Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4
Marga
Lid
28 juli 2009, 19:46 uur | Bericht #43496
Grote wespenplaag op komst

Dit jaar krijgt Nederland last van een wespenplaag van ongekende proporties. De piek van de plaag wordt over twee weken verwacht, verwachten biologen van de universiteit in Wageningen.

Droog voorjaar
Door het droge voorjaar hebben bijna alle wespeneitjes de zomer gehaald. Dat betekent dat het aantal wespen veel hoger zal komen te liggen dan in eerdere jaren. De plaag zal tot september aanhouden.

Vervelen
De echte overlast moet nog komen. Tot nu toe zijn de wespen te druk met het bouwen van nesten geweest. Nu die zijn voltooid, beginnen ze zich te vervelen. Ze hoeven niet - zoals bijen - op zoek te gaan naar nectar om honing te maken, maar zijn wel dol op zoetigheden, zoals cola, coctails en andere zoete versnaperingen die mensen graag op een terrasje drinken. In Breda is de plaag al vroeg begonnen: de gemeente kreeg dit jaar al 870 meldingen binnen van mensen die geteisterd werden door zwermen wespen.

© RTL Nieuws.nl
Every cloud has a silver lining
Marga
Lid
28 juli 2009, 19:47 uur | Bericht #43497
Nu al wespenplaag België

De Belgen worden nu al gek van de wespen. De plaatselijke brandweer heeft al duizenden aanvragen gekregen om nesten te vernietigen. Normaal begint de plaag rond half augustus. Volgens Het Laatste Nieuws zijn de wespen deze zomer ook agressiever dan anders.

De eerste hulp afdelingen van Belgische ziekenhuizen krijgen nu al veel meer mensen binnen met een wespensteek dan voorgaande jaren.

Bron: Spitsnieuws
Every cloud has a silver lining
Waarom deze advertentie?
mrijkhals
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 juli 2009, 22:32 uur | Bericht #43556
Marga,
Ik heb nog wat aanvullende Info gevonden. Aangezien ik zelf allergisch ben voor bijna alles wat vliegt en steekt weet ik wat het is. Graag wil ik hieronder even een aanvullende info zetten over WAT TE DOEN BIJ.

Wanneer steken wespen?

Wespen zijn vrij agressief en kunnen wanneer zij in het nauw komen tot steken overgaan. Omdat hun angels geen 'weerhaakjes' hebben kunnen zij herhaaldelijk steken. Dit gebeurt vooral in de zomermaanden wanneer de wespen uit het nest op zoek gaan naar zoetigheden.

Waar wordt het gif gemaakt?

Het wespengif wordt geproduceerd in twee spiraalvormige gifkliertjes die uitkomen in een 'gifzakje'. Aan dit gifzakje is de scherpe angel verbonden. De vlijmscherpe angel kan makkelijk de menselijke huid doorboren, waarna gif in het huidweefsel wordt gespoten.
Wespengif bevat veel verschillende werkzame stoffen. Het bevat ondermeer histamine, serotonine, wespenkinine, fosfolipase, hyaluronidase en antigen5. Het is aangetoond dat de opbouw van het hyaluronidase-molecuul specifiek is voor elke wespensoort.

Wat zijn de effecten van een wespensteek?

Plaatselijke toxische effecten:

door de steek ontstaat een scherpe, brandende pijn. Vrijwel direct ontstaat roodheid en zwelling van de huid die in de minuten na de steek verder toeneemt. Na enkele uren neemt de zwelling weer af en de afwijking verdwijnt volledig.

Uitgebreide toxische effecten:

Wanneer iemand door veel wespen tegelijk gestoken wordt ontstaat door de grote hoeveelheid gif een lage bloeddruk, ernstige hoofdpijn of zelfs shock. Als er sprake is van zeer veel wespensteken kan de wespenaanval fataal aflopen.

Allergische reactie:

Bij een allergische reactie is er naast de 'gewone' toxische reactie op het gif ook nog een door het afweersysteem opgewekte reactie op een of meer componenten van het gif. Hierbij is dus niet de hoeveelheid gif bepalend voor de verschijnselen (zoals bij de toxische reactie) maar het al dan niet aanwezig zijn van een overgevoeligheid voor een bestanddeel ervan. Eén steek kan dus al voldoende zijn voor ernstige ziekteverschijnselen.
De allergische reactie kan lokaal zijn: er is dan sprake van een veel groter gebied van roodheid en zwelling dan bij de toxische reactie alleen. Deze extra zwelling houdt ook langer aan dan anders. Bij een systemische (algehele) allergische reactie kunnen reacties optreden die varieren van galbulten over het gehele lichaam tot oedeem in de keelholte en zelfs een snelle pols, lage broeddruk en uiteindelijk een shocktoestand waarbij mensen kunnen overlijden.

Wat moet ik doen na een wespensteek?

• Koel de plek met natte doeken, een coolpack of een washandje met enkele
ijsblokjes erin.

• Krab of wrijf niet.

