16 december 2004 - Zware onweersbuien worden soms voorafgegaan door rolwolken. In de meteorologie wordt zulke bijzondere wolkenvormen ook wel arcus (boogwolk) of shelfcloud (boekenplankenwolk) genoemd. De angstaanjagende rolwolk ontstaat wanneer koudere lucht die met de onweersbui meekomt in aanraking komt met veel warmer lucht aan het aardoppervlak. In de lucht kan dan een wolkenrol onstaan die er zeer onheilspellend uitziet.
bron K.N.M.I.
Als ik het zo lees is er geen verschil tussen een rolwolk en een shelf?
16 december 2004 - Zware onweersbuien worden soms voorafgegaan door rolwolken. In de meteorologie wordt zulke bijzondere wolkenvormen ook wel arcus (boogwolk) of shelfcloud (boekenplankenwolk) genoemd. De angstaanjagende rolwolk ontstaat wanneer koudere lucht die met de onweersbui meekomt in aanraking komt met veel warmer lucht aan het aardoppervlak. In de lucht kan dan een wolkenrol onstaan die er zeer onheilspellend uitziet.
bron K.N.M.I.
Als ik het zo lees is er geen verschil tussen een rolwolk en een shelf?
Hallo Erik, er is wel zeker verschil tussen beiden. In Wikipedia staat volgende beschrijving: http://nl.wikipedia.org/wiki/Shelf_cloud
Een rolwolk rolt voor de bui uit en een shelfcloud zit aan de bui vast en bestaat uit verschillende lagen als je er tegen aan kijkt.
En soms heb je er een combi van dan wil hij los komen van de bui en zit het er dus tussen in en daarvan stond laatst ook een voorbeeld foto op weerwoord.be.
http://www.robinbusscher.nl
Want ik zie de buienwolk ergewoon achterzitten.
Dus het zit vast aan de wolk.
Het lijkt mij ook bij de wolkenformatie te horen, dan is het een shelf. Het filmpje is volgens mij niet duidelijk genoeg om uitsluitsel te geven. Maar als het genoemde het geval is, is het een shelf en niet een rolwolk
Ik zeg een shelf, een shelf kan alle contouren aan nemen. soms lijkt het allemaal rollende formaties, soms is het een grote muur. En soms ook als of het opelkaar is gestapeld, neem van mij aan, als het vast zit aan de wolk is het een shelfcloud!!!
shelfcloud en rollclouds behoren onder de wolken naam Arcus.