Al van in de namiddag was de onstabiliteit te snijden. Het was een rommeltje in de lucht. Iemand was duidelijk vergeten op te ruimen.
Er vlogen zelfs twee wolkjes die op lenticular geleken rond, al twijfel ik nog steeds of ze dat waren.
Ook onze bijbelse vriend Pontius Pileus was van de partij. Het ging de 'foute' kant op.
Tot eindelijk een onweer ten oosten voorbijtrok. Gepaard met dreigende lucht
Het beest barstte vanonder uit zijn voegen
De fractus die er aan hing leek wel met de hand aan te raken
Het onweer trok echter aan ons voorbij en kwispelend met zijn staartje ging het er vandoor.
Tot zover het eerste deel. Maar een nieuw beest kondigde zich aan
Het spelletje zoek de downdraft is hier makkelijk te winnen. Ze naderde snel en werd afgebakend door een boogvormige shelf
En die kwam dichter
En dichter...
En dichter, het leek wel een Alien spaceship.
Tot ze over ons hoofd heentrok
En toen volgde een korte zondvloed met wat hagel en veel wind.
En zo kwam een einde aan een geestige onweersdag in Ternat, maar in limburg bleek het heel wat minder geestig met supergrote hagel, hevige wind en stevig wat schade. De schone moeder natuur is onverbiddelijk en keihard.
Tot een volgende keer
Jeroen
Kan best zijn want Lier ligt 40 km ten Noord-Noordwesten van Ternat. Ik kan de buienradar van toen niet meer zien maar dat moet zowat jullie kant zijn opgetrokken.
Maar bij in Lier heeft het wat meer schade aangericht naar ik hoorde in de media (vrt):
"Lier, Duffel, Rumst en Koningshooikt kwamen een tijdje zonder stroom te zitten. In Lier vlogen een feesttent en een houten vloer weg. Een jongen van 12 liep lichte verwondingen op."
Jeroen
Hagel hebben we hier niet gehad maar wel een enorme storm. De hagel is in de volgende gemeente Berlaar gevallen.
Een dag om niet snel te vergeten.