In Amerika gaat al tientallen jaren dat een bliksem nooit twee keer op de zelfde plaats in slaat.
Regelmatig zie je op Youtube filmpjes die het tegendeel proberen te bewijzen.
Het lijkt wel een 1 of andere hype...
Wij hebben in een dorpje in de omgeving van Zoetermeer een Boerderij staan, die al 2 keer is afgebrand en in totaal 3 keer is getroffen door de bliksem, dit is echt uitzonderlijk en heeft waarschijnlijk te maken met een bepaalde soort grond.
Hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet...
Wat ik wel weet is dat je, je zelf moet afvragen hoeveel duizenden huizen er ooit getroffen zijn door bliksem...
Die uiteraard niet een 2e keer getroffen zijn!
Ik zou je maar niet al te druk maken, wat ik wel zou doen is met heel (echt heel) hevig onweer gewoon naar beneden gaan, in het algemeen is dat net iets veiliger als onder de nok van het dak.
De kans dat je getroffen wordt is 1 op "weet ik het wel niet hoeveel"-miljoen
Sterkte met je angst!
Keesjovic | Gewijzigd: 28 juli 2009, 09:16 uur, door talkyr86
Wat betreft je angsten, waar ben je nu eigenlijk bang voor? Voor het verschijnsel onweer of de kans dat je brand krijgt in je huis? Als je merkt dat je zoveel last krijgt van je angst dat "normaal" functioneren wordt beperkt probeer dan hulp te zoeken. Wat je hebt meegemaakt is niet niets maar je bent niet de enige (lees hier maar op het forum). In ieder geval veel sterkte en succes! | Gewijzigd: 10 oktober 2009, 05:54 uur, door gilles
Een voor-ontlading baant zich een weg naar de aarde en dit gaat d.m.v. velen vertakkingen. Zodra deze voor-ontlading nabij de aarde is gaan er vanaf velen objecten/wezens vang-ontladingen ontladingen omhoog richting de naar-de-aarde-gerichte voor-ontlading. Één of meerdere vang-ontladingen maken contact met de voor-ontlading en een stroomkring is geboren. Nu er contact is gemaakt wringen één of meerdere HOOFD-ONTLADING(EN) (die zien wij als bliksem) naar de wolk. Doordat deze stroom zo hoog is word de lucht razendsnel verhit en zet uit. Het uitzetten van deze lucht horen wij als donder/knal/gedreun. De zwaarte van de donder hangt af van de stroomsterkte. De stroomsterkte van zo'n hoofd-ontlading bepaald hoe heet de lucht word.
Dus afhankelijk van het aantal return strokes kunnen we bepalen hoe vaak de bliksem is ingeslagen.
Het is ook mogelijk dat een object (Dit kan dus alles zijn bv. boom/huis/toren) tijdens dezelfde, of een andere onweersbui nogmaals word getroffen.
De kans dat je huis dan nog een keer word getroffen is vrij klein, maar niet uitgesloten. Ik wil je absoluut niet bang maken, maar dat is gewoon een feit.
@ Keesjovic:
Dat een bliksem meerdere malen op een boerderij slaat kan gebeuren, maar daar heeft de grond niets mee te maken. Elke ontlading is spontaan en het kan gebeuren dat een bliksem toevallig meerdere malen inslaat op dezelfde plek. Maar die kans is zoals je weet klein, maar hier zie je weer dat die kans niet uit te sluiten is. | Gewijzigd: 10 oktober 2009, 21:09 uur, door Onweergek (ZH)