de 1e datum is 17 juli 2004!!
ik kwam toen 's morgens me bed uit (rond half weet ik niet meer precies maar doet er niet toe
het was al stikbenauwd buiten, en nog voor het middaguur was het tegen de 30 graden aan.
de 1e buien begonnen al langzaam te ontstaan, maar dat was niets vergeleken wat er toen allemaal op zee lag
rond een uur of 6 (ik had toen nog geen internet ) ik was me aan het omkleden en ik wierp eens een blik aan de westkant naar buiten, en toen........schrok ik echt heel erg
er kwam een heel groenig monster aan (later bleek dat een shelffcloud te zijn) en kwam recht op me af, het werd even later zo donker als de nacht en overal om me heen bliksem, bliksem, en nog eens bliksem.
pas na ruim 2 en half uur werd het langzaam droog, en bleek er 65 mm in de regenmeter te zitten
o ja, het hagelde ook heel hard!!
sindsdien is mijn onweersliefhebberij geboren
2e datum zeg ik niets over want dat is bij een ieder wel bekend (25 mei 2009!!)
3e datum, klinkt misschien een beetje verassend, maar dat is : 28 augustus 2009!
ik moest toen naar school voor de schoolopening voor het nieuwe schooljaar......
het begon later al een beetje te dreigen om de school, maar het was nog wel droog
maar..... toen het afgelopen was en ik in de auto stapte zag ik opeens heeeel veel weerlicht naar het westen toe. het werd heel snel donker en het heeft me toch een bak geregend!!! en ook veel onweer erbij. echt schitterend
en dat was in barneveld | Gewijzigd: 27 augustus 2010, 22:44 uur, door gerard van den brink
Ook hier in mijn woonplaats veel schade door omgewaaide bomen.
Maar die lucht zal ik niet snel vergeten want ik had toch wel heel ff een gevoel van lichte angst, de gedachte dat hier van alles de lucht in zou gaan of de ramen eruit zouden vliegen ( alles kwam recht vanuit het veld op de achtergevel ).
Gelukkig geen noemenswaardige schade gehad.
Hieronder nog een paar foto's, gemaakt in Sittard, the day after.
Prima filmpje en foto's!!
mijn hefstigste dag met ook ooggetuigen verslagen.
gr. j.Wagenvoort | Gewijzigd: 28 augustus 2010, 19:02 uur, door thunder_Epe
ik ben savond met een groepje op de dijk gaan zitten wachten totdat het begon te onweren. Ik dacht het zal wel weer mee vallen, dat is altijd zo in het noorden...en aangezien ik echt helemaal boven in het noorden woon stelt het hier vaak niet veel voor
om een uur of 12 zag ik eindelijk flitsen richting het zuidwesten, allemaal verticaal, een stuk of 2/3 per 5 minuten. ik dacht dit word nog misschien een redelijk buitje. Toen het eenmaal begon te regenen zijn we maar naar de haven gelopen en onder een afdakje gaan zitten, er was op dat moment niet veel activiteit meer en dacht ik kan wel naar kroeg gaan... ineens hoorde we een soort van harde ruis en het begon als een gek te regenen en te waaien, werd gewoon achterover gedrukt, de wind gierde door de masten van de zeilboten en containers rolden er vandoor.
Nog geen 2 minuten later begon het ook hevig te onweren en het waren een en al flitsen om ons heen, was niet eens te tellen, nog een paar keer in geslagen, en toen het eindelijk een beetje minder ging regenen ben ik maar naar de kroeg gegaan en heb daar vanuit de deur nog even staan kijken.
vrienden van me zijn om 2 uur met de auto weg gegaan en de takken vlogen om de auto en moesten steeds tegen sturen..
het heeft uiteindelijk tot een uur of 5 geonweerd!
en vandaag heeft het hier ook nog heel kort geonweerd, maar ben me doodgeschrokken..
ik had zo'n idee van, volgens mij gaat het zo onweren! ik keek even door het raam en ineens en fel roze flits en een keiharde knal, sloeg het vlak voor men neus in!
gr sam
hier een filmpje van de wateroverlast. (niet van mij)
| Gewijzigd: 29 augustus 2010, 00:31 uur, door tostoast
Dat koninginnedag kan ik trouwens ook wel toevoegen aan de heftigste onweer, ik was toen een jaar of 6 en de stroom was verschillende keren uitgevallen
Ik stond die avond op het punt om richting amsterdam te rijden om op vakantie te gaan.
Men had gewaarschuwd voor zware buien in het zuid oosten, en dat bleek ook waar te zijn.
Ruim een uur heeft het hier zo hard geonweerd, waarbij ontladingen en gerommel kort achter elkaar volgden.
En een vakantie in frankrijk waarbij we op een hoge heuvel zaten en ik een dal kon inkijken waar het onweer bezig was zal ik ook niet zo snel vergeten.
Het was die dag zo ontzettend benauwd! Ik woonde toen nog op de 2e verdieping van een flatje en had toen een mooi uitzicht op het zuiden!
Ik stond in de keuken en was met het avondeten bezig, en buiten hoorde ik steeds een vaag rommelend geluid!
Ik zei tegen mijn vriendin, "wat zijn ze daar buiten allemaal aan het doen!" Het was nog warm en zonnig! Dus ik ging maar even kijken en een sigaretje roken, zie ik opeens een klein opbollend cumuluswolkje waar constant wat gerommel uit kwam terwijl er haast nog niks te zien was!
Dus snel buienradar gecheckt, en ja hoor er begon precies boven omgeving Sneek een pitje te onstaan die binnen no time uitgroeide tot een dikke onweersbui, de lucht explodeerde gewoon! Dikke druppen en hagelstenen van ongeveer 1cm! Plus veel bliksemactiviteit! Wat opviel waren de diepe doffe dreunen waardoor de ramen gewoon trilden! Nadat het droog was geworden heb ik op het balkon echt prachtige wolken gezien, zo ontzettend hoog! Later hoorde ik ook dat sommige toppen wel tot 17 km reikten!
Maar na deze bui moest het ergste dus nog komen! Richting het zuiden doemde inmiddels een ongelooflijk groot maar prachtig aaambeeld op! En zo'n minuut of 20 later werd het pikkedonket, ik keek uit het keukenraam en schrok gewoon van de lucht die er aankwam! Wat een shelfcloud met daaracher een groene lucht en een onzettend hoge bliksemactiviteit! Het lichte gewoon aan een stuk door!
Deze kwam met een enorme snelheid aanzweven en had zelf het idee dat er op bepaalde plekken gewoon rotatie te zien was zo kolkte de wolkenflarden in het rond! Er was ook duidelijk een verlaging te zien aan de basis! Binnen enkele momenten begon het te waaien!!! Ik dacht zelf wel dat er een tijdje windkracht 12 of meer stond! En een regen vermengd met hagel, je kon geen hand meer voor ogen zien vanuit de flat! En weer die diepe krakende dreunen! De lichtshow was werkelijk spectaculair! Wat een weer!
Uiteindelijk 57 mm gevallen uit de genoemde 2 buien! Ondergelopen straten en wegen! Op youtube zijn nog wel wat leuke filmpjes te vinden van Sneek, en ondergelopen weg!
Een 3e bui volgde nog maar was iets minder heftig als de 2e bui!
Het had van een uur of 5 in de middag tot ongeveer 3 uur de volgende ochtend geonweerd uit deze 3 opvolgende buien!
Ook heftig was de namiddag / avond van 26 juli 2008 toen er tot twee maal toe een wallcloud over ons heen trok. Voordat dit hele feest begon ontstond er boven ons (Oranjewoud) al een bui welke richting Sneek trok. Deze werd nog niet aangegeven op buienradar maar het rommelde al wel wat. Ook groeide de wolk explosief. | Gewijzigd: 21 januari 2011, 11:23 uur, door RobertBuisman
De volgende ochtend waren dus veel afgeknapte takken door de wind en lagen alle paden vol met blad van de bomen. Of dit door hagel komt of van de droge bladeren weet ik niet precies.
De volgende keer zou ik het nog iets bewuster mee willen maken