diafragma hierop aan (meer open = kleiner getal).
Ik zet mijn diafragma meestal open tussen de f.3.5(voor cc bliksem veraf) tot f8 met nabije inslagen(nog niet kunnen proberen) Iso bij weerlicht op 100-200 en f3.5-5.6 geeft voor mijn gevoel de beste plaatjes. De sluiter staat bij mij meestal tussen de 20-30 sec(wegens stadslicht) BTW Doe ik dit altijd op standje BULB.
Scherpstellen blijft voor mij moeilijk midden in de nacht ik kijk gewoon naar de meest vergelegen lantarenpaal en probeer daar op scherp te stellen
Maar deze instelling verschillen per bui. De ene geeft alleen cc's de andere weer krachtige CG'S. Elke bui heb zo zijn eigen instelling nodig voor de beste plaatjes. Ik ben pas vorigjaar maart begonnen met bliksem foto’s maken(toen nog met powershot compact camera nu eos 400d) Al doende leer je welke instellingen goed zijn. Na 1 jaar bezig te zijn ben ik nog lerende hoe de beste foto's te krijgen.
| Gewijzigd: 2 augustus 2009, 20:42 uur, door Ricky93