• Bij zeer heftige pijn kan eventueel een pijnstillende crème op de plek worden gesmeerd.

• Bij steken in de mond of keelholte: ga direct naar de huisarts!

• Bij uitgebreide huidreacties, snelle pols, algemene malaise of een
voorgeschiedenis van ernstige allergische reacties: ga direct naar de huisarts!

• Aan mensen die bekend zijn met ernstige allergische reacties op wespengif
kan door de arts een adrenaline bevattende spuitpen worden voorgeschreven.
Na een wespensteek kan het slachtoffer zichzelf met dit apparaatje adrenaline
toedienen, waardoor de allergische reactie (deels) wordt tegengehouden.
Deze behandeling geeft het slachtoffer meer tijd om vervolgens adequate
medische hulp te zoeken.

bron: www.huidinfo.nl

Advies:
In o.a. kampeerwinkels en drogisterijen zijn gif-uitzuig setjes te koop.
bijvoorbeeld deze: GIF UITZUIG SETJE hiermee kan je de meest voorkomende steken en beten van onder andere muggen, wespen en teken behandelen.
1 Gif-weg uitzuigpompje met 2 zuigmondjes
1 Tekenpincet
2 Gaaskompressen
4 Pleisterstrips
5 Kinderpleisters
1 Koelspray
1 Loep
8 Alcoholdoekjes
3 sachets Jojobamilk
1 Pincet
1 Eerste Hulpwijzer bij Steken en Beten

Ik heb hier geen aandelen in maar vind het in dit geval zeer nuttige info voor lezers en mensen die er allergisch voor zijn zoals ik.
Tevens kan ik tegen muggen Muggenmelk aanraden, gebruik het al jaren en je kan ertussenin gaan staan zonder geprikt te worden, geweldig spul!. Jammer dat het niet werkt tegen wespen. | Gewijzigd: 28 juli 2009, 22:42 uur, door mrijkhals
Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
28 juli 2009, 23:17 uur | Bericht #43565
Ja bij ons zijn er idd al heel veel wespen. Mijn buurman is twee weken terug nog aangevallen door die krengen. Hij was het gras aan het maaien en had niet gezien dat er een nest was. Gevolg een tiental steken, en ik heb hem nog nooit zo hard horen vloeken Gelukkig is hij niet allergisch.
Bij de andere buren hadden ze ook een nest achteraan in de tuin. Daar heeft de brandweer de nest komen verdelgen. Als je nog maar in de buurt van de nest kwam hadden ze je te pakken.
Mootje
Lid
28 juli 2009, 23:29 uur | Bericht #43572
Jakkes, heb al zo'n hekel aan die krengen! Ben al eens gestoken dus weet gelukkig wel dat ik niet allergisch ben. Evengoed blijft het zeker pijnlijk! Kan dus nog leuk worden komende weken. Agressieve rotdingen zijn het
mrijkhals
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 juli 2009, 09:15 uur | Bericht #43624
Electrische vliegenmeppers, je weet wel in de vorm van een tennisracket. Heb je voor 4euro en geloof het of niet ik had er meteen 4 meegenomen, in iedere kamer 1. Die gast die dat heeft uitgevonden moet de nobelprijs krijgen hahahaha. Ik zweer erbij!
Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
talkyr86
Lid
29 juli 2009, 09:29 uur | Bericht #43625
Ik heb er ook één liggen. Een echte Foetsie (http://www.elektrischevliegenmepper.nl/) Er zijn verschillende versies om uit te kiezen. Ik hoop dat Nederland verlost blijft van de wespenplaag, maar dat zal wel niet
Richardus
Lid
29 juli 2009, 10:27 uur | Bericht #43631
Ach, je moet niet spastisch om je heen gaan lopen slaan, en weglopen helpt ook al niet. Laat ze gewoon lekker meesnoepen, of zet een schaaltje druiven of suikerwater ergens in de tuin waar ze als gekken op afkomen. Zijn ze 'zoet'. Rustig blijven iig, word je ook niet gestoken. Ik ben enkel een keer gestoken toen ik als kind spastisch ging doen toen zo'n beest m'n pyjamahesje invloog...toen was 't wel auw natuurlijk. Verder op ontzettend wespengeplaagde plekken gekampeerd (boomgaarden met op de grond liggend overrijp fruit, afvalbelten...ik bedoel festivalcampings) en als je je koest houdt komt t wel goed. En die in huis terecht komen gewoon in een droog glas vangen en buiten vrijlaten. Zal de gehele wespensoort je dankbaar voor zijn. Goed wespenkarma weet je wel | Gewijzigd: 29 juli 2009, 10:28 uur, door Richardus
29 juli 2009, 10:35 uur | Bericht #43639
Ben het helemaal met je eens Richardus! Ik leg alle "afval" stukken fruit op een voederplank in de tuin. Het wemelt van de wespen op die stukken maar in huis en op terras is het merkbaar rustiger! Ik probeerde nog een leuke macrofoto te maken van een stuk watermeloen met tientallen wespen erop..... niet doen dus! Maar gelukkig niet gestoken.....
Verder heb ik goede ervaringen met after bite, een soort pen waarmee je de zwelling enigzins kunt minderen. Verkrijgbaar bij drogisterij. | Gewijzigd: 29 juli 2009, 10:55 uur, door talkyr86
29 juli 2009, 10:49 uur | Bericht #43644
kreun:( ik frankrijk hadden ze ook al een wespenplaag, denk je dat je er van af bent komt het hier:S
Robin B
Lid
29 juli 2009, 11:50 uur | Bericht #43657
Citaat van mrijkhals, woensdag 29 juli 2009, 9:15 uur Electrische vliegenmeppers, je weet wel in de vorm van een tennisracket. Heb je voor 4euro en geloof het of niet ik had er meteen 4 meegenomen, in iedere kamer 1. Die gast die dat heeft uitgevonden moet de nobelprijs krijgen hahahaha. Ik zweer erbij!

Ik ga er 1 halen, ik verbrand die rot beesten gewoon. ik haat wespen en andere steekbeesten.
Mootje
Lid
29 juli 2009, 12:00 uur | Bericht #43660
Met die electrische vliegenmeppers zou ik oppassen, of in ieder geval een hele goeie nemen. Vriend van me dacht ook even een wesp te killen met zo'n ding, en in plaats van het beest dood te electrocuteren heeft ie hem alleen maar nog veel agressiever gemaakt...
Kimmey
Lid
29 juli 2009, 12:05 uur | Bericht #43662
Ow lekker dan... wespenplaag.

Nou dat word weer gezellig in paniek rondrennen als er een wesp in de buurt komt want ben allergisch hehe
Nouja jeej voor elektrische vliegenmeppers dan, als je 3 keer met dat ding op zo'n wesp sla is bij wel dood
talkyr86
Lid
29 juli 2009, 12:06 uur | Bericht #43663
Citaat van lol, woensdag 29 juli 2009, 11:50 uur Ik ga er 1 halen, ik verbrand die rot beesten gewoon. ik haat wespen en andere steekbeesten.
Laat Marianne Thieme het niet lezen
Kimmey
Lid
29 juli 2009, 12:07 uur | Bericht #43664
Die moet niet zo zeuren..
29 juli 2009, 12:07 uur | Bericht #43665
Je kan die electrische vliegenmeppers ook ombouwen volgens mij. Dan geven ze een extra sterke schok. Op youtube staan wel wat filmpjes volgens mij | Gewijzigd: 29 juli 2009, 12:07 uur, door Chrisstorm
Bekijk mijn weblog: christopherserna.wordpress.com
Kimmey
Lid
29 juli 2009, 12:09 uur | Bericht #43667
LOL!!!!!
Brian
Lid
29 juli 2009, 13:38 uur | Bericht #43690
Citaat van Chrisstorm, woensdag 29 juli 2009, 11:07 uur Je kan die electrische vliegenmeppers ook ombouwen volgens mij. Dan geven ze een extra sterke schok. Op youtube staan wel wat filmpjes volgens mij

Ha laat ik dat vorig jaar gedaan hebben!
Gewoon een accu van een bestuurbare auto erop zetten, en het printplaatje van een nog andere elek vliegenmepper erop zetten zodat je er 2 heb anders brand die door, en je hebt bijna een echte taser
Bijen, hommels dat maakt me niets uit, die houd ik gewoon in men hand, maar wespen bah, dat zijn echte rot beesten in de laatste paar maanden
Check out the light show:)
Nic
Lid
29 juli 2009, 15:51 uur | Bericht #43705
Citaat van mrijkhals, woensdag 29 juli 2009, 8:15 uur Electrische vliegenmeppers, je weet wel in de vorm van een tennisracket. Heb je voor 4euro en geloof het of niet ik had er meteen 4 meegenomen, in iedere kamer 1. Die gast die dat heeft uitgevonden moet de nobelprijs krijgen hahahaha. Ik zweer erbij!

Die dingen zijn zeker goed!!
Laatst hadden wij een grote wesp in de keuken. Hij ging op het raam zitten, dus ik dat ding erop en roosteren maar
Buffalo
Lid
29 juli 2009, 15:57 uur | Bericht #43706
Citaat van Mootje, woensdag 29 juli 2009, 10:00 uur Met die electrische vliegenmeppers zou ik oppassen, of in ieder geval een hele goeie nemen. Vriend van me dacht ook even een wesp te killen met zo'n ding, en in plaats van het beest dood te electrocuteren heeft ie hem alleen maar nog veel agressiever gemaakt...

Je moet ook niet een klein tikje uitdelen. Je moet de vliegenmepper wel zo houden dat de wesp er onder zit, en nergens heen kan. En dan ff flink verbranden. Of ieder geval dat ie verdoofd is en dan nog even erop gaan staan. Kan me niet voorstellen dat die wesp dan nog leeft.
Terug naar boven
1 2 3 4
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 352 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 352, lezen 6 mensen het topic "Winter 2010 discussietopic deel 9".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden