Omstreeks 20:45 Zwaar noodweer gehad boven Beek en Donk.
Het bliksemde zowat iedere seconde.
Op een gegeven moment bliksemde het vrijwel continu in de naderende wolk.
De lucht leek wel groen van kleur.
Het regende een beetje en op het volgende moment een waas van regen, harde wind en felle bliksem.
Hier in Beek en Donk zijn op diverse plaatsen de bliksem ingeslagen.
Talloze bomen omgewaait, takken en boom toppen van bomen gewaait.
Vele auto's en enkele woningen zijn beschadigd door omgewaaide bomen.
Door een blikseminslag bij een grieks restaurant is het dak afgebrand.
Volgens enkele ooggetuige zou het gaan om een tornado die over beek en donk is getrokken.
Het dorp is letterlijk bezaait met takken.
Daarnaast in omliggende dorpen veel wateroverlast in oa. gemert, lieshout, aarle-rixtel, maarheze, de mortel, eindhoven en veldhoven.
*plaatje*
zo is de wind richting, op jouw kaartje, maar het complex verplaatst zich westelijker , kijk nog maar is goed | Gewijzigd: 22 juli 2009, 09:19 uur, door talkyr86
zie t ook niet gebeuren.....buigt gewoon af..;)
Echt waardoor sterkte | Gewijzigd: 22 juli 2009, 07:05 uur, door Weatherman
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Rond 17.15 gisteravond ben ik eerder van kantoor vertrokken omdat de lucht verdacht donker begon te worden. Eenmaal thuis duurde het nog wel even voordat de boel losbarstte. Dit duurde van ik schat 18.30 tot 19.30. De buien trokken weg, maar al snel hoorde ik zwaar gerommel. Richting het westen zag ik niets waarop ik dus rond 20.00/ 20.30 buiten ben gaan kijken toen ik echt donkere wolken waarnam. Deze kwamen meer uit het zuiden dan uit het westen.
Toen die bom barstte ging de hel pas echt los. Gigantisch veel neerslag, met hagelstenen zo groot als een 50 eurocent muntje. Toen die bui gepasseerd was gebeurde er iets waar ik nog steeds geen verklaring voor heb: er kwamen donkere wolken aangedreven vanuit het westen/ noordwesten op ramkoers op de eerder bui. Hier zat veel bliksem activiteit in. Terug met mijn blik op het oosten (ofwel in de rug kijkend van de onweerwolken) zag ik witte pluimen TEGEN de richting in, onder de onweerwolken in richting het westen "vliegen". Echter halverwege kwamen deze min of meer tot stilstand en dreven ze met de onweerwolken mee.
FOTO'S
Citaat van Joost Ruis, dinsdag 21 juli 2009, 20:12 uur Ik zelf ook niet maar ik hoorde net overal kettingzagen.
Heb zelf ook wat grote takken van de weg gehaald zodat het verkeer (brandweer) er door kon. Ik zit trouwens in het buitengebied.
Jij woont ook in Weert?
Bij de komst van het tweede front zo tegen 8 uur 's avonds besloot ik om weer naar huis te gaan en om met de bui mee te reizen. Mijn trein naar het Noorden reed oa. langs Nijmegen en Arnhem en gedurende de reis heb ik lange tijd van prachtige ontladingen mogen genieten.
Ik hoorde dat het weer in Heerenveen niet erg bijzonder was dus wat dat betreft heb ik van dit front toch een graantje kunnen meepikken.
Hierbij nog enkele plaatjes:
Dit is uit de lucht gegrepen srry, het is nergens bewezen dat er een tornado op de grond is gekomen en dat is nog niet eens zo gek, want de LL shear was in de namiddag te weinig hoog voor de echte touchdowns.. De man achter Estofex (Pieter) heeft voor avondperiode van 21 juli 2009 wel een kans vernoemd en ditvanwege de vochtigheid.
En de schade door de wind is door een downburst gebeurt.. Wat grijpen mensen toch snel naar de term "tornado's" dezer dagen..
Aan de voorzijde van een langgolvige hoogtetrog wordt steeds warme lucht naar het noorden gestuwd maar de echte thetaw-tong is verdwenen naar het oosten. Een nieuwe trog bereikt vannacht onze regio, in samengang met een klein mesolow en dit zorgt voor een golf op het KF dat vandaag over de Benelux ligt. Nabij deze golf berekenen de modellen nieuwe onweersbuien, hoogstwaarschijnlijk onder de vorm van een MCS. Koers daarvan is bij de modellen verschillend dus is daar weinig over te zeggen behalve dat synoptisch gezien, de meeste kans daartoe aanwezig is voor het centrale en oostelijk deel van de regio (aan de warme kant de wave). Opnieuw is zwaar onweer mogelijk met alles erop en eraan. Vandaar een MDT RISK vanavond/vannacht over het centrum en oosten van de regio. Donderdagnacht herhaalt alles zich al lijken de kansen op zwaar weer dan iets kleiner en concentreert het waarschuwingsgebied zich hoofdzakelijk voor het zuidoostelijke deel van het verwachtingsgebied.
Samenvatting:
Vannacht en donderdagnacht opnieuw kans op lokaal actief onweer, hoofdzakelijk geclusterd.
Donderkopsite