Vierhonderd jaar nadat Galileo Galilei als eerste een telescoopje op de hemel richtte, wordt op het Canarische eiland La Palma de grootste optische telescoop ter wereld feestelijk ingewijd. Deze Gran Telescopio Canarias (GTC) is het (iets) grotere tweelingbroertje van de beide Keck-telescopen op Hawaï. Hij heeft een 10,4 meter grote hoofdspiegel, opgebouwd uit 36 zeshoekige elementen. Het instrument is voor 90 procent eigendom van Spanje; drie Mexicaanse universiteiten en de universiteit van Florida nemen de overige 10 procent voor hun rekening. Dat de GTC vandaag onder toeziend oog van onder anderen de Spaanse koning Juan Carlos wordt ingewijd, betekent overigens niet dat hij nu ook voor het eerst wordt gebruikt. De eerste testwaarnemingen zijn namelijk al een jaar geleden gedaan. Maar toen was pas een derde van de spiegelsegmenten geplaatst.
Hier is nog een filmpje van de telescoop te zien: http://www.iac.es/gtcinauguracion/index.php?lang=en
foto:© Pablo Bonet
© Astronieuws
http://www.iac.es/divulgacion.php?id=535&a...g=en&op1=16 voor meer info (in het Engels) | Gewijzigd: 26 juli 2009, 14:10 uur, door ovkklar
astrologie is het verhaal van horoscopen enz , die flauwekul die in kranten staat.
astronomie is de ruimte/telescopen enz.
IYA 2009 ( International Year of Astronomy ) denk ik dat je bedoelt
Of gaat dat weer niet lukken?
Ik bedoel ze kunnen tot weet ik veel waar kijken, maar even ontkrachten dat we er wel of niet geweest zijn kan ineens weer niet......
Mijns inziens moet je met deze telescoop wel degelijk details op het maanoppervlak kunnen zien. | Gewijzigd: 26 juli 2009, 14:35 uur, door Romani
Of gaat dat weer niet lukken?
Ik bedoel ze kunnen tot weet ik veel waar kijken, maar even ontkrachten dat we er wel of niet geweest zijn kan ineens weer niet......
Mijns inziens moet je met deze telescoop wel degelijk details op het maanoppervlak kunnen zien.
misschien is deze post dan interessant om naar te kijken
Apollo landings plaats op de foto
Maar we worden overspoeld met foto's uit verre zonnestelsels, maak dan eens een paar mooi opnamen van de maan en de rommel die er is achtergebleven 40 jaar geleden... en niet die paar vage vegen die je nu terug vindt.
Bijv. Google Earth: ik zie mn tuinstel staan, ik zie mijn hond liggen, en kan de klinkers tellen in mijn tuin.....dus het moet mogelijk zijn | Gewijzigd: 26 juli 2009, 14:46 uur, door Romani