Heel veel sterkte man!
Op zo'n moment lijkt de drukte die we rond alles maken zo onbelangrijk.
Moge deze kleine steuntjes toch een beetje een hart onder de riem steken.
Jeroen
Een gebied van sterke neerslag, eventueel met onweer, zal in de loop van volgende nacht vanuit het zuidwesten over het westen en het centrum van het land trekken. De neerslaghoeveelheden zullen meestal tussen 15 en 40 l/m2 in 6h liggen.
Kans op intensieve regen
WeatherService
France, W Germany and the Benelux
The level 2 has been expanded to the northwest as models are now simulating a wave in the frontal boundary, which could travel across the Benelux. Additionally, more of southwestern France has been included.
The frontal zone is warm and humid and numerical models exhibit an area of surface based instability, supported by sounding observations. This instability should persist into the night hours. Kinematic parameters such as wind shear and SREH indicate that a high potential for rotating storms is present with shear in the lowest 3 km exceeding 25 m/s and SREH over 300 J/kg. In such an environment, supercells with a tornadic potential will easily develop out of isolated cells (very low LCLs, high SREH in the lowest km and shear 0-1 km close to 15 m/s point to the slight chance of significant tornadoes). The supercells will also have a threat of large hail again.
The wave low is expected to move northeastward across France during the afternoon. After storm initiation across southwestern and central France, rapid clustering is likely and an MCS will probably form, accompanied by damaging wind gusts and possibly tornadoes. The highest threat should exist between 18Z and 00Z, when the forcing will be the strongest (an effect of the short wave trough plus an approaching jet-streak).
als ik de kaarten van lighningwizard bekijk zie ik voor middernacht (woensdag op donderdag) in België vooral een stevige shear (significant tornado parameter gaat echt hoog?!) en goeie Storm-relative Helicity.
Ik ben maar een beginnende amateur (lees 'prutser') in het interpreteren van kaarten, vandaar de vraag aan de weermannen hier of de combinatie van deze kaarten stevig vuurwerk betekent à ls het tot onweer komt en wat die tornado parameter (waarden zijn wel niet duidelijk op kaart) precies betekent voor het uiteindelijke risico op tornado's? Het Belgische KMI lijkt het maar 'geeltjes' te bekijken overigens (niveau 1). Ik ben vooral onder de indruk van die shear en helicity.
Jeroen
We hebben de kaart voor vandaag wat bijgesteld en een HIGH RISK toegevoegd voor het zuidoosten van de regio. De parameters zoals STP etc slaan rood uit en de actualiteit noont daar al flinke opwarming. Een thermisch mesolow boven SW-FR zal in dit gebied voor een windkrimping zorgen en bijhorende stijgende SRH. De kans op MCS met zware dynamische cellen is reëel in het rode gebied. De andere streken krijgen de dynamische golfregen met minder kans op zware onweersbuien (al is een embedded onweer perfect mogelijk gezien de SI overal <2 wordt bij de golf). De linker uitgang over FR nadert intussen ook gevaarlijk dicht bij het voorop genoemde gebied wat tevens een rol kan spelen.
Donderkopsite
tilburg
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